آريترومايسين و آنتی بيوتيک های وابسته و سمعک

113

از سال ۱۹۵۰ در آزمایشگاه های پزشکی داروی اریترومایسین مورد استفاده قرار می گرفت. تا سال ۱۹۷۳ موردی درباره عوارض این دارو تجویز سمعک هوشمند مثل مسمومیت گوش گزارش نشد. اما اکنون می دانیم که این دارو ممکن است سبب مسمومیت گوش گردد. در مواردی هنگامی که اریترومایسین به صورت خوراکی یا تزریق وریدی در دوز بالا مصرف می شود، کم شنوایی حسی عصبی دوطرفه ایجاد شده است.


بیماران کلیوی، بیماران با مشکل کبد یا افراد تحت درمان بیماری Legionnaire اتفاق می افتد.


علائم مسمومیت گوش هنگام استفاده از آریترومایسین


وزوز گوش، کم شنوایی ذهنی یا عینی، سرگیجه از علائم مسمومیت گوش هستند. از دیگر علائمی که ممکن است بیمار از آن شاکی باشد می توان به مواردی مثل: اختلال عملكرد سيستم عصبي مركزی، مانند گيجی یا ترس، علايم روانپزشكی، تغييرات بينايی،گفتار مبهم، وابستگی دارويی يانبود كنترل اشاره کرد. می‌توان گفت دراکثر مواقع کم‌شنوایی و وزوز گوش حدود۶ تا ۱۴روز بعداز قطع اریترومایسین از بین می رود. اما درمواردی هم وزوز ثابت یا کم شنوایی ثابت گزارش شده است.


گفته می شود که فعل و انفعالات بین آنتی بیوتیک و آنتی ریجکشن(antirejection) و سیس لوسپورین(cyclosporin) در این بیماران مشکل کم شنوایی به وجود می آورد. همچنین در سایت تهران صفیر انواع برندهای سمعک و قیمت سمعک های گوناگون نامرئی هوشمند را می توانید مطالعه نمایید.


داروهای مشابه آریترومایسین


آزیترومایسین، آنتی بیوتیکی جدیدتر در رده اریترومایسین نیز ممکن است مسمومیت گوش ایجاد کند.

پست های اخیر از کلینیک سمعک تهران صفیر :
 خرید سمعک | کلینیک سمعک تهران صفیر
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.11
 تعویض سمعک
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.07
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب