75

 


وزوز گوش مقاوم به درمان است. اقدامات زود رس برای از بین بردن این صداهای آزار دهنده از نکات کلیدی است. برای شناخت، ارزیابی و درمان وزوز گوش، یکی از فاکتورهای مهم طبقه بندی کردن آنهاست. طبقه بندی های زیادی برای وزوز وجود دارد. اما یکی از عمومی ترین تقسیم بندی که در این رابطه وجود دارد این است که، وزوز را به دو دسته کلی تقسیم می کند:


 وزوز آبجکتیو (Objective)


وزوز سابجکتیو (Subjective)


 


وزوز آبجکتیو یا وزوز عینی:


این وزوز به صدای در گوش اطلاق می شود که توسط دیگران هم قابل شنیدن است. این نوع از وزوز ارتعاشی خیلی کمتر از وزوز سابجکتیو رخ می دهد و در تمام مواردی که وزوز آبجکتیو ایجاد می شود، انرژی ارتعاشی مکانیکی تولید شده سبب دریافت صوت توسط بیمار می¬گردد. اختلالات عروقی همراه با افزایش جریان خون ممکن است به عنوان اولین یا بارزترین علت وزوز های آبجکتیو باشد. التهاب حاد و مزمن گوش میانی، کم خونی شدید، گشاد شدن یا انسداد جزئی عروق، تومورهای عروقی نیز ممکن است انرژی مکانیکی به حد کافی برای دریافت صوت ایجاد نمایند. وزوز دراین موارد اغلب ضربانی و همزمان با ضربان قلب می باشد. انقباضات عضلات کشنده صماخ، رکابی، کشنده و بالابرنده کام ممکن است سبب ایجاد صوت click گردد. این صدا معمولاً سرعت بیشتری نسبت به پالس دارد. شیپور استاش در حالت طبیعی بسته است اما بعضی مواقع به صورت غیر طبیعی باز شود و هوای نازوفارنکس از طریق شیپور استاش منتقل شود که شکل دیگری از وزوز ارتعاش را ایجاد می کند. در معاینه اتوسکوپی ونیز تمپانومتری حرک پرده تمپان همزمان با تنفس مشاهده می شود.


در تمام مواد وزوز آبجکتیو، تشخیص متداول، گوش کردن با استفاده از گوش می باشد. شنیدن صدای وزوز ممکن است همزمان با ضربات قلب باشد و یا در طی انقباض قلب مشخص تر باشد. تغییر وضعیت سر به سمت چپ یا راست نیز سبب افزایش نویز عروقی می شود که ناشی از انقباض عضلۀ استرنوکلوئید و ماستوئید و افزایش قطرورید ژوگولار داخلی است. انجام معاینه اتوسکوپی در مواد وزوز آبجکتیو توصیه شده است. التهاب پرده تمپان، ارتعاشات قابل مشاهده پرده، وجود یا عدم وجود بولب ژوگولار باید مشخص شوند. مکانیسم ایجاد وزوز ارتعاشی، انرژی مکانیکی است، که برای ایجاد احساس شنوایی کافی است. اکثر بیماران دارای این نوع وزوز ، شکایت کمی از کم شنوایی دارند. گاهی بیماران از پری گوش و عدم تعادل شکایت دارند. در بیماران دارای اختلال عملکرد شیپور استاش، اتوفونی یک شکایت عمده می باشد. بطور کلی وزوز آبجکتیو در تمام بیمارانی که شکایت  عمده آنها وزوز  است ، باید مورد توجه قرار گیرد، تاریخچه بالینی همراه با آزمایشات فیزیکی کامل و گوش کردن گوشی به نواحی جمجمه و گردن می تواند، به تشخیص کمک کند.


وزوزسابجکتیو یا وزوز فردی:


این نوع از وزوز تنها توسط خود فرد شنیده می شود و در واقع وجود خارجی ندارد. این نوع وزوز در اثر عوامل مختلفی مثل عوامل متابولیکی، گوشی (اتولوژیک)، عصبی (نورولوژیک)، روانی(سایکولوژیک)، دارویی (فارماکولوژیک) و غیره ایجاد می شوند. وزوز سابجکتیو انواع محتلفی دارد که براساس تاریخچه بالینی، مجموعه های تستهای تشخیص حلزونی دهلیزی، محل احساس وزوز، منحنی های پوشش وادیومتری متمایز شده اند. انواع بالینی وزوز ممکن است به تنهایی یا با هم مشاهده شوند.


 کلام پایانی:


برای درمان وزوز باید علت آن مشخص شود. در بسیاری از موارد اشتباه در علت وزوز باعث می شود که درمان آن به تعویق بیفتد. توصیه می شود برای درمان وزوز به مراکز شنوایی شناسی معتبر رجوع کرده تا با انجام آزمایشات لازم دلیل آن مشخص و روند درمانی مناسب اتخاذ گردد.


 


خوب بشنوید خوب زندگی کنید


سمعک تهران صفیر


دکتر ولدبیگی


 


منبع:


https://tehransafir.com/types-tinnitus/

پست های اخیر از کلینیک سمعک تهران صفیر :
 خرید سمعک | کلینیک سمعک تهران صفیر
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.11
 تعویض سمعک
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.07
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب