توصیه‌های ایمنی هنگام وقوع سیل

64

 قبل از شروع سفر پیش بینی های هواشناسی و هشدارهای لازم را مد نظر قرار دهید و امادگی لازم برای سفر به مقصد را داشته باشید و به طور مرتب به اخبار رادیو و تلویزیون و رسانه ها گوش فرا دهبد و آن ها را دنبال کنید تا از وضعیت جوی اطلاع یابید.




قبل از شروع سفر پیش بینی های هواشناسی و هشدارهای لازم را مد نظر قرار دهید و امادگی لازم برای سفر به مقصد را داشته باشید و به طور مرتب به اخبار رادیو و تلویزیون و رسانه ها گوش فرا دهبد و آن ها را دنبال کنید تا از وضعیت جوی اطلاع یابید.

در شب سفر نکنید و حتما لباس گرم با خود بردارید و کلاه و لباس آستین بلند فراموش هم آه خود داشته باشید و از برپا کردن چادر و یا نشستن در حریم رودخانه، به‌طور جدی بپرهیزید.



 در هنگام اعلام خطر وقوع سیل حتما در ظرف‌های مطمئن، آب سالم ذخیره کنید و با مقداری غذا کنسرو شده به همراه داشته باشید و وسیله روشنایی (چراغ قوه، شمع و ...) و طناب در خودرو داشته باشید و باک بنزین خودروی خود را پر نگاه دارید.

 حتی از رودها و جویبارهای  آرام  هم دوری کنید زیرا می‌توانند به‌ناگهان دچار سیلاب شوند و در صورتی که سیل شروع شد به مناطق مرتفع و دور از رودخانه‌ها و نهرها بروید و در جریان آب راه نروید اگر مجبورید در آب حرکت کنید، از مسیری بروید که آب حرکت نمی کند و برای حفظ تعادل خود از چوبدستی استفاده کنید.

 اگر سیل اطراف خودرو شما را فراگرفته است، خودرو را رها کنید و به یک منطقه مرتفع بروید و گرنه جریان سیل شما و خودروتان را خیلی سریع با خود می‌برد.

در هنگام رانندگی مراقب شیب ها و پیچ‌های جاده باشید. با دندة سنگین حرکت کنید چون در این مواقع، ترمزها در آب به‌خوبی کار نمی‌کنند.

 هیچ‌گاه به‌تنهایی در یک ناحیه سیل‌زده، به این طرف و آن طرف نروید و اگر پیاده هستید، از نقاطی که سطح آب از زانو بالاتر است عبور نکنید. روی پل‌های چوبی سست روی رودخانه‌ها  پناه نگیرید و بالای درختان در معرض سیل نروید و در جریان سیل شنا نکنید، حتی قوی ترین شناگران می توانند در آب های سیلاب غرق شوند.

 در صورت بروز سیل  از توقف در منطقه آب‌گرفته بپرهیزید و در صورتی که خودرو شما در سیل از حرکت ایستاد، فوراً آن را ترک کرده و به جای مرتفع بروید.

 از خطوط فشار قوی و دکل های برق دوری کنید. در اطراف ساختمان‌هایی که اطرافش را آب احاطه کرده است، پناه نگیرید و از آنها دور شوید.

 در صورت بروز سیل در شهری که به آن سفر کرده اید از غذاهای کنسرو شده  و آب معدنی استفاده کنید یا آب را بجوشانید و غذاهایی را که در معرض آب سیل قرار  گرفته اند را استفاده نکنید و مواد غذایی باقی مانده را دور بریزید.  دست هایتان را با اب و صابون تمیز بشویید.

 از آب سیل برای شستن ظروف، دست و صورت، تهیه غذا، تهیه یخ  استفاده نکنید، سیل باعث خارج شدن مارها از لانه های خود می‌شود، بعد از سیل مراقب مارگزیدگی باشید و در صورت زخمی شدن بلافاصله تمام زخم ها را با صابون و آب پاک کنید. اگر پوست یا چشم شما در تماس با مواد خطرناک قرار گرفته با آب ضدعفونی شده کاملا آن را بشویید.

پست های اخیر از چگونه زندگی کنیم؟ :
 توصیه‌های ایمنی هنگام وقوع سیل
چگونه زندگی کنیم؟ 1398.01.06
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب