شناسایی مکانیسم استخوان‌سازی در نوزادان، امیدی برای درمان پوکی استخوان

32

متخصصان موفق به شناسایی مکانیسم جذب کلسیم و استخوان‌سازی در نوزادان شده‌اند و این راهکار می‌تواند به درمان پوکی استخوان در بزرگسالی منجر شود. منافذ و خانه‌های استخوانِ پوک، بسیار بزرگتر از استخوان سالم است. در این حالت استخوان ها به تدریج تراکم خود را از دست می‌دهند و بسیار حساس و شکننده می‌شوند. متاسفانه این بیماری هیچ علامت اولیه‌ای ندارد و به همین دلیل به آن بیماری خاموش گفته می‌شود.




محققان به تازگی در مطالعات جدید خود موفق به شناسایی مکانیسم جذب کلسیم و استخوان‌سازی در نوزادان شیرخوار شدند. این راهکار می‌تواند به درمان پوکی استخوان در بزرگسالی منجر شود.

تراکم مواد معدنی در استخوان‌ها به مرور زمان و با افزایش سن کاهش می‌یابد. محققان دانشگاه آلبرتا در آمریکا به تازگی با شناسایی کانال‌های جذب کلسیم در قسمت انتهایی روده نوزادان شیرخوار به مکانیسم جذب این ماده معدنی دست یافتند.

مطالعات قبلی نشان داد که در پستانداران بالغ، بیشتر جذب کلسیم در قسمت فوقانی روده که غذا مدت زمان کمتری را در آن سپری می‌کند، اتفاق می‌افتد. مطالعات جدید نشان می‌دهد این اتفاق در مورد نوزادان کاملا برعکس است. بر اساس این مطالعه نوزاد در اولین سال تولد به مقادیر بالای کلسیم نیاز دارد تا غضروف‌ها به استخوان تبدیل شوند.

محققان بر این باورند که با آشنایی با این مکانیسم می‌توان ماده فعال را از شیر مادر استخراج کرد و آن را پس از سنتز به صورت یک افزودنی یا قرص در اختیار افراد قرار داد تا راهکاری برای درمان پوکی استخوان باشد.

بنابر گزارش اسپوتنیک، کم تحرکی، عدم استفاده از مواد حاوی کلسیم، کاهش ویتامین D در بدن، ابتلا به بیماری های خاص مانند سرطان، استفاده از داروهای استروئیدی، یائسگی زودرس (زیر ۴۵ سال)، استعمال دخانیات، کاهش استروژن در بدن و شرایط پزشکی خاص مانند پرکاری تیرویید، بیماری سلیاک، نارسایی مزمن کلیه، آرتریت روماتویید، بیماری های مزمن کبدی و دیابت نوع ۱ از مهمترین عوامل ابتلا به پوکی استخوان هستند.

پست های اخیر از بیماریها و روش های درمانی :
 حقایقی در مورد سکته مغزی، قاتل خاموش
بیماریها و روش های درمانی 1399.04.21
 نحوه نگهداری بیمار مبتلا به کرونا در منزل
بیماریها و روش های درمانی 1398.12.14
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب