117

شایعترین علت جراحی اورژانس شکمی  در کودکان است . با توجه به اینکه تشخیص آن در کودکان مشکل است ، 30 تا 60 درصد موارد احتمال پارگی وجود دارد.خطر پارگی در کودکان زیر 5 سال از همه بیشتر است ( 70 % ) و در نوجوانی ، که بیشترین بروز آپاندیسیت در کودکان را داریم ، از همه کمتر می باشد ( 30 % ) .



اپیدمیولوژی
در کودکان زیر 14 سال 4 در هزار اتفاق می افتد و با افزایش سن بیشتر می شود ودر سن نوجوانی به حداکثرمی رسد و در کودکان زیر یک سال نادر است . پسران بیشتر مبتلا می شوند.
علائم بالینی
علائم بالینی بستگی به این دارد که بیمار در کدام مرحله پاتولوژیک معاینه شود .تریاد کلاسیک آن درد ، تهوع و استفراغ ، تب می باشد . بی اشتهایی یک علامت مهم می باشد . تب بیمار معمولا خفیف می باشد مگر در مواردی که آپاندیسیت پاره شده باشد . در بعضی موارد اسهال خفیف و تکرر ادرار نیز ایجاد می شود . درد در آپاندیسیت ابتدا دور ناف ایجاد می شود و به تدریج به قسمت پایین و راست شکم کشیده می شود و بعد از پاره شدن آپاندیسیت درد ژنرالیزه می شود.
تشخیص آپاندیسیت
شرح حال و معاینه باید در جهت جستجوی یافته های موید آپاندیسیت و رد سایر علل مثل گاستروانتریت ویروسی ، عفونت ادراری ، پورپورای هنوخ شوئن لاین ، آدنیت مزانتر ، ابسه پسواس ، استئو میلیت لگنی و ...... باشد . جوانب مهم شرح حال که می تواند به نفع تشخیص آپاندیسیت با شد عبارتند از شروع درد قبل از اشتفراغ و اسهال و بی اشتهایی ، مهاجرت درد از دور ناف به ربع تحتانی راست شکم و تشدید درد در راه مراجعه به مطب یا بیمارستان .
معاینه با دیدن رفتار بچه و ظاهر وی آغاز می شود . کودک مبتلا به آپاندیسیت معمولا اهسته حرکت می کند و کمی به جلو خم می شود وموقع راه رفتن کمی می لنگد و دلش نمی خواهد برای معاینه روی تخت برود . در معاینه شکم تندر نس مداوم در ناحیه مک بورنی دارد . ریباند تندرنس نیز وجود دارد.
یافته های آزمایشگاهی
افزایش گلبول های سفید خون و شیفت به چپ در بعضی بیماران دیده می شود و در ازمایش ادرا ممکن است گلبول سفید و قرمز دیده شود ولی انجام این ازمایشات بیشتر در جهت رد بیماری های دیگر می باشد . سونوگرافی یک روش خوب جهت تشخیص می باشد . بهترین روش پراکلینیک تشخیص اپاندیسیت سی تی اسکن شکم می باشد.


مرکز گوارش کودکان تهران
دکتر عزیزالله یوسفی
فوق تخصص گوارش کودکان و نوجوانان




پست های اخیر از دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان :
 مقایسه تاثیر رب عناب و پیدرولاکس در درمان یبوست در کودکان
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.05.11
 پیشگیری از هپاتیت A
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.05.04
 فکال ایمپکشن ( Fecal Impaction)
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.04.28
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب