شیر دهی در مادران مبتلاء به کرونا ویروس

106

کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها می باشند که منجر به بیماری در انسان و حیوانات می شوند . طیف وسیعی از درگیری های تنفسی و غیر تنفسی را ایجاد می کنند مثل سرماخورگی تا بیماری های شدید مثل سارس و اخیرا هم عفونت کوید – 19 . این یک RNA   ویروس  می باشد که بزرگترین ژنوم شناخته ویروسی می باشد که در سیتوپلاسم سلول میزبان تکثیر می یابد.



  با توجه به اینکه این بیماری جدید اس و هنوز اطلاعات کافی از روش انتقال این بیماری  در دست نمی باشد ولی انتقال فرد به فرد از طریق قطرات تنفسی بدنبال سرفه و عطسه اتفاق می افتد. اگر چه در مطالعاتی محدودی در خانم های مبتلاء به ویروس کوید – 19 و سایر کرونا ویروس ها ، این ویروس در شیر مادر یافت نشده است ولی هنوز اطلاعات کافی از اینکه این ویروس از طریق شیر مادر به کودک منتقل می شود یا نه در دست نمی باشد .
شیر مادر بهترین تغذیه برای شیر خوار می باشد و در مادر مبتلاء به کرونا ویروس ثابت شده و یا علامت دار مبایست تمام مراقبت های لازم مثل شستن دست ها و استفاده از ماسک را در حین شیر دهی رعایت کنند.
توصیه انجمن نوزادان ایران در مورد شیر دهی در مادر مبتلاء به کرونا ویروس به صورت زیر می باشد
1 – اگر حال عمومی مادر بد است به ور موقت شیر مادر قع شود و از شیر انسانی تهیه شده از بانک شیر و یا از شیر خشک استفاده شود
2 – اگر حال عمومی مادر خوب است شیر دهی ادامه پیدا کند . برای این کار مادر باید شیر خود را با شیر دوش دستی یا برقی بدوشد و توسط یک فرد سالم به شیر خوار داده شود . قبل دوشیدن شیر دست های خود را با اب و صابون بشوید و بعد از هر نوبت دوشیدن شیر مام وسایل را تمییز بشوید .
3 – تغذیه شیر خوار در مادر مشکوک با رعایت اصول بهداشتی از سینه مادر بلامانع است .

مرکز گوارش کودکان تهران
دکتر عزیزاله یوسفی
فوق تخصص گوارش کودکان و نوجوانان
تلفن تماس : 02166126187 و 02166126188 و 02166126189

پست های اخیر از دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان :
 مقایسه تاثیر رب عناب و پیدرولاکس در درمان یبوست در کودکان
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.05.11
 پیشگیری از هپاتیت A
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.05.04
 فکال ایمپکشن ( Fecal Impaction)
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.04.28
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب