بیماری‌ای که دختران را بیشتر تهدید می‌کند

27

«سندرم پیررابین» را بشناسید/بیماری که دختران را بیشتر تهدید می‌کند.




«سندرم پیررابین» از جمله بیماری‌هایی است که از هر 10 هزار تولد یک نفر درگیر این بیماری خواهد شد.

بهزاد رهسپار در آستانه برگزاری هفدهمین کنگره جراحان دهان، فک و صورت با بیان اینکه در حال حاضر در ایران پیشرفته‌ترین جراحی‌های دهان، فک و صورت در کشور انجام می‌شود، گفت: بیماری‌های مادرزادی همچون شکاف لب و کام و بیماری سندرم پیررابین (عدم رشد فک پایین) از جمله بیماری‌هایی است که سبب آسیب در نوزادان می‌شود و در این کنگره جدیدترین مباحث علمی مرتبط مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

وی افزود: سندرم پیررابین از بدو تولید می‌تواند نوزاد را دچار مشکل کند و حتماً در دو هفته اول پس از تولد باید جراحی فک صورت گیرد تا زبان به جلو آید و راه تنفس باز شود در غیر این صورت نمیتواند زنده بماند.

رئیس هفدهمین کنگره جراحان دهان، فک و صورت با اشاره به اینکه از هر ده هزار تولد یک نفر مبتلا به این بیماری می‌شود گفت: اکثر این بیماران به دلیل اینکه فک آنها رشد نکرده شکاف کام نرم هم دارند و این مشکل نوعی نقص کروموزمی است و در دختران شیوع بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه مراکز جامعی همچون بیمارستان نمازی شیراز از جمله بیمارستان‌هایی است که سالانه تعداد زیادی از این بیماران را تحت درمان قرار می‌دهد، گفت: خوشبختانه در حال حاضر در کشور جراحی‌های دهان، فک و صورت به خوبی انجام می‌گیرد و کمبودی در زمینه علم و دانش نداریم البته از نظر تکنولوژی‌های وارداتی اکنون کمی در مضیغه هستیم.

رهسپار بیان داشت: از جمله بیماری‌هایی که مرتبط با حوزه دهان، فک و صورت در بزرگسالان است این بوده که استخوان فک تحلیل رفته و بی‌دندانی بروز یافته است که با پیوند استخوان در ناحیه فکی و سپس ایمپلنت می‌توان کمک بزرگی به این بیماران انجام داد و درواقع مشکل‌ترین ایمپلنت زمانی است که استخوان فک تحلیل رفت باشد.

رئیس هفدهمین کنگره جراحان دهان، فک و صورت گفت: با انجام جراحی‌های دهان، فک و صورت در کودکان دارای نیاز این جراحی می‌تواند کمک موثری به آنها کمک و این افراد بتوانند زندگی عادی داشته باشند.

وی گفت: برخی از افراد در میانسال دچار ناهنجاری‌های فکی و رشد بی‌رویه یا کمبود رشد در ناحیه فک مواجه‌اند که با جراحی فک می‌توان به بیمار کمک کرد و طرح درمان مناسبی را برای آن صورت داد. بنابراین کمتر رشته‌ای است که از لحاظ سنی از نوزادی تا سالمندی را تحت پوشش قرار دهد.

رهسپار در ادامه در ارتباط با جراحی ارتوگناتیک گفت: این جراحی باعث می‌شود که رابطه فکین طبیعی شود که این جراحی در واقع جراحی جابجایی فک نام دارد و جراحان به کمک ارتودنتیست‌ها اقدام مناسب را برای بیمار انجام می‌دهند.

این جراح دهان، فک و صورت همچنین درمورد درمان مفصل گیجگاهی - فکی گفت: جراحان دهان، فک و صورت می‌توانند درمان مناسبی را انجام دهند که درواقع این بیماری با اعصاب در ارتباط است و افرادی که شغل پراسترس دارند بیشتر مبتلا به آن می‌شوند.

رئیس هفدهمین کنگره جراحان دهان، فک و صورت با اشاره به اینکه اکنون بیش از ۴۰۰ جراح دهان، فک و صورت در کشور فعالیت می‌کنند خاطرنشان کرد: امسال در کنار کنگره جشن پنجاه سالگی جراحی دهان، فک و صورت نیز انجام می‌گیرد.

پست های اخیر از بیماریها و روش های درمانی :
 حقایقی در مورد سکته مغزی، قاتل خاموش
بیماریها و روش های درمانی 1399.04.21
 نحوه نگهداری بیمار مبتلا به کرونا در منزل
بیماریها و روش های درمانی 1398.12.14
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب