57

عفونت با کرم های سوزنی   یا کرمک یا انتروبیوزیس توسط انگل انترو بیوس ورمیکولاریس ایجاد می شود و این انگل در سکوم و کولون صعودی و اپادیس رشد می کند و اغلب در کودکان دیده می شود و والدین از طریق کودکان مبتلا می شوند . طول جنس ماده 8 تا 13 میلی متر و جنس نر 3 تا 5 میلی متر می باشد . بیشترین راه انتقال تماس مستقیم با مدفوع آلوده می باشد و گاهی از طریق تماس جنسی نیز منتقل می شود . معمولا بدون علامت هستند و کاریر های بودون علامت شایع می باشند .





اپیدمیولوژی : کرمک شایعترین فرم عفونت انگلی می باشد و شیوع آن در جوامع مختلف از 2 تا 20 درصد گزارش شده است  و کودکان  سنین مدرسه بیشترین در صد آلودگی را دارند .
پاتوفیزیولوژی :  شایعترین علامت بیماری خارش و احساس سوزش اطراف مقعد می باشد که زمانی ایجاد مشود که کرم ماده جهت تخمک گذاری انتهای سوزنی خود را وارد مخاط انتهای انوس می کند . حرکت کرم ماده و تخم کرم منجر به خارش می شود . تخم تا قبل از اینکه به لارو تبدیل شود می تواند تا 3 هفته بماند و لارو ایجاد شده مجددا به داخل کانل انال بازگشته و ایجاد عفونت مجدد می کند .
علائم بالینی : اغلب افراد بدون علامت هستند و در افراد علامت دار بیشتر یافته خارش اطراف مقعد می باشد که بیشتر در شب و یا اوایل صبح ایجاد می شود . علائم دیگر شامل اختلا در خواب ، بی خوابی شبانه ، درد شکم و در موارد کمی بی اشتهایی  می باشد
تشخیص افتراقی
1 – بیماری کرون
2 – کولیت اولسرو 
3 – آنوسیتیس یا التهاب آنوس
4 - آلرژی
تشخیص :
بررسی تخم و انگل ماده بر روی لام و استفاده از نوار چسب های سیلیکونی می تواند کمک کننده باشد ویا دیدن خود کرم در اطراف مقعد و یا وجود کرم داخل مدفوع می تواند تشخیصی باشد
درمان 
استفاده از داروهای ضد انگل مثل مبندازول ، آلبندازول و پیرانتال پامیت در دو نوبت به فاصله دو هفته در بیمار و افراد خانواده توصیه می شود .


 


دکتر عزیزالله یوسفی
فوق تخصص گوارش کودکان
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

پست های اخیر از دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان :
 مقایسه تاثیر رب عناب و پیدرولاکس در درمان یبوست در کودکان
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.05.11
 پیشگیری از هپاتیت A
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.05.04
 فکال ایمپکشن ( Fecal Impaction)
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.04.28
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب