106

فکال ایمپکشن بدنبال یبوست طول کشیده ایجاد می شود و در اثر تجمع مدفوع سفت در رکتوم فرد قادر به دفع مدفوع نمی باشد.ریسک فاکتورهای ایجاد این حالت چاقی ، مصرف مقادیر زیاد غذاهای چرب ، بی حرکتی طولانی مدت ، مصرف کم مایعات و فیبر غذایی وممانعت از دفع مدفوع. البته گاهی هیچگونه ریسک فاکتوری برای این وضعیت وجود ندارد



علائم بالینی فکال ایمپکشن
درد شکم
کرامپ شکمی
دیستانسیون شکم
بی اختیاری مدفوع
تهوع و استفراغ
بوی دهان
بی اشتهایی
هموروئید یا وباسیل
عوارض فکال ایمپکشن
اگرچه در اگثر موارد عارضه جدی برای بیمار ایجاد نمی شود ولی در موارد نادری می تواند باعث عوارضی مثل زخم روده،  سوراخ شدن روده ، ترومبوز هموروئید ،عفونت روده شود که در صورت بروز این عوارض علائمی مثل تب ، لرز ، خونریزی و افت فشار خون و خال عمومی بد ایجاد می شود.
علل فکال ایمپکشن
1 - تغییردر روش زندگی مثل مصرف زیاد غذاهای چرب ، مصرف کم مایعات و فیبر ، رژیم های سخت لاغری ، بی حرکتی ، استرس ، مسافرت و ممانعت از دفع .
2 – بیماری هایی که منجر به ایجاد فکال ایمپکشن می شوند مثل هیپوتیروئیدی ، مصرف بعضی از داروها ، بدنبال اعمال جراحی ، بیماری های عصبی – عضلانی ، هیپوکالمی ، انسداد روده و علل دیگر
درمان
برای درمان از روش های خوراکی ، انما و یا در مواردی از روش های جراحی استفاده می شود. در روش خوراکی از لاکساتیوها مثل پودر پیدرولاکس و یا پارافین خوراکی استفاده می شود.در روش رکتال از شیاف بیزاکودیل و یا شیاف گلیسرین ( در بچه های زیر دوسال ) و یا انما با پارافین استفاده می شود. در مواردی که با این روش ها مشکل بیمار برطرف نشود نیاز به اقدامات جراحی می باشد.

مرکز گوارش کودکان تهران
دکتر عزیزاله یوسفی
فوق تخصص گوارش کودکان و نوجوانان
تلفن تماس : 02166126187 و 02166126188 و 02166126189

پست های اخیر از دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان :
 مقایسه تاثیر رب عناب و پیدرولاکس در درمان یبوست در کودکان
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.05.11
 پیشگیری از هپاتیت A
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.05.04
 فکال ایمپکشن ( Fecal Impaction)
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.04.28
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب