86

انواع کم شنوایی


کم شنوایی انواع مختلفی دارد که برهمین اساس درمان های متفاوتی برای آنها وجود دارد. به همین دلیل مشخص کردن نوع کم شنوایی مهم است. آسیب وارده بر دستگاه شنوایی بر حسب محل تاثیر خود، می تواند عوارض شنیداری متفاوتی ایجاد کند این عوارض  می تواند به صورت نشانه های قابل تفسیر بر روی نمودار ادیوگرام (نوار گوش) مشاهده کرد. برای توضیح انواع کم شنوایی لازم است ساختار گوش را به صورت کلی و مختصر بشناسیم، دستگاه شنوایی انسان شامل: 1- گوش خارجی (لاله و کانال گوش) 2- گوش میانی شامل پرده گوش (تمپان) و استخوانچه های گوش میانی (چکشی، سندانی، رکابی) و 3-  گوش داخلی شامل حلزون گوش و عصب شنوایی گوش است.  علاوه بر قسمت های گفته شده به ساختارهای که در مسیرهای شنوایی از حلزون تا مغز وجود دارند و در شنیدن نقش دارند قسمت مرکزی شنوایی می گویند. در ادامه انواع کم شنوایی با توضیح مختصر هر کدام آمده است:


انواع کم شنوایی:


1- کم شنوایی هدایتی یا انتقالی


2- کم شنوایی حسی_عصبی


3- کم شنوایی آمیخته یا تلفیقی


4- کم شنوایی مرکزی


 1- کم شنوایی انتقالی : (Conductive hearing loss)


 از آنجاییکه گوش خارجی و میانی نقش انتقال بهینه صدا به قسمت های داخلی تر را بر عهده دارند به این بخش ها سیستم انتقال می گویند لذا چنانچه ضایعه ای در این قسمت ها قرار گیرد مانند ناهنجاری های لاله و مجرا، پارگی پرده گوش، عفونت های مختلف گوش میانی و غیره...افت شنوایی که ایجاد می شود افت شنوایی انتقالی در نظر می گیرند.


1-کم شنوایی حسی– عصبی : (Sensory-Neural hearing loss )


  اختلالات مادرزادی، ژنتیکی و اکتسابی که باعث شود حلزون و یا عصب دچار اختلال عملکرد شوند افت شنوایی اتفاق می افتد لذا ه این افت شنوایی که معمولا برگشت پذیر هم نیست افت شنوایی حسی - عصبی گفته می شود.


3- کم شنوایی آمیخته  : (Mixed hearing loss)


  علاوه بر افت انتقالی و حسی عصبی نوع سومی از افت شنوایی وجود دارد که کم شنوایی آمیخته (Mixed)  نامیده می شود که ناشی از درگیر شدن هر دو قسمت انتقال و حسی عصبی دستگاه شنوایی است.


4- کم شنوایی مرکزی (Central hearing loss):


وقتی توانایی مرکزی شنوایی مغز برای شنیدن دچار اختلال شود در این حالت کم شنوایی که اتفاق می افتد کم شنوایی مرکزی یا به اصطلاح بهتر اختلال شنوایی مرکزی Central auditory processing disorder می  نامند.


 کلام پایانی:


اگر فردی گفتار را به درستی درک نمی کند یا اصوات را به وضوح نمی شود به درجاتی از کم شنوایی مبتلا شده است. برای تعیین مشکل کم شنوایی باید به کلینیک های شنوایی شناسی مراجعه شود.


خوب بشنوید خوب زندگی کنید


سمع تهران صفیر


دکتر ولدبیگی


منبع: https://tehransafir.com/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%DA%A9%D9%85-%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C/ 


 


 


 

پست های اخیر از کلینیک سمعک تهران صفیر :
 خرید سمعک | کلینیک سمعک تهران صفیر
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.11
 تعویض سمعک
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.07
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب