78

یکی از مواردی که ممکن است برای کودکان اتفاق بیفتد، ریزش مو است. حتما موافق هستید که ریزش مو در کودکان دلبندتان می تواند اتفاقی بسیار ناخوشایند و نگران کننده برای شما باشد. ریزش مو در کودکان اتفاق نادری نیست اما دلایل رخ دادن آن از جمله مواردی است که تاحدودی ناشناخته باقیمانده است.



چگونه میتوان این عارضه را درمان کرد و یا از آن پیشگیری نمود؟ براستی علت این ریزش مو چیست؟
علت ریزش مو در کودکان

در ابتدا لازم است بدانید تا حدی از ریزش مو در شش ماهه اول عمر کودک طبیعی است. موهای نوزاد در بدو تولد موقتی است و لذا برای رشد موی دائم، ریزش بخشی از مو منطقی به نظر می رسد. اما ریزش مو بعد از شش ماهگـی یا ریزش موی قابل توجه تا شش ماهگی می تواند نشانگر وجود اختلالی در بدن کودک باشد. در ادامه به توضیح تعدادی از دلایل ریزش مو در کودکان می پردازیم:

ریزش مو در کودکان به دلیل حساسیت مزمن

 کودکان تا زمان یادگیری ایستادن، بخش زیادی از زمان خود را به پشت یا به حالت خوابیده به شکم می گذرانند. لذا سر با سطوح مختلف تماس و ارتباط داشته و این امری طبیعی است. اما در صورت تکرار بیش از حد، ممکن است این تماس باعث ریزش مو در کودکان شود. این نوع از ریزش مو تحت عنوان ریزش موی ناشی از تماس یا فشاری نامیده می شود. در این موارد، معمولا هنگامی که کودک قادر به ایستادن باشد، این ریزش مو نیز خود به خود بهبود می یابد.
عفونت پوست سر

 عفونت های پوستی که شامل عفونت های قارچی که باعث ریزش مو یا کچلی می شوند، می توانند باعث ریزش مو در کودکان شوند. این ریزش مو می تواند در آینده منجر به ایجـاد طاسی در پوست سر گردد.
ریزش مو در کودکان به دلیل آلرژی

هرگونه واکنش آلرژیک می تواند باعث ریزش مو شود. پوست یک کودک می تواند حتی به روغن ماساژی که برای پوست سر او استفاده می کنید، حساس باشد. عوامل محیطی مثل اگزما نیز می تواند منجر به ریزش مو شود. یکی از انواع اگزما (قارچ) هایی که معمولا در پوست سر کودکان مشاهده می شود، درماتیت سبورئیک است که اصطلاحا به آن «کلاه گهواره ای» نیز گفته می شود.
تکان دادن مو (بازی کردن با مو)

اگر کودک شما عادت دارد با موهای خود بازی کند یا خواهر و برادر او این عادت را دارند، این موضوع می تواند عاملی برای ریزش مو باشد. یکی از دلایل احتمالی این موضوع می تواند مسائل روانشناسی مثل «اختلال مو کَندن» باشد.
بستن محکم موها

بافتن مو یا محکم بستن آن می تواند یکی از دلایل ریزش مو در کودکان نوپا و نوزادان باشد. از بستن سفت و محکم موهای کودک پرهیز کنید چراکه این کار باعث آسیب به فولیکول مو شده و منجر به شکستن یا ریختن موها می شود.

ریزش مو به خاطر بیماری و استرس

 استرس ناشی از بیماری یا تب باعث تضعیف فولیکول مو می شود و ممکن است به ریختن موی کودک بیانجامد.

در ادامه باید تاکید کرد ریزش مو می تواند دلایل متعددی داشته باشد. لذا مهم است بدانیم علائم ریزش مو در کودکان چیست و مشکل را به درستی شناسایی کنیم.
علائم ریزش مو در کودکان چیست؟

حال به علائم ریزش موی سنگین در کودکان می پردازیم:

* موهای بسیار در بُرِس کودک: شاید اولین نشانه ریزش موی کودک، مشاهده رشته موهای بسیار در دندانه های برِس او باشد. در صورت مشاهده چنین چیزی حتما با پزشک متخصص مشورت کنــید.

* موهای ریخته شده در تختخواب و اسباب بازی ها: مشاهده موی کودک در وسایلی که او استفاده می کند نیز می تواند نشانه ای از ریزش شدید مو باشد.

* به دست آمدن موی زیاد هنگامی که دست در موی کودکتان می کنید: اگر هر بار که به موهای کودکتان دست می برید، حجم زیادی از موهای وی را در دستانتان حس می کنید، این می تواند علامتی از ریزش مو در او باشد. لازم به ذکر است که این موضوع تنها در صورتی اتفاق می افتد که کودک دچار ریزش موی سنگین باشد.

* وجود قسمت های طاس در پوست سر کودک: ممکن است شما قسمت های دایره ایِ زیادی را در سر کودک ببینید که طاس شده باشد. این موضوع نیز معمولا در صورتی اتفاق می افتد که عفونت های قارچی تنها بخشی از پوست سر را آلوده کرده و باعث ریزش مو در آن ناحیه از پوست سر شوند.

* پوست سر قرمز، خشن یا ملتهب: اگر هنگام شانه کردن، شما پوست سری قرمز یا خشن با پوسته های زرد را می بینید، این موضوع می تواند نشانی از وقوع قارچ یا اماس پوست باشد.

آیا نیاز است برای ریزش مو به پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

ریزش مو در میان کودکان موضوعی اضطراری نیست. اگر کودک شما در سلامت کامل به سر می برد، نیازی نیست او را به پزشک نشان دهیــد. با این حال، اگر کودک علاوه بر ریزش مو علائم زیر را نیز داشت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

    خارش پوست سر
    قرمزی و التهاب
    پوست ترک دار و خشن
    کودک شما معمولا عادت دارد موهای خود را بکشد.
    نازک شدن مو به دلیل ریزش
    وجود تاول یا جوش که در نقاط ریزش مو دیده شود.
    تب داشتن
    کاهش اشتهـا

پزشک متخصص نیز با در نظر داشتن دلیل ریزش مو درمان مناسب را به شما پیشنهاد خواهد کرد.
ریزش مو در کودکان چگونه درمان می شود؟

درمان ریزش مو به دلیل وقوع این اتفاق بستگی دارد. پزشک متخصص می تواند با نگاهی به پوست سر کودک دلیل احتمالی بروز این ریزش را حدس بزند. گزینه های موجود برای درمان ریزش مو در کودک شامل موارد زیر می شود:

1- شامپوهای بهداشتی مناسب برای کودکــان: اگر پزشک تشخیص عفونت پوست سر را داده باشد، ممکن است یک شامپوی درمانی را تجویز کند تا پوست سر را از عامل بیماری زا که باعث ریزش مو شده است پاک کند.

2- کرِم ها، لوسیون ها و روغن: عواملی مثل اگزمای پوست سر می توانند از طریق استفاده از کرم های مخصوص درمان شوند. همچنین ممکن است تجویز دکتر استفاده از لوسیون ها یا روغن بچه باشد که از تکه تکه شدن پوست سر جوگیری کرده و ریزش مو را کاهش دهد.

3- پمادها و داروهای ضد قارچ: عفونت های قارچی را می توان از طریق پمادهای ضدقارچ درمان کرد. در موارد بروز عفونت های شدید، ممکن است لازم باشد از داروهای خوراکی برای درمان سریع تر استفاده کنید.

لازم به ذکر است که در بسیاری موارد هم میتوان با انجام پیشگیری های لازم از بروز هرگونه مشکل جلوگیری کرد.

چگونه از این عارضه جلوگیری کنیم؟

برای درمان ریزش مو در کودک های زیر شش سال کار زیادی نمی توان انجام داد. با این حال، می توان با پیش گیری، خطر های موجود را کم کرد و سرعت ریزش مو را کاهش داد.

* موی کودک را در فواصل زمانی معین شامپو بزنید: یک شامپوی ملایم و مناسب برای موی کودکان تهیه کرده و موی کودک را حداقل هر دو روز یکبار با آن بشویید. همچنین می توانید برای تشخیص بهترین دوره زمانی شستشوی موی سر با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

* از مالش بیش از حد پوست سر و محکم بستن موی کودک پرهیز کنید: تا جایی که می توانید از مالش پوست سر کودک و نیز سفت بستن موهای کودک اجتناب کنید. با این کار شما از هرگونه تغییر شکل در ظاهر مو و در نتیجه ریزش آن جلوگیری کرده اید.

* بهداشت مناسب را رعایت کنید: عفونت های قارچی معمولا بدلیل تماس با لباس های کثیف مثل حوله و کلاه به وجود می آیند. همیشه حوله و لباس های کودک را با آب گرم و شوینده های مناسب لباس کودکان بشویید. شستن دستها پس از بازی کردن نیز به جلوگیری از بروز عفونت های قارچی کمک بسیاری می کند.

* مراقب حساسیت ها باشید: واکنش های آلرژیک معمولا باعث بروز التهابات پوستی مثل قارچ می شوند. حواستان به علائم آلرژی مثل حساسیت های پوستی و دشواری در تنفس نیز باشد.

در پایان باید گفت که ریزش مو مشکلی است که به ندرت تاثیری بر سلامتی کودک می گذارد. تنها در موارد کمی نیز دلیل بروز این اتفاق جدی و نگران کننده است. مراقبت های درمانی معمولا تنها به ریزش مو محدود نمی شوند، اما اگر به مورد خاصی در کودک خود مشکوک شدید بهتر با پزشک مشورت کنید. لازم است بدانید هر چه کودکان بزرگتر می شوند موهایی متراکم تر و ماندنی تر دارند که محکم تر شده و در برابر ریزش مقاوم تر هستند.

پست های اخیر از پوست و مو و زیبایی ومشاوره پوست و مو :
 روش‌های خانگی برای پرپشت شدن ابرو
پوست و مو و زیبایی ومشاوره پوست و مو 1398.11.14
 برای داشتن پوستی زیبا، از گلاب استفاده کنید
پوست و مو و زیبایی ومشاوره پوست و مو 1398.10.10
 دوازده ماده طبیعی که پوست شما را جوان نگه می‌دارد
پوست و مو و زیبایی ومشاوره پوست و مو 1398.09.26
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب