اهمیت مدیریت کم شنوایی

104

اهمیت مدیریت کم شنوایی


چنانچه کم شنوایی درمان نشود مشکلات عدیده ای برای افراد به وجود می آورد. کم شنوایی را باید مدیریت کرد و با توجه امکانات و تسهیلاتی موجود بهترین روش برای کاهش تبعات ناشی از آن انجام داد. علی رغم اثر فراگیر مشکلات شنوایی، اما افراد نسبتا کمی برای مدیریت آن تلاش می کنند. برای مثال کمتراز 20% بزرگسالانی که استفاده از سمعک (که رایج ترین روش مدیریت کم شنوایی می باشد) می تواند برای آنها مفید باشد، آن را خریداری می کنند. در بزرگسالان اغلب، بین زمانی که آنها متوجه اولین مشکلات شنوایی می شوند و زمانی که سرانجام آنها با یک ادیولوژیست مشورت می کنند، سال ها فاصله است. احتمال اینکه بزرگسالان با اولین مراجعه سمعک را خریداری کنند، خیلی زیاد است چون شدت کم شنوایی آنها خیلی افزایش یافته یا اینکه آنها تحت تاثیر اصرار اعضای خانواده این کار را انجام می دهند.


 درمان مشکلات مربوط به شنوایی به علت ناهمگونی جمعیت آسیب دیده، پیچیده است. بنابراین تعجب آورنیست که درگزارشات بیشمار محققین بین ارزیابی آبجکتیو کم شنوایی وخود ارزیابی معلولیت کم شنوایی، تطابق وجود ندارد. مواردی مثل درجه کم شنوایی، سن، جنسیت، وضعیت اقتصادی- اجتماعی، ویژگی های شخصیتی و وضعیت شغلی فرد، می توانند هرکدام به تنهایی یا به صورت ترکیبی روی چگونگی تاثیرکم شنوایی روی فرد، اثرگذارند. به عنوان مثال، اثرات اجتماعی کم شنوایی درجنسیت های مختلف، متفاوت است. به طورمعمول، زنان حساسیت بالاتری نسبت به مردان دارند، که این حالت ممکن است اثرات منفی کم شنوایی را افزایش دهد. کم شنوایی می تواند منجربه اختلالات قابل توجه در فعالیت های روزمره شود.


 


یک فرد می تواند به سادگی با بررسی اثرات کم شنوایی روی ارتباطات روزانه به این نتایج پی ببرد. فرد کم شنوا ممکن است برای جبران درست نفهمیدن کلمات، درخواست کند که حرفمان را تکرار کنیم. این کار ممکن است باعث قطع مکالمه و در نتیجه قطع تعاملات اجتماعی شود؛ و متعاقب آن ممکن است روابط بین فردی به چالش کشیده شود. بیان شده است که فرد دارای کم شنوایی ممکن است منزوی شود چون برای داشتن یک ارتباط موفق با او مواردی مثل شمرده صحبت کردن، تکرار، به طرز دیگری بیان کردن یا فراهم کردن نشانه های بینایی به خانواده و دوستان تحمیل می شود. در نهایت اینکه افراد ممکن است به علت کم شنوایی ازفعالیت های معمول وبا ارزش کناره گیری کنند، که درنهایت ممکن است تحریکات ذهنی را کاهش دهد. درمطالعه ای که روی تاثیر نتایج کم شنوایی برزندگی خانوادگی انجام شده است به این نتیجه رسید که برخی از افراد ممکن است به منظور تلاش برای حفظ حالت عادی خانواده نیاز به مراقبت بیش ازحد داشته باشند.


 افراد با کم شنوایی ممکن است خودشان را به دیگران وابسته ببینند واحساس کنند که مقام اجتماعی شان کم شده است. درنتیجه تهدید احساس شده نسبت به شخصیت اجتماعی، ممکن است منجر به انکارکم شنوایی و رد پیشنهادات برای استفاده ازتقویت کننده شود. مخاطبین ارتباطی نیز ممکن است ازتلاش های مورد نیاز برای تعامل با فرد دارای آسیب شنوایی خسته شوند. اثرعاطفی کم شنوایی درمان نشده نیز باید درنظرگرفته شود. با مقایسه بزرگسالانی که ازسمعک استفاده می کنند نسبت به آنهایی که ازتقویت کننده استفاده نمی کنند، احتمال گزارش احساس ناراحتی، نگرانی، افسردگی و عصبانیت درافراد بدون تقویت کننده بیشتر است. اگرچه اکثر این علائم به سطح اهمیت بالینی نمی رسند اما مشخص است که عکس العمل های منفی ممکن است عملکرد روزمره، سودمندی و روابط بین فردی راتحت تاثیر قراردهند.


زنان دارای کم شنوایی درمان ناپذیر نسبت به مردان و زنانی که ازتقویت کننده استفاده می کنند وهم چنین نسبت به مردانی که تمایلی ندارند که ازسمعک استفاده کنند، سازگاری فردی ضعیف تری نسبت به کم شنوایی دارند. افراد قابل توجهی نیزوجود دارد که زمانی که مخاطبشان ازتقویت کننده می کند، وضعیت عاطفی شان بهبود می یابد (یعنی کاهش نا امیدی، عصبانیت، آزردگی).


سایرمشکلات رایج در بین بزرگسالان دارای کم شنوایی مثل وزوز واختلالات تعادل ممکن است حداقل دربخشی ازپروسه مدیریت ادیولوژیک قرارگیرند. تخمین زده شده که 8% تا 20% جمعیت بزرگسال درآمریکا دارای وزوز هستند ودربزرگسالان 40 تا 70 ساله نیزاحتمال گزارش این مشکل بیشتراست. اگرچه اکثریت این افراد صداهایی مثل زنگ زدن، همهمه وصداهایی که درفعالیت های روزانه شان اختلالی ایجاد نمی کند را گزارش می کنند، اما 1% تا 2% ازاین جمعیت بیان می کنند که وزوز شدید آنها را ناتوان کرده است. درنتیجه، میلیون ها بزرگسال به دنبال روش های درمانی برای تسکین علائم وزوز وکاهش تاثیرآن روی فعالیت های روزمره وهم چنین کاهش احساس اضطراب وافسردگی وبه حداقل رساندن تاثیرآن روی ایجاد اختلال درخواب شان می باشند. همانند وزوز، سرگیجه واختلالت تعادل نیزازعلائم رایج در بزرگسالان دارای کم شنوایی می باشند. تقریبا 1/3 بزرگسالان با سن 60 سال وبیشتر دارای سرگیجه هستند. شیوع dizziness (شامل سرگیجه) با افزایش سن بیشترمی شود وبیشتر دربین زنان تشخیص داده شده است. مشکلات سرگیجه حاد ومزمن به اختلالات لابیرنتیت، بیماری منیر، تروما، اختلالات نورولوژیک، قرارگیری در معرض عوامل اتوتوکسیک واختلالات روانی مربوط است dizziness واختلالات تعادلی باعث سقوط، ترس ازسقوط وایجاد محدودیت درفعالیت های روزانه می شوند.


 


 


کلام پایانی


لطفا برای مدیریت مشکلات زیاد ناشی از افزایش سن، و  از جمله کم شنوایی چکاپ های سالانه انجام شود و در صورت کم شنوایی یا پیرگوشی نسبت به برطرف کردن آن با استفاده از سمعک اقدام شود


خوب بشنوید خوب زندگی کنید


سمعک تهران صفیر


دکتر ولدبیگی


منبع:


https://tehransafir.com/%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%da%a9%d9%85-%d8%b4%d9%86%d9%88%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86/


 


 


 

پست های اخیر از کلینیک سمعک تهران صفیر :
 خرید سمعک | کلینیک سمعک تهران صفیر
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.11
 تعویض سمعک
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.07
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب