تاثیرات غیر شنیداری نویز بر سلامت انسان

92

سر و صدای بلند یا نویز بیش از حد آسیب رساننده است. علاوه بر تاثیرات شنیداری، نویز تاثیرات دیگری نیز بر بدن می گذارد. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش صدا در جامعه امروزی باید به این نکته توجه داشت و تا جاییکه امکان دارد از نویز و سرو صدای خصوصا بلند دوری گزید. تاثیرات غیر شنیداری نویز بسیار زیاد هستند که مهم ترین آن ها عبارتند از:


تاثیرات قلبی-عروقی:


نویز باعث تغییر در هورمون های اپی نفرین، نور اپی نفرین و کوتیزول می شود و از این طریق ممکن است بر استرس تاثیر گذارد.  البته اکثر این مطالعات در حیوانات انجام شده است که مدل مناسبی برای نتیجه گیری در انسان نیست. هم چنین تغییر پذیری نتایج زیاد است.  علاوه بر این، نویز می تواند باعث افزایش فشار خون نیز شود. البته نمی توان گفت که نویز مشخصا باعث ایجاد بیماری های قلبی-عروقی می گردد.


تاثیرات بر خواب:


نویز می تواند باعث تاخیر و تغییر مراحل خواب شود. با افزایش شدت نویز، این تاثیرات به شکل خطی افزایش پیدا می کند.


تاثیرات بر رشد جنین:


نویز می تواند یکی از عوامل ایجاد وزن پایین هنگام تولد نوزاد باشد.  البته لازم به ذکر است که نتایج مطالعات مختلف در این زمینه، متغییر است.


 


تاثیرات بر یاد گیری:


نویز می تواند با افت عملکرد آموزشی و شناختی در دانش آموزان همراه باشد.  در همین زمینه، افت مهارت های خواندن گزارش شده است. منابع نویز بسیار متنوع است. در محیط های نظامی و صنعتی، جنگ افزارهای نظامی و ماشین های صنعتی از منابع نویز محسوب می شوند.  در غیر آن، بزرگترین منبع نویز موسیقی است.  مطالعات نشان می دهد که فیدبک ناشی از آلات موسیقی باعث کم شنوایی حسی- عصبی در فرکانس 3 کیلوهرتز هرتزمی گردد. به علاوه، برخلاف ضربه صوتی، کم شنوایی ناشی از نویز یا موسیقی بلند مدت در محدوده فرکانسی 3 کیلوهرتز تا 6 کیلوهرتز اتفاق می افتد.


کلام پایانی:


محیط کار و زندگی خود را تا حد امکان به دور از سر و صدای بلند قرار دهید و چنانچه نویز وجود دارد منابع نویزی را شناسایی کنید و آنها را برطرف کنید.


 


خوب بشنوید خوب زندگی کنید


سمعک تهران صفیر


دکتر ولدبیگی


 


منبع:


https://tehransafir.com/%d9%86%d9%88%db%8c%d8%b2-%d9%88-%d9%85%d8%ad%d8%a7%d9%81%d8%b8%d8%aa-%d8%a7%d8%b2-%d8%b4%d9%86%d9%88%d8%a7%db%8c%db%8c/

پست های اخیر از کلینیک سمعک تهران صفیر :
 خرید سمعک | کلینیک سمعک تهران صفیر
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.11
 تعویض سمعک
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.07
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب