119

عبور محتویات معده به داخل مری یک پروسه فیزیولوژیک و شایع در شیرخواران ، کودکان و بالغین می باشد که اغلب موارد علامتی برای فرد ایجاد نمی کند و آسیبی به مری نمی زند که این تحت عنوان (GER) شناخته می شود . برعکس زمانیکه برگشت محتویات معده به داخل مری منجر به آسیب مری و ایجاد علامت برای فرد شود بیماری ریفلاکس و یا GERD  نامیده می شود .




اپیدمیولوژی :
ریفلاکس فیزیولوژیک ( GER)  پروسه بسیار شایع در شیرخواران سالم می باشد ، به طوریکه برگشت محتویات معده به داخل مری می تواند تا سی با ر در روز اتفاق بیفتد . ریفلاکس فیزیولوژیک در 60 % شیر خواران سالم سن  ماه دیه می شود که با افزایش سن این در صد کاهش پیدا می کند و تا سن 12 ماهگی به کمتر از 10% رسیده و تا سن 18 ماهگی اغلب موارد بهبود پیدا می کنند .اطلاع دقیقی از شیوع ریفلاکس پاتولوژیک ( GERD ) در کودکان وجود ندارد و اغلب مطالعات شیوع ای بیماری را در گروه های خاص بررسی کرده اند ولی به طور کلی شیوع بیماری را در کودکان در بعضی از مطالعات بین 2% تا 8% گزارش کرده اند و به نظر می رسد شیوع ریفلاکس در کودکان روبه افزایش است . مطالعات نشان داده است که شیوع ریفلاکس پاتولوژیک ( GERD ) در شیر خواران پره مچور ، آنهایی که بیماری ریوی دارند ، سندرم داون ، بیماری های عصبی – عضلانی ، چاقی ، سیستیک فیبروزیس و کودکانی که تاخیر تکاملی دارند بیشتر است .
مکانیسم های ایجاد ریفلاکس پاتولوژیک ( GERD)
عدم تعادل بین فاکتور های  اسیب رسان ( تعداد دفعات ریفلاکس ، میزان اسید یته مواد ریفلاکس شده و میزان حساسیت مخاط مری ) و مکانیسم های طبیعی ضد ریفلاکس ( فشاراسفنکتر تحتانی مری ، زاویه بین مری و معده ، طول مری که پایین دیافراگم قرار دارد ، ستون های دیافراگماتیک تقویت کننده اسفنکتر تحتانی مری ) منجر به ایجاد ریفلاکس می شود.شل شدن های گذرای اسفنکتر تحتانی مری (TRESR) مکانیسم اولیه بیماری می باشد که هیچ ارتباطی با بلع ندارند و با عث کاهش فشار LES  تا حد 0 تا 2 میلی متر جیوه می شود و مدت 10 تا 60 ثانیه نیز طول می کشد . این شل شدن های گذرا از هفته 26 جنینی بوجود می آیند . اینکه آیا افزایش شل شدن های گذرا و یا افزایش تعداد دفعات مواد ریفلاکس شده در طی TRESR منجر به GERD می شود مشخص نمی باشد .



دکتر عزیزالله یوسفی
فوق تخصص گوارش کودکان
هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

پست های اخیر از دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان :
 مقایسه تاثیر رب عناب و پیدرولاکس در درمان یبوست در کودکان
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.05.11
 پیشگیری از هپاتیت A
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.05.04
 فکال ایمپکشن ( Fecal Impaction)
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.04.28
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب