قابل درمان‌ترین سرطان‌ها کدامند؟

48

اگرچه هنوز درمان قطعی برای سرطان وجود ندارد، تشخیص و درمان این بیماری در مراحل اولیه می تواند چشم انداز فرد را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. سرطانهایی که دارای بالاترین میزان بقاء نسبی ۵ ساله هستند شامل ملانوما، سرطان سینه، پروستات، بیضه، گردنه رحم و تیروئید هستند.




سرطان نوعی بیماری است که باعث رشد و تکثیر غیرقابل کنترل سلول ها در قسمت های خاصی از بدن می شود. ممکن است در یک قسمت از بدن شروع شده و سپس به مناطق دیگر گسترش یابد. در نتیجه، سرطان می تواند تأثیر شدیدی روی بافت ها و اندام های اطراف خود داشته باشد.

درمان سرطان به معنای ریشه کن کردن کامل بیماری بدون بازگشت آن است. عوامل زیادی در احتمال موفقیت در درمان سرطان از جمله نوع سرطان تأثیر می گذارد.

برای درک تفاوت چشم انداز بین انواع سرطان، محققان اغلب از آماری به نام میزان بقای ۵ ساله استفاده می کنند. این رقم مربوط به درصد افرادی است که ۵ سال پس از تشخیص سرطان زنده مانده اند.

شش نوع سرطان که بالاترین میزان بقاء نسبی ۵ ساله را دارند شامل:

۱- سرطان سینه

افراد مبتلا به سرطان سینه در مرحله ۰ یا ۱ از میزان بقا بالایی برخوردار هستند.

میزان بقاء نسبی ۵ ساله در مرحله ۰ و ۱ سرطان سینه ۹۹-۱۰۰ درصد است. بنابراین، افراد مبتلا به این مرحله و نوع سرطان تقریباً ۱۰۰ درصد احتمال دارند حداقل ۵ سال به عنوان افراد بدون این بیماری زنده بمانند.

مراحل اندازه و محل تومور را توصیف می کند. مرحله ۰ به رشد سلولهای غیر طبیعی در بافت سینه یا لوبولهای درون سینه اشاره دارد. در این مرحله، پزشکان آن را سرطانی نمی دانند، اما می تواند نشانه های اولیه سرطان را نشان دهد.

۲-سرطان پروستات

سرطان پروستات در مراحل ۱ و ۲ از میزان بقاء نسبی ۵ درصدی ۹۹ درصد برخوردار است و سرطانهای پروستات یا خیلی آهسته رشد می کنند یا اصلاً رشد نمی کنند و بسیار قابل درمان هستند.

۳- سرطان بیضه

میزان بقای نسبی ۵ ساله برای سرطان بیضه ۹۹ درصد برای تومورهای موضعی، آنهایی که در بیضه ها و ۹۶ درصد برای تومورهای ناحیه ای هستند که در بافت ها یا غدد لنفاوی نزدیک به بیضه ها گسترش یافته اند.

۴- سرطان تیروئید

سرطان تیروئید در مراحل ۱ و ۲ دارای میزان بقاء نسبی ۹۸-۱۰۰ درصد است. بیشتر سرطانهای تیروئید به آرامی رشد می کنند و این امر باعث می شود زمان بیشتری برای درمان صورت گیرد.

۵- ملانوما

ملانوما سرطان پوست است و از میزان بقای بالایی نیز برخوردار است زیرا در این قسمت از بدن به راحتی قابل تشخیص است. اغلب در مراحل اولیه پیشرفت آن، شناسایی و درمان ملانوم امکان پذیر است، که احتمال بقاء فرد را افزایش می دهد.

۶- سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم دارای میزان بقاء نسبی ۵ درصدی ۵ ساله در مراحل ۰ و ۱A است. تشخیص زودرس به پزشکان این امکان را می دهد تا سلولهای غیر طبیعی تولید شده را قبل از رشد یا گسترش در مناطق دیگر بدن درمان کنند. حتی در مراحل بعدی سرطان دهانه رحم، سلولهای سرطانی با سرعت بسیار کند رشد می کنند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب