55

تومور مارکرها پروتیئن هایی هستند که از سلول های تومورال به داخل خون ترشح می شوند و بیشتر به عنوان یک معیار برای پی گیری پاسخ به درمان و یا عود تومورها استفاده می شوند و کمتر به عنوان یک فاکتور اسکرینیگ تومورها کاربرد دارد. در این مقاله به طور خلاصه در مورد چند تا این تومور مارکرها صحبت می شود



.
 CEA  (Carcinoembryonic  antigen)
این تومور مارکر در زمان جنینی در دستگاه گوارش جنین تولید می شود ولی قبل از تولد تولید ان متوقف می شود و بعد از تولد به مقادیر خیلی کمی در خون وجود دارد و در بعضی از کانسرها شامل کارسینوم کولون ، کارسینوم معده ، کارسینوم پانکراس ، کارسینوم ریه ، کارسینوم برست ، کارسینوم تیروئید بالا می رود. همچنین در بعضی موارد غیر بدخیم مثل کولیت اولسرو ، بیماری کرون ، پانکراتیت و مصرف سیگار نیز بالا می رود.
CA 19-9
یک تومور مارکردیگر است که بیشتر در تومورهای پانکراس افزایش می یابد ولی در تومورهای کبد ، کیسه صفرا کولون ، معده و ریه نیز ممکن است افزایش پیدا کند. در بعضی از بیماران بدون وجود کانسر مثل سیروز کبد ، هپاتیت ، التهاب کیسه صفرا و سنگ کیسه صفرا نیز ممکن است افزایش پیدا کند.
CA 125
یک تومور ماکر دیگر است که بیشتر جهت پیگیری پاسخ به درمان و یا عود کانسرهای تخمدان استفاده می شود و در خانم هایی که ریسک بالایی برای تومورهای تخمدان داشته باشند به عنوان یک تست اسکرینیگ نیز استفاده می شود.البته نرمال بودن این تست دلیل قطعی بر عدم وجود تومور تخمدان نمی باشد و ممکن است یک خانمی تومور تخمدان داشته باشد ولی سطح این تومورمارکر نرمال باشد.موارد غیرتومورال مثل عادت ماهانه،فیبروز رحم ، اندومتریوزیس ، بیماری التهابی لگن ، حاملگی و بیماری های کبد نیز می توانند باعث افزایش سطح این تومور مارکر شود. تومورهای اندومتر ، لوله های رحم و پریتوئن نیز می توانند باعث افزایش سطح این تومورمارکر شوند.


مرکز گوارش کودکان تهران
دکتر عزیزاله یوسفی
فوق تخصص گوارش کودکان

پست های اخیر از دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان :
 مقایسه تاثیر رب عناب و پیدرولاکس در درمان یبوست در کودکان
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.05.11
 پیشگیری از هپاتیت A
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.05.04
 فکال ایمپکشن ( Fecal Impaction)
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.04.28
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب