45

 


قالب گوش


یکی از وسایلی که در کلینیک های شنوایی ساخته می شوند قالب گوش می باشند. این قالب های کاربردهای مفید زیادی دارند. یکی از اجزاء مهم برای تجویز مناسب سمعک، قالب سمعک است. سمعک ها یا از نوع داخل گوشی هستند که خود سمعک داخل گوش قرار می گیرد یا از نوع پشت گوشی هستند که توسط یک رابط پلاستیکی یا فلزی به داخل گوش هدایت می شود. در برخی از این سمعک ها از قالب سمعک برای هدایت صدا به گوش استفاده می شود. قالب گوش علاوه بر هدایت صدا دارای کاربردی های متنوعی هست که با توجه به آن نیز قالب ساخته می شود. به طور کلی قالب گوش با 3 هدف ساخته می شوند که عبارتند از:


  1.  قالب سمعک گوش
  2. قالب محافظ صوت (ضد صوت)
  3. قالب محافظ آب (ضد آب)

در ادامه هر کدام از این قالب ها و کاربردهای آنها توضیح داده می شود.


1-قالب سمعک گوش


همان طور که اشاره شد این قالب ها به سمعک های پشت گوشی متصل می شوند و داخل گوش قرار می گیرند. می توان از جنس سخت، نرم و یا مابین این دو یعنی سیلیکونی آنها را ساخت. این قالب ها را باید تمیز نگه داشت و در صورت کثیف شدن آنها را ضدعفونی کرد چرا که مستقیم داخل گوش قرار می گیرد و در صورت آلودگی عفونت گوش ایجاد و یا تشدید می کند. قالب سمعک مختص گوش فردی است که از آن قالب گرفته شده است و کسی دیگری نمی تواند از این قالب استفاده کند. اندازه این قالب ها متغییر است و بر اساس کاربردی که دارد و میزان کم شنوایی که پوشش می دهد از قالب های کوچک در حد CIC تا قالبی که تمام حفره گوش خارجی را پر می کند می توان درست کرد.


2- قالب محافظ صوت (ضد صوت)


اصوات بلند به سیستم شنوایی آسیب می زنند اگر کسی در مواجه با صدای بلند برای مدت زمان طولانی قرار گیرد کم شنوایی ایجاد می شود لذا طبق پیشنهاد بهداشت جهانی برای جلوگیری از کم شنوایی بهتر است از قالب محافظ صوت یا قالب ضد صوت حین مواجه با این اصوات استفاده شود. این قالب ها به دو صورت قابل عرضه می باشند 1- قالب های ضد صوت بدون فیلتر 2- قالب های ضد صوت فیلتر دار. مورد اول برای جاهایی که فرد نیازی به شنیدن گفتار دیگران ندارد مورد استفاده قرار می گیرد و مورد دوم برای مواردی است که فرد علاوه بر نیاز به کم کردن صدای نویز بالا، لازم است گفتار دیگران نیز بشنود.


 3- قالب محافظ آب (ضد آب)


افرادی که با ورود آب به گوش دچار عفونت می شوند مانند کسانیکه پرده گوش پاره دارند و نیز افرادی که مدام با آب سروکار دارند مانند شناگران یا کساییکه زیاد استخر می روند بهتر است از قالب محافظ آب یا قالب ضد آب استفاده کنند. این قالب ها از جنس سیلیکون ساخته می شوند و طوری قالب گیری و درست می شوند که کل حفره خارجی گوش و بخشی از کانال گوش را پر می کنند و کاملا کیپ گوش می باشند و در این حالت باعث می شود که آب وارد مجرا نشود و نیز ضربه های ناشی از شیرجه شناگران به پرده گوش وارد نشود. بهترین محافظ برای عدم ورود آب به گوش همین قالب های ساختنی هستند و قالب های که به صورت آماده در بازار یافت می شوند کارایی این قالب ها را ندارند.


کلام پایانی:


اگر در محیط های پرسروصدا هستید یا زیاد اهل شنا هستند و یا از سمعک های استفاده می کنید که نیاز به تعویض قالب دارند می توانید با مراجعه به کلینیک های شنوایی، و از جمله کلینیک سمعک تهران صفیر این قالب ها را تهیه کنید.


 


خوب بشنوید خوب زندگی کنید


سمعک تهران صفیر


دکتر ولدبیگی


منبع:


https://tehransafir.com/%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%B6%D8%AF-%D8%B5%D9%88%D8%AA-%D9%88-%D8%B6%D8%AF-%D8%A2%D8%A8/


 

پست های اخیر از کلینیک سمعک تهران صفیر :
 خرید سمعک | کلینیک سمعک تهران صفیر
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.11
 تعویض سمعک
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.07
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب