از بین بردن موانع ذهنی ، با ۵ راهکار‌ اساسی

78

موانع ذهنی که سد راهمان می‌شوند معمولا نشاندهنده‌ی این هستند که تمرکز و توجه‌مان را از چیزی که می‌خواهیم برداشته‌ایم و جذب چیز‌هایی شده‌ایم که نمی‌خواهیم.




همه‌ی ما تجربه‌اش کرده‌ایم: به صفحه‌ي خالی مانیتور زل می‌زنیم، صفحات مجازی را اسکرول می‌کنیم، فایل‌ها را برای چندمین بار مرتب می‌کنیم و …، خلاصه هر کاری می‌کنیم تا زمان بگذرد و نمی‌خواهیم با مانع اصلی که مشکل ایجاد کرده روبرو شویم.

موانع ذهنی که سد راهمان می‌شوند معمولا نشاندهنده‌ی این هستند که تمرکز و توجه‌مان را از چیزی که می‌خواهیم برداشته‌ایم و جذب چیزهایی شده‌ایم که نمی‌خواهیم. توجه کردن به موانع تا زمانی خوب است که فکری به حال‌شان بکنیم و بعد از اینکه قبول کردیم وجود دارند تصمیم درست را بگیریم، اما گاهی این موانع سرسخت‌تر از این هستند که ترک‌مان کنند.

در ادامه توصیه‌هایی برای‌تان داریم که کمک‌تان می‌کند موانع ذهنی‌تان را از سر راه بردارید و دوباره در جریان خلاقانه‌ی زندگی قرر بگیرید.
دوش بگیرید

موانع ذهنی از هر جنسی که باشند نتیجه‌ی یک چیز هستند: در لحظه حضور نداشتن!

چه غوطه خوردن در اضطراب مربوط به آینده و چه غرق شدن در گذشته‌ها، باعث می‌شوند در زمان حال نباشیم. دوش گرفتن کار ساده‌ و موثری است که توجه و تمرکز را به زمان حال برمی‌گرداند. ضمنا دوش گرفتن به شما این فرصت را می‌دهد تا ریلکس شوید و ایده‌هایی به ذهن‌تان برسد و به راه حل‌هایی برسید. شاید باورتان نشود اما همین دوش گرفتن ساده این قدرت را دارد که نگاه‌تان را به زندگی بهتر کند!
ورزش و تحرک کنید

گاهی یکی از راههای موثر برای بیرون آمدن از یکنواختی و خلاق شدن انجام فعالیت‌های پُرتحرک است. پیاده روی در پارک یا کوهنوردی و دویدن و هر چیزی که شما را وارد محیط و فاز جدیدی کند، مانند ترفندی فوری عمل خواهد کرد، مخصوصا اگر در هوای تازه و طبیعت باشد!

هر نوع فعالیتی که باعث شود در زمان حال باشید برای کنار زدن موانع ذهنی و بروز خلاقیت عالیست. ببینید چه چیزی را بیشتر دوست دارید، فرقی نمی‌کند در باشگاه تمرین کردن باشد یا یوگا و پیلاتس!

تمرینات درست و با شدت بالا علاوه بر فواید قابل توجهی که برای سلامتی دارند و اندورفین ترشح می‌کنند، به خوبی می‌توانند تمرکز و توجه شما را معطوف زمان حال‌تان کنند. وقتی ضربان قلب‌تان بالاست و ریه‌های‌تان هوای بیشتر را التماس می‌کنند چطور می توانید همچنان به موانعی که در ذهن‌دارید بپردازید؟ البته قرار نیست خودکُشی کنید پس درست مانند هر چیز دیگری اعتدال را رعایت کنید!
کانال را عوض کنید

شاید شنیده باشید که می‌گویند، اگر می‌خواهید مسئله‌ای را حل کنید درگیرش نشوید. موانع ذهنی زمانی خودنمایی می‌کنند که روی چیزی که نمی‌خواهم متمرکز می‌شویم، نه چیزی که می‌خواهیم.

وقتی توجه خود را از هدف اولیه‌ برمی‌داریم و اجازه می‌دهیم به جایی رانده شود که دور از دسترس و توجه ماست، نهایتا وارد مسیری می‌شویم که بن بست است. آن وقت تنها چیزی که می‌بینیم، یک مانع بزرگ است که در ذهن و وجودمان جا خوش کرده است! بهترین راه کنار زدن این غول بی‌شاخ و دم و مزاحم این است که کانال را عوض کنیم! یعنی به چیز دیگری توجه کنیم. می‌توانیم کاری انجام دهیم که اصلا ربطی به این مسئله ندارد.

حتی اگر حوصله‌ی انجام یک کار جدی را ندارید می‌توانید یک نفس عمیق بکشید و سراغ ویدیوهای خنده‌دار بروید! می‌توانید درباره‌ی آخرین فیلمی که دیده‌اید یک نقد بنویسید! ۲۰ دقیقه بعد، وقتی که به وضعیت قبل برمی‌گردید مطمئنا احساس کاملا تازه‌تری دارید و ایده‌های جدیدی به ذهن‌تان خطور کرده است.
محیط‌تان را تغییر دهید

این م یک ترفند عالی دیگر برای پس زدن موانع ذهنی که به نظر می‌رسد جایی غیر از ذهن و فکر شما ندارند.

مغز ما ماشینی الگو ساز است، یعنی الگوسازی کارش است. مغز بر اساس افکار ما، کلمات و حرکات ما الگوسازی می‌کند. اغلب، موانع ذهنی ما نتیجه‌ی گیر افتادن در یک الگوی فکری ناخواسته‌ هستند که تبدیل به روتینی می‌شوند و ما را درگیر مسیری نامطلوب می‌کنند. یک راه بسیار خوب برای ریسِت کردن مغز، تغییر محیطی است که به آن عادت کرده‌ایم. این ترفند هم شامل دنیای بیرونی‌مان می‌شود و هم دنیای درونی. تغییر محیط می‌تواند یک سفر یک روزه به جایی که تا به حال نرفته‌ایم باشد، یا شرکت در یک دوره‌ی آموزشی در زمینه‌ی چیزی که همیشه دوست داشتیم. هر چیزی که روتین قدیمی را تغییر بدهد می‌تواند در گسترش دادن نگاه‌مان بینهایت موثر باشد. این تغییر و گسترش دیدگاه نهایتا کمک‌مان می‌کند راه حل‌های تازه‌ای برای مسائل کهنه‌مان پیدا کنیم.
همچنان درگیر موانع ذهنی‌تان هستید؟ کمک بخواهید

اگر با وجود به کار گرفتن توصیه‌هایی که گفتیم دیدید همچنان در جدال با موانع ذهنی خود هستید، شاید وقت آن باشد از کسی کمک بخواهید.

هیچکس نمی‌تواند ادعا کند به تنهایی می‌تواند کاملا موفق باشد. با کمک خواستن از دیگرات نه تنها از نگرش و تجربیات دیگران نیز بهره مند می‌شوید بلکه می‌توانید به دیگران نیز فرصتی برای حل یک مسئله را بدهید.

استفاده از توصیه‌های بالا هرچند در عمل ممکن است سخت به نظر برسند اما شدنی‌اند و هر چه بیشتر آنها را تمرین کنید، مهارت‌تان بیشتر خواهد شد. فوایدی که از تمرین و مشورت نصیب‌تان می‌شود می‌تواند حیرت انگیز باشد.

از کسی مشورت و نظر بخواهید که مورد اعتمادتان است و ترجیحا در شرایط مشابهی قرار گرفته و با موفقیت از پس آن برآمده باشد.

پست های اخیر از روان شناسی و روانپزشکی :
 چند روش برای کنترل استرس روزمره
روان شناسی و روانپزشکی 1398.11.02
 راه‌های طبیعی افزایش دوپامین
روان شناسی و روانپزشکی 1398.08.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب