33

انواع پیرگوشی یا کم شنوایی ناشی از سن:


طبق آخرین مطالعات انجام شده در حوزه شنوایی و سن، به کم شنوایی بالای 50 سال پیرگوشی اطلاق می شود. در این مقاله سعی شده است از نظر فیزیولوژیک و با نگاه دقیق تر این مقوله را دنبال کنیم. اگر هر گروه از انواع سلول هاي مهم در بدن، شامل سلول هاي عضله، نورون ها، فيبروسيت ها (كه نگه دارنده ي رابط بافتي) واستوسيت ها (كه از استخوان حمايت مي كنند) با افزايش سن تعداد آنها كاهش پيدا ميكند. اين كاهش مطمئناٌ شامل حلزون گوش هم مي شود، كه در آن منجر به كاهش پيشرونده ي نورون ها، سلول مويي گوش وانواع ديگر سلول های مرتبط با گوش می شود. پيرگوشي فقط يك نوع مستقل نمي باشد انواع زيادي دارد. تلاش ها براي تقسيم كردن پيرگوشي به چندين مولفه ي به هم پيوسته ي محيطي، انجام شده است، به همین دلیل عوامل محیطی زیادی وجود دارند که میتواند باعث بروز و ایجاد پیرگوشی شوند یا این روند را تسریع کنند. این عوامل شامل :


  • در معرض صداهاي شديد (بلند) قرار گرفتن
  • دارو و حلال های سمی برای گوش
  • استعمال دخانيات
  • ضربه به سر
  • افزايش سطح چربي هاي خون
  • تنش های عصبی
  • بالا قرار گرفتن فشار
  • بيماري هاي قلبي

علی رغم دلايل گفته شده بالا که ممكن است جراحت وصدمه به سلول هاي حسي شنوایی را بالا ببرد، عامل هاي ژنتيكي است كه احتمال پير گوشي را بالا مي برند با مکانیسمی که در آن بافت سلولي دفاعي فلج شده و فرآيندهاي ترميمي بافت هاي سلولي انجام نمی شود. مطابق با اساس نظر محققین این حوزه،  پيرگوشي ها را به 6 نوع مختلف قابل تقسیم مي باشد: که عبارتند از:


  • حسي
  • عصبي
  • عروقي
  • انتقالي حلزون
  • آميخته
  • نامشخص

در ادامه هر کدام از این نوع پیرگوشی ها و مشخصات آنها شرح داده می شود:


      پيرگوشي حسي


مطابق تعریف، پيرگوشي حسي به نابود شدن اعضاي كورتي كه روي پايه ي حلزون گسترش يافته است مربوط مي شود. بر اساس این نوع پیرگوشی، در منطقه ای که به صورت اصلی در درک گفتار دخیل است و بر اساس نتایج اديوگرام در بالاترين فركانس ها، آستانه های افزایش یافته ای ملاحظه می شود. تشخيص دادن پيرگوشي حسي سخت مي باشد چرا که آسیب های دیگر محیطی مانند صداهای بلند یا داروهای سمی گوش بيشترين اثرات آشكارش روي اعضاي كورتي و در همان منطقه آسیب پیرگوشی حسی است.


      پيرگوشي عصبي


پيرگوشي عصبي به فقدان نورون هاي آوران محوري كه به گوش داخلي مي روند منسوب مي شود. شيوع اين شكل پيرگوشي از حدود 15% تا30 % است. اگر چه اين عارضه ممكن است برگشت پذير باشد ولي آشفتگي دراز مدت مي تواند منجر به يك ناپايداري در دندريت ها شود وسرانجام در تمام نورون ها ايجاد شود. علاوه بر اين مشاهدات در انسانها و حيوانات نشان داده است كه كاهش نوروني از آسيب شناسي دقيقي پيروي مي كند. ممكن است اثرات ژنتيكي روي عامل هاي انهدام عصبي وجود داشته باشد كه زمينه را براي بعضي از كاستي هاي عصبي ايجاد مي كنند.


      پيرگوشي نواري (عروقي)


اين پيرگوشي مشخص كننده دليل كاهش شنوايي به وسيله ي از بين رفتن نوار عروقي داخل حلزون گوش مي باشد. این نوار عروقی حلزونی معمولا از مركز حلزون تا نوك يا راس حلزون وجود دارد و وظیفه آن حفظ پتانسیل درون حلزون است. اختلال در این ناحیه، منجر به افزايش آستانه ي شنوايي مورد می شود. اگر چه كاهش شنوايي ایجاده شده از این نوع، ممكن است يكنواخت باشد اما بيشترين افزایش آستانه  اغلب در فركانس هاي بالا ظاهر مي شود. اين بازتاب ممكن است به پردازش هاي مكانيكي فعال در پايه و یا راس حلزوني وابسته باشد.


      پيرگوشي انتقالي حلزون


در این نوع پیرگوشی، اجزاء گوش داخلی شامل ارگان کرتی، غشاء پایه و حتی لیگامان های مارپیچ یا ترکیبی از همه عوامل فوق دچار بدعملکردی می شوند و باعث می¬شود که تحریک صوتی وارد شده به بدرستی وارد دستگاه عصبی مرکزی نشود. پيرگوشي انتقالي حلزون، اثرات ادیولوژیکی کاملا متغیری دارد. ولی معمولا با نمونه هاي نمايشي خطي نزولي اديوگرام ها هم پوشاني دارد.


 


      پیرگوشی ترکیبی یا نامشخص:


در پیرگوشی ترکیبی یا آمیخته ممکن است ترکیبی از عوامل فوق با هم جمع شوند و منجر به پیرگوشی شوند. و در برخی از پیرگوشی ها هم، باتوجه به دلایل و انواع مختلف گفته شده، علت های محکم و مستدلی برای ان وجود ندارد و در واقع می توان گفت این پیرگوشی ها بدون دلیل شناخته شده ای یا به عبارت صحیح تر به صورت نامشخص بوجود می آیند.


کلام پایانی:


پیرگوشی به جز کاهش شنوایی و مشکلات ناشی  از آن مانند مشکلات ارتباطی و روانی، باعث ایجاد یا تشدید مشکلات شناختی نیز می شود. توصیه می شود چنانچه مشکل کم شنوایی دارید برای درمان آن اقدام کنید و اگر سن شما بالای 50 سال است برای تعیین میزان کم شنوایی و جلوگیری از مشکلات احتمالی پیش رو به کلینیک های شنوایی شناسی مراجعه کنید.


 


خوب بشنوید خوب زندگی کنید


سمعک تهران صفیر


دکتر ولدبیگی


منبع:  https://tehransafir.com/%d9%be%db%8c%d8%b1%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c/

پست های اخیر از کلینیک سمعک تهران صفیر :
 خرید سمعک | کلینیک سمعک تهران صفیر
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.11
 تعویض سمعک
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.07
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب