علائم بالینی کمبود تیامین ( ویتامین B1 )

62

تیامین یک ویتامین محلول در آب است و به صورت تیامین پیروفسفات یا کربوکسیلاز وجود دارد و به عنوان کوآنزیم در متابولیسم قند ها عمل می کند . تیامین برای ساخت استیل کولین نیز لازم است و کمبود آن به اختلال در هدایت عصبی منجر می شود . شیر مادر و شیر گاو و نیز سبزیجات ، غلات ، میوه ها و تخم مرغ منابع تیامین می باشند . بنابراین اغلب شیر خواران و کودکانی که رژیم غذایی آنها حاوی این غذا ها است ، نیازی به مکمل های تیامین ندارند .



از سوی دیگر ، شیر خواران تغذیه شده با شیر مادری که کمبود تیامین دارند در معرض خطر کمبود می باشند. تیامین به راحتی با گرما تخریب میشود ، بنابراین به راحتی از غذاهای اب پز شده خارج می شود . چون تیامین بیشر در پوست غلات وجود دارد لذا پوست کندن غلات دسترسی به آن را کاهش می دهد.



تظاهرات بالینی
علائم زودرس کمبود تیامین شامل خستگی ، تحریک پذیری ، افسردگی ، خواب آلودگی ، بی اشتهایی ، تمرکز ذهنی ضعیف ، تهوع و درد شکم می باشد . علائم پیشرفت شامل نوریت محیطی همراه با خارش و سوزش و پارستزی انگشتان پا و کف پا ها ، کاهش رفلکس تاندونی از بین رفتن حس ارتعاش ، انقباض درد ناک عضلات ، نارسایی احتقانی قلب و اختلالات روانی است . خشونت صدا ناشی از فلج عصب حنجره ایی می باشد . کمبود خیلی پیشرفته را بیماری بری بری می نامند


مرکز گوارش کودکان تهران
دکتر عزیزاله یوسفی
فوق تخصص گوارش کودکان و نوجوانان
مرکز گوارش کودکان تهران
تلفن تماس : 02166126187 و 02166126188 و 02166126189

پست های اخیر از دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان :
 مقایسه تاثیر رب عناب و پیدرولاکس در درمان یبوست در کودکان
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.05.11
 پیشگیری از هپاتیت A
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.05.04
 فکال ایمپکشن ( Fecal Impaction)
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.04.28
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب