همه چیز درباره بیماری‌های مفصلی

102

آرتریت شایع‌ترین بیماری مفصلی بزرگسالان در سرتاسر جهان است و سهم زیادی در ایجاد ناتوانی در سالمندان دارد.




آرتریت شایع‌ترین بیماری مفصلی بزرگسالان در سراسر جهان است و سهم زیادی در ایجاد ناتوانی در سالمندان دارد، بیمـاران مبـتلا بـه استئوآرتریت پیشرفته زانو معمولا از درد و ناتوانی شدید عملکردی شکایت دارند، در‌ این بیماران درمان‌های محافظه کارانه اغلب با نتـایج ضـعیفی در کـاهش  درد و بهبود عملکرد همراه است.

علل و علائم ابتلا به آرتریت

علی ارغوانی متخصص داخلی اظهار کرد: استئوآرتریت، شایع‌ترین بیماری مزمن مفصلی است که استفاده بیش از حد از مفاصل، باعث بروز آن می‌شود؛ استئوآرتریت در مفاصلی که سنگینی بدن روی آنهاست، شایع‌تر است، مثل مفصل زانو، مفصل بالای ران، مچ پا و ستون فقرات؛ این نوع آرتریت به تدریج در طی ماه‌ها یا سال‌ها ایجاد می‌شود.

این متخصص داخلی درباره علائم بروز استئوآرتریت، گفت: علائم بروز استئوآرتریت شامل درد عمیق و رنج آور، به سختی لباس پوشیدن و یا شانه کردن مو‌ها، گرفتن اشیاء به سختی، دشواری هنگام  نشستن و خم شدن، احساس گرم بودن مفصل موقع دست زدن به آنها، خشکی مفاصل هنگام بیدار شدن از خواب برای مدت کمتر از یک ساعت، درد گرفتن مفاصل هنگام  راه رفتن، احساس خشکی مفاصل بعد از استراحت کردن، ورم مفصل، حرکت کم مفصل است.



بررسی عوامل خطر استئوآرتریت زانو

ارغوانی بیان کرد: قرارگیری غیر طبیعی مفصل، افزایش سن، فعالیت ورزشکاری شدید (سایش و آسیب مفاصل در اثر ورزش)، تغییرات فشار و نیرو روی مفصل (انداختن سنگینی بدن روی یک پا)، جنسیت افراد، استفاده سنگین و مداوم از مفصل، آسیب مفصل در اثر سایر انواع آرتریت،  عمل جراحی زانو، استفاده بیش از حد یا آسیب مفصل، چاقی یا داشتن اضافه وزن خطر بروز استئوآرتریت را افزایش می‌دهد.

آرتریت روماتوئید چیست؟

وی با اشاره به اینکه آرتریت روماتوئید، شایع‌ترین نوع آرتریت التهابی است، گفت: آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است، یعنی در این بیماری، سیستم ایمنی به برخی قسمت‌های بدن حمله می‌کند؛ با گذشت زمان، التهاب طولانی مدت مفصل باعث تخریب شدید مفصل و بدشکلی آن می‌شود، حدود یک نفر از هر ۵ نفر فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید، دچار برآمدگی‌های پوستی به نام ندول (گره) روماتوئید می‌شوند.

علل بروز آرتریت روماتوئید

وی درباره علت بروز آرتریت روماتوئید، تشریح کرد: سیستم ایمنی بدن بعد از یک عفونت باکتریایی و یا ویروسی گیج می‌شود و به بافت طبیعی مفصل حمله می‌کند؛ برخی از سلول‌های ایمنی به نام لنفوسیت‌ها در واکنش به پروتئین (هنوز شناخته نشده است که کدام پروتئین در بدن به عنوان یک مزاحم خارجی است) تحریک می‌شوند، این واکنش باعث آزادسازی سیتوکین‌ها می‌شود،  سیتوکین‌ها پیغام بر‌های شیمیایی هستند که باعث التهاب و خرابی بیشتر می‌شوند.

این متخصص دخلی ادامه داد: جنگ بین مواد شیمیایی بدن بیشتر در مفاصل رخ می‌دهد، اما می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن نیز کشیده شود، سیتوکین‌های زیادی وجود دارند اما مهم‌ترین آن‌ها که باعث التهاب می‌شوند، شامل عامل نکروز تومور (TNF) و اینترلوکین-۱ است؛  این سیتوکین‌ها سایر قسمت‌های سیستم ایمنی بدن را در آرتریت روماتوئید تحریک می‌کند.

ارغوانی گفت: نشانه‌های بروز بیماری آرتریت روماتوئید شامل درد، تورم، گرمی، درد در هنگام حرکت و محدودیت حرکت مفصل‌، درد به هنگام لمس و خشکی صبحگاهی در مفصل است؛ التهاب به مرور زمان باعث تخریب غضروف مفصلی و ساییدگی استخوان و به دنبال آن تغییر شکل مفصل می‌شود. فرد دچار علائمی مثل تب، ضعف، خستگی زودرس، بی‌اشتهایی و کاهش وزن نیز می‌شود.

وی با اشاره به عوامل خطر بروز آرتریت روماتوئید، بیان کرد: خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید در کسانی که سابقه خانوادگی آرتریت روماتوئید یا سایر بیماری‌های خودایمن دارند، عوامل ژنتیک مثل نقص در دستگاه خودایمنی‌، جنس مونث و استرس در بیمار  افزایش می‌یابد.

بیماری آرنج تنیس بازان چیست؟

بیماری تنیس آلبو یا آرنج تنیس بازان ناشی از التهاب در تاندون‌ها و درد در قسمت خارجی آرنج است؛ در این بیماری عضلات آرنج و تاندون‌ها و قسمتی از استخوان آرنج دچار التهاب می‌شوند، ولی جالب است بدانید که این بیماری در خانم‌های خانه دار و کارگران و کسانی که بار سنگین بلند می‌کنند، شایع‌تر است، ولی چون ابتدا و بیشتر در تنیس بازان درد آرنج با این علت کشف شد، اینگونه نام گرفته است.

رضا میرغلامی متخصص ارتوپد و جراحی درباره بیماری آرنج تنیس بازان، اظهار کرد: بیماری آرنج تنیس‌بازان ناشی از التهاب نواحی استخوانی آرنج است؛  عضلات، تاندون‌ها و اپی‌کوندیل (یک برجستگی استخوانی در سطح خارجی آرنج که در آنجا عضلات ساعد به استخوان بازو می‌چسبند) آرنج را درگیر می‌کند؛ این عارضه بیشتر، بزرگسالان (۴۰-۲۰ ساله) را مبتلا می‌کند.

علائم بروز بیماری آرنج تنیس بازان‌

میرغلامی درباره علائم بیماری آرنج تنیس بازان، بیان کرد: افرادی که به بیماری آرنج تنیس بازان مبتلا می‌شوند به لمس در «اپی‌کوندیل‌» حساس می‌شوند همچنین  مشت آنها ضعیف می‌شود؛ علاوه بر این در هنگام حرکات پیچشی دست یا بازو احساس درد می‌کند، مثلاً حین استفاده از پیچ‌گوشتی یا بازی تنیس رخ می‌دهد.

وی با اشاره به علل بروز بیماری آرنج تنیس بازان‌، گفت: پارگی نسبی تاندون یا کشیده شدن تاندون روی استخوان به دلیل استرس مکرر مزمن بر بافت‌هایی که عضلات ساعد را به ناحیه آرنج وصل می‌کنند، باعث کشیدگی ناگهانی در ناحیه ساعد می‌شود.

عوامل خطر بروز بیماری آرنج تنیس بازان‌

متخصص ارتوپد و جراحی تشریح کرد:  بیماری آرنج تنیس بازان در افرادی که مستلزم فعالیت در شغل‌هایی هستند که حرکات شدید یا مکرر ساعد مثل مکانیکی را داشته باشد، تشدید می‌شود؛ همچنین شرکت در ورزش‌هایی که مستلزم حرکات شدید یا مکرر ساعد باشند و قرار گرفتن در وضعیت فیزیکی نامناسب‌ از عوامل خطر بروز این بیماری هستند.

وی درباره راه‌های پیشگیری از بروز بیماری آرنج تنیس بازان، گفت: افراد مبتلا به این بیماری تا وقتی که در شرایط عالی قرار بگیرند، نباید ورزش‌هایی مانند تنیس را به مدت طولانی انجام دهند؛ راکت‌های تنیس می‌توانند آرنج تنیس‌بازان را بدتر کنند، انتخاب اندازه یا نوع متفاوت (بزرگ‌تر، قابل انعطاف‌تر، دسته بزرگتر) ممکن است کمک‌کننده باشد.

پست های اخیر از درد مفاصل/ستون فقرات :
 آشنایی با تاندونیت مچ دست
درد مفاصل/ستون فقرات 1398.10.15
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب