۶ توصیه برای به سلامت سپری کردن زمستان

87

با اتخاذ برخی تصمیم‌ها و انجام برخی کارها می‌توان فصل زمستان را به سلامت سپری کرد و از زیبایی‌های این فصل سال به‌خوبی لذت برد. در واقع هیچ دلیلی مبنی بر اینکه قطعا باید در زمستان بیمار شویم وجود ندارد. در ادامه این مطلب به بیان این مسئله می‌پردازیم.



 سرمای هوا در فصل زمستان نباید به‌طورقطع موجب بیماری و سرماخوردگی باشد. به‌بیان‌دیگر نباید این‌طور تصور شود که حتماً باید در فصل زمستان بیمار شویم.

در این مطلب به معرفی ۶ روش می‌پردازیم که با رعایت آن‌ها می‌توان بدن را در وضعیت مطلوبی از سلامتی، بدون توجه به میزان سردی هوا و وضعیت آب‌وهوا نگه‌داریم.
اجتناب از خستگی زمستانی

بسیاری از افراد در زمستان حس خستگی و تنبلی دارند. دلیل این خستگی زمستانی، عدم وجود روشنایی و نور کافی خورشید است که باعث بروز اختلال در چرخه خواب‌وبیداری انسان می‌شود.

برای اجتناب از خستگی زمستانی می‌توانید از این ۳ ترفند استفاده کنید:

— حتی‌الامکان در ساعاتی از روز که هوا روشن است به بیرون بروید و در معرض نور طبیعی خورشید قرار بگیرید.
— خواب شبانه خوب، باکیفیت و کافی داشته باشید. همچنین سعی کنید چرخه خواب منظمی داشته باشید و همه‌روزه در یک ساعت مشخص به خواب بروید و در ساعتی مشخص از خواب برخیزید.
— با انجام فعالیت بدنی یا مدیتیشن، استرس را از خود دور کنید. استرس یکی از دلایل بروز خستگی و بی‌حالی است.
میوه و سبزی بیشتری بخورید

در فصل زمستان نباید از رژیم غذایی سالم غافل شویم. شاید گاهی اوقات و به دلایل مختلفی مثل تنبلی، تمایلاتی به برخی غذاهای ناسالم و آماده در این فصل وجود داشته باشد. باید حواستان به غذاهای مصرفی خود باشد و مطمئن باشید که رژیم غذایی سالمی دارید. سعی کنید هر روز ۵ وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید.

اگر احساس کردید که بدنتان میل و هوس به خوردن یک خوراکی شیرین دارد، سعی کنید انتخابی سالم مثل یک نارنگی آبدار و شیرین داشته باشید. سبزیجات زمستانی از قبیل هویج، شقاقل (هویج وحشی) و شلغم را می‌توان در اشکال مختلفی مثل حالت کبابی و یا استفاده در سوپ مورد مصرف قرار داد. در واقع سبزیجات و میوه‌های مختص زمستان، دارای خواص و فواید بسیاری برای این فصل سرد سال هستند.
شیر بنوشید

همان‌طور که مشخص است احتمال سرماخوردگی در زمستان افزایش می‌یابد بنابراین باید تلاش کنیم که سیستم ایمنی بدن خود را در این فصل در بهترین حالت ممکن نگه‌داریم. شیر و سایر محصولات لبنی مثل پنیر و ماست منابع بسیار خوبی از موارد زیر هستند:
— پروتئین
— ویتامین A و ویتامین B12
— و کلسیم که باعث تقویت استخوان‌هاست.

سعی کنید از محصولات لبنی کم‌چرب استفاده کنید.
فعالیت‌های جدید داشته باشید

به‌جای اینکه در ماه‌های سرد زمستان تمام روز را در خانه بمانید و گوشه‌ای گرم‌ونرم را برای خود انتخاب کنید، با اعضای خانواده خود بیرون بروید و فعالیت‌ها و تفریحات جدید و سرگرم‌کننده انجام دهید. البته برای انجام این کار، نیاز مبرمی به امکانات ویژه ندارید چراکه یک پیاده‌روی ساده در هوای سرد زمستان در پارک و یا روی برف‌ها می‌تواند به یکی از بهترین تفریحات زمستانی تبدیل شود.

همچنین فعالیت بدنی مداوم و منظم به کنترل وزن افراد کمک خواهد کرد و سیستم ایمنی بدن را ارتقا و بهبود خواهد بخشید. لازم به ذکر است که اقدام به این فعالیت‌ها، راه بسیار خوبی است برای از بین بردن تنش‌ها به‌ویژه در مواقعی که افراد خانواده به‌طور مداوم در خانه هستند و احتمال تنش در خانه افزایش می‌یابد.
صبحانه‌ای دل‌چسب داشته باشید

زمستان یکی از بهترین فصل‌ها برای خوردن فرنی و حلیم در وعده صبحانه است. خوردن یک کاسه حلیم خانگی گرم در یک صبح سرد زمستانی نه‌تنها شروع صبحی لذیذ و خوشمزه است بلکه باعث دریافت مقادیر مناسبی از نشاسته و فیبر می‌شود. این‌گونه غذاها باعث می‌شوند انسان انرژی بیشتری داشته باشد و همچنین برای مدت‌زمان بیشتری احساس سیری داشته باشد و میل به خوردن میان وعده‌ی صبحگاهی را از بین می‌برد.
ویتامین D را فراموش نکنید

در طول زمستان از میزان دریافتی ویتامین D طبیعی ما که از نور خورشید دریافت می‌کنیم به دلایلی مثل کاهش زمان سپری‌شده در فضای باز و در معرض نور آفتاب بودن و همچنین کاهش زمان تابش نور خورشید، کاسته می‌شود. بنابراین خوب است تا با استفاده از رژیم غذایی صحیح شامل روغن کبد ماهی، زرده تخم‌مرغ، شیر و دانه‌های جوانه‌زده و سایر منابع، ویتامین D موردنیاز بدن خود را تأمین کنیم. البته باید توجه داشته باشید که هیچ‌کدام از این منابع غذایی نمی‌توانند جایگزین ویتامین D تولیدشده در بدن ناشی از نور خورشید باشند و باید بگوییم ویتامین D دریافتی از رژیم غذایی می‌تواند ۱۰ درصد از نیاز بدن به ویتامین D را تأمین کند. بنابراین از قرار گرفتن حداکثری در معرض نور خورشید در روزهای زمستان غافل نباشید.

پست های اخیر از ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها :
 روزتان را با این میوه ها برای صبحانه، با نشاط شروع کنید
ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها 1399.08.18
 آیا مخلوط شیر و عسل مفید است؟
ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها 1399.08.17
 علائم و عوارض مصرف ناکافی سبزیجات
ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها 1399.04.22
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب