عوامل درمانی جدید در درمان یبوست فانکشنال

84

لوبیپروستون، لیناکلوتید و پروکالوپرید عوامل درمانی جدید هستند که در درمان یبوست بزرگ‌‌سالان مؤثر بوده‌‌اند ولی اطلاعات در مورد اثربخشی این عوامل در درمان یبوست فانکشنال در کودکان اندک است یا هنوز موجود نیست.
لوبیپروستون و لیناکلوتید عوامل ترشحی هستند، این‌‌ها ترشح مایع در روده را تقویت می‌‌کنند درنتیجه مدفوع را نرم کرده و حجم مدفوع را تغییر می‌‌دهند.




 لوبیپروستون مشتق پروستاگلاندین E1 است کانال‌‌های کلرید در روده باریک را فعال می‌‌کند که ترشح مایع روده‌‌ای غنی از کلرید را افزایش می‌‌دهد. نتایج یک مطالعه‌‌ی مقدماتی نشان داد که لوبیپروستون به‌طور معناداری تعداد حرکات روده را افزایش می‌‌دهد و به‌خوبی در کودکان و نوجوانان دچاریبوست فانکشنال تحمل می‌‌شود. عوارض جانبی گزارش‌شده شامل تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکمی است.



 لیناکلوتید یک پپتید مصنوعی است که گیرنده‌‌های گوانیلین لومن را در انتروسیت‌‌ها فعال می‌‌کند که ترشح مایع را تحریک می‌‌کند. استفاده از لیناکلوتید در کودکان هنوز مطالعه نشده است.



 پروکالوپرید یک عامل سروتونرژیک شدیداً انتخابی است؛ با فعال کردن گیرنده‌‌های 5-HT4 آزادسازی استیل کولین را افزایش می‌‌دهد که منجر به افزایش حرکت گوارشی می‌‌شود. در یک مطالعه‌‌ی مقدماتی کودکان، نشان داده شد که پروکالوپرید اثر مطلوبی روی تناوب مدفوع، قوام مدفوع و دوره‌‌های بی‌اختیاری مدفوع دارد. بااین‌حال، در یک کار آزمایی کنترل‌شده‌ی تصادفی دو سو کور چندمرکزی بعدی، پروکالوپرید در مقایسه با پلاسبو در افزایش تناوب مدفوع یا کاهش دوره‌‌های بی‌اختیاری مدفوع مؤثرتر نبود. عوارض جانبی گزارش‌شده شامل سردرد، تهوع، درد شکم و اسهال است . البته هیجکدام از این داروها در ایران موجود نمی باشند.


 


مرکز گوارش کودکان تهران
دکتر عزیزاله یوسفی
فوق تخصص گوارش کودکان و نوجوانان
تلفن تماس : 02166126187 و 02166126188 و 02166126189

پست های اخیر از دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان :
 مقایسه تاثیر رب عناب و پیدرولاکس در درمان یبوست در کودکان
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.05.11
 پیشگیری از هپاتیت A
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.05.04
 فکال ایمپکشن ( Fecal Impaction)
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.04.28
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب