عواقب خروپف کودکان

117

خر و پف دائم در کودکان عواقبی مانند رشد ناکافی، مشکلات رفتاری، عملکرد آموزشی ضعیف و عدم تمرکز را به همراه دارد. همه این عوارض به کمبود اکسیژن خون مربوط هستند.خر و پف به صورت مقطعی در همه کودکان دیده می شود، اما از هر ۱۰ کودک یکی دچار خر و پف دائم می شود. تقریبا از هر ۱۰ مراجعه به پزشک، یکی به خر و پف کودک مربوط است.




خر و پف زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه های مجاری تنفسی در حال استراحت باشند و عبور هوا آنها را بلرزاند. همچنین وجود لوزه در کودکان می تواند به ایجاد این حالت کمک کند.

در اکثر مواقع، خر و پف کودکان مسئله مهمی نیست و بر اثر عواملی مانند خوابیدن به صورت طاق باز ، سرماخوردگی یا چاقی به وجود می آید.اما حدود ۲ تا ۳ درصد از کودکانی که خر و پف می کنند دچار بیماری جدی ای به نام آپنه انسدادی خواب هستند . بر اثر انسداد مجاری هوا در این کودکان، ورود هوا به ریه ها و خرج آن با مشکل روبرو می شود و تنفس کودک برای چند ثانیه قطع می شود.

کودکانی که دچار این بیماری هستند با صدای بلند خر و پف می کنند، به سختی نفس می کشند و سپس به مدت چند ثانیه ساکت می مانند. این وقفه چند ثانیه ای سطح اکسیژن خون را پایین آورده و اعضای حیاتی بدن مانند قلب و مغز را تحت تاثیر قرار می دهد.

آپنه در بزرگسالان به عواملی چون سکته مغزی، فشار خون بالا و بیماری های قلبی نسبت داده می شود. این بیماری در کودکان عواقبی مانند رشد ناکافی، مشکلات رفتاری، عملکرد آموزشی ضعیف و عدم تمرکز را به همراه دارد. همه این عوارض به کمبود اکسیژن خون مربوط هستند.

 حالت قرار گرفتن بدن کودک هنگام خواب نیز می تواند نشانه ابتلا به آپنه باشد، چون بعضی  حالت های غیرعادی نفس کشیدن را برای او آسان تر می کنند، مثلا وقتی سر کودک از لبه تخت آویزان باشد.

این مشکلات تنفسی می توانند چندین بار در طول شب موجب بیدار شدن کودک شوند، که باعث بدخلقی و گاهی سردردهای صبحگاهی می شود.

اما آنچه نگران کننده است عدم تشخیص به موقع این بیماری است، به طوری که بسیاری از کودکان مدت ها به آپنه مبتلا هستند ولی بیماریشان تشخیص داده نمی شود. البته پزشکان می گویند در صورت تشخیص به موقع این بیماری کاملا قابل درمان است.

پزشکان با اشاره به اینکه آپنه کودکان بر lQ و یادگیری آنها تاثیر می گذارد، بر لزوم تشخیص به موقع آن تاکید می کنند. به گفته آنها مشکلات رفتاری، هوش کمتر، و حافظه ضعیف جزو پیامدهای آپنه کودکان هستند. در پژوهشی که اخیرا بر ۱۱۰۰۰ کودک انگلیسی صورت گرفت معلوم شد که  مشکلاتی مانند بیش فعالی در کودکان مبتلا به آپنه بیشتر از سایر کودکان دیده می شود. پزشکان دلیل این امر را عدم قدرت تمرکز کافی در کودکان مبتلا به آپنه می دانند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب