کم شنوایی کودکان و شیوه درمان آن با سمعک

30

یکی از دلایل بروز اختلالات گفتاری در کودکان کم شنوایی است، بدان علت که درست صحبت کردن از درست شنیدن آغاز می شود.


طبق بررسی های انجام شده از هر هزار کودک، سه کودک در دنیا با عارضه کم شنوایی به دنیا می آیند. همچنین در ایران روزانه ۳۰ کودک مبتلا به کم شنوایی متولد می شوند. آمارها حاکی از آن هستند که از این تعداد فقط نیمی از آنها در ایران در طرح پیشگیری از ناشنوایی قراردارند. این بدان معنا است که پنجاه درصد از این تعداد از حس شنوایی محروم هستند. در سایت تهران صفیر به معرفی برندهای گوناکون سمعک و مشخصات آن ها و همچنین قیمت سمعک های مختلف پرداخته ایم.


علل کم شنوایی در کودکان


مادرزادی


اکتسابی


 مادرزادی


هنگامی که نوزاد در زمان تولد دچار افت شنوایی باشد به معنای ابتلا به کم شنوایی مادرزادی است. البته به آسانی هم قابل تشخیص نیست! کم شنوایی کودکان به عوامل ژنتیکی و غیرژنتیکی نیز بستگی دارد.


 


عوامل غیرژنتیکی


می توان گفت در اکثر مواردی کم شنوایی در کودکان به وجود می آید و یا حتی ناشنوایی می شوند ناشی از عوامل ژنتیکی و مادرزادی است. عوامل غیر ژنتیکی مانند ابتلا به بیماری هایی مانند بثوری (به خصوص سرخچه) ، دیابت. مصرف الکل و مواد مخدر به وسیله مادر. ابتلا به عفونت در زمان بارداری. اختلالات مغزی و یا سیستم عصبی. مصرف داروهای اتوتوکسیک در دوران بارداری (این دارو سبب آسیب به سیستم شنوایی می شود.) سختی و عوارض های حین زایمان . تولد زودرس. ابتلا به بیماری صرع (تشنج).


عوامل ژنتیکی


یکی از رایج ترین عوامل ژنتیکی در ابتلا به کم شنوایی در کودکان، وجود عارضه مادرزادی اتوزومی مغلوب است. در این نوع از کم شنوایی پدر و مادر دچار این عارضه نبوده فقط هر کم از آنها ناقل ژن کم شنوایی هستند. از انواع این نوع سندرم ها می توان سندروم کروزون، داون، واردنبرگ، آشر، تریچرکولینز و آلپورت را نام برد. در ازدواج های فامیلی به دلیل احتمال وجود ژن معیوب درهر دو نفر ریسک ابتلاء به کم شنوایی کودکان بسیار بالاست.


 


 اکتسابی


کاهش شنوایی اکتسابی به این معنی می باشد که کودک پس از تولد دچار این اختلال شنوایی می شود. از جمله این علت ها می توان به:


 


مصرف داروهای اتوتوکسیک


گوش دادن به صداهایی با شدت بالا


اثرات منفی دود سیگار بر روی گوش


ابتلا به عفونت ها (مانند سرخک، اوریون و مننژیت)


پارگی پرده گوش


عفونت گوش میانی (اوتیت)


آسیب درناحیه سر و غیره نیز اشاره کرد.


 

پست های اخیر از کلینیک سمعک تهران صفیر :
 خرید سمعک | کلینیک سمعک تهران صفیر
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.11
 تعویض سمعک
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.07
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب