خطرات احتمالی ناشی از عمل جراحی برداشتن غده تیرویید

74

پژوهش های جدید می گوید عمل تخلیه تمام یا بخشی از غده تیرویید دارای عوارض جانبی متعددی است که بعضی از آنها بیماران را پس از جراحی راهی بیمارستان می کند.




پژوهش های جدید می گوید عمل تخلیه تمام یا بخشی از غده تیرویید دارای عوارض جانبی متعددی است که بعضی از آنها بیماران را پس از جراحی راهی بیمارستان می کند.

این عوارض جانبی به صورت سوزن سوزن شدن انگشتان دیده می شود که می تواند تا ترمور –لرزش دست و پا- و اسپاسم تمام عضلات بدن -از جمله قلب و عضلات اطراف ریه- پیش برود.

«الاریک ویلیس»، مدیر تحقیق و معاون مرکز تیرویید دانشگاه فیلادلفیا، می گوید: «اطلاعاتی که ما دریافته ایم، برای مراقبت از بیمار مستقیما قابل استفاده است و پیشنهاد می شود در بیمارانی که در معرض خطر بالای عوارض جانبی ناشی از این عمل جراحی قرار دارند، مراقبت و نظارت دقیق تری اعمال شود.»

ویلیس در مجله خبری دانشگاه می گوید تخلیه تیرویید معمولا روشی بی خطر است؛ البته ممکن است برخی عوارض جانبی این عمل بسیار شدید باشد و نیاز به بستری کردن بیمار باشد.

در این مطالعه، محققان برای جمع آوری اطلاعات، از پایگاه اطلاعات پذیرش بیمار در سال 2014 استفاده کردند که حدود 23000 بیماری را در بر می گرفت که تحت عمل جراحی تیرویید قرار گرفته بودند. این عمل در درمان سرطان، درمان گواتر –بزرگ شدن غده تیرویید- یا تیرویید پرکار به کار گرفته می شود.

محققان مشاهده کردند در مجموع، حدود 4 درصد بیماران ظرف 30 روز دوباره بستری شدند. بیشتر آنها در عرض یک هفته پس از جراحی دوباره بستری شدند و 25 درصد بیمارانی که نیازمند بستری بودند، ظرف دو روز به بیمارستان باز گشتند.

«آرتورو ریوز دیاز»، نویسنده اول تحقیق و رزیدنت مرکز تیرویید، گفت: «گرچه این 4درصد از مقدار پیش بینی های اولیه در مطالعات کوچک کمتر بود، اما هنوز سالانه حدود 1000 بیمار با علایم شدید ناشی از عملِ برداشتن تیرویید وارد بیمارستان می شوند و نیاز به فوریت های پزشکی و بستری در بیمارستان دارند.

محققان دریافته اند بیماران بالای 65 سال، کسانی که بعد از عمل جراحی دچار افت کلسیم شدند و کسانی که بیش از 2 روز در بیمارستان بستری بود، بیشترین احتمال مراجعه دوباره به بیمارستان را دارند.

سطح کلسیم پایین یا هیپوکلسمی، شایع ترین عارضه جانبی ناشی از این عمل است و معمولا به علت آسیب یا برداشته شدن غده پاراتیرویید حاصل می شود. این عارضه با مصرف قرص کلسیم قابل درمان است.

ویلیس می گوید: «اگرچه درمان استاندارد هیپوکلسمی ساده است، اما بیماران باید بتوانند پس از ترخیص از بیمارستان دارو مصرف کنند؛ گاهی ممکن است مصرف این قرص ها یا خریداری آنها برای بیمار دشوار باشد.»

به نقل از «وبمد»، او می گوید باید بیماران را در روزهای اول پس از ترخیص از بیمارستان، تلفنی تحت نظر قرار داد تا در صورت بالا رفتن احتمال خطر، مراقبت های لازم روی آنها اعمال شود.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب