اشنایی با شنوایی سنجی و تجویز سمعک

90

شنوایی یکی از حواس مهم انسان است چرا که بواسطه شنیدن گفتار و به صورت کلی تر زبان شکل می گیرد منظور از زبان تفکر و میزان رشد عقلی است به این معنی اگر فردی از بدو تولد ناشنوا باشد در آینده گفتار نخواهد داشت که در اصطلاح عامیانه آن فرد را کر و لال می نامند.


کم شنوایی و ناشنوایی درمان دارد.


پس از شنوایی سنجی اگر نوزاد یا کودکی دچار کم شنوایی باشد در اسرع وقت و حتی کمتر از ۶ ماه باید اقدام درمانی تجویز سمعک یا کاشت حلزون گوش برای این فرد انجام شود و هر چی که در این درمان تاخیر ایجاد شود میزان درک گفتار و توانایی زبان فرد کاهش می یابد. کاهش شنوایی برای سنین پایین از اهمیت ویژه ای برخودار است اما بهرحال آنچه که مهم است این است که اگر کم شنوایی وجود داشته باشد در تمام سنین باید درمان شود.


با توجه به انواع کم شنوایی، اگر افت شنوایی به علت عفونت یا پارگی پرده گوش باشد باید با درمان دارویی یا جراحی درمان شود اما اگر مشکل شنوایی به علت مشکل حسی یا عصبی باشد درمان دارویی و جراحی نداشته و تنها راه استفاده از سمعک است. شایان ذکر است که کم شنوایی حسی-عصبی غیرقابل برگشت است و درصورتی که از سمعک استفاده نشود با مرور زمان میزان افت شنوایی بیشتر می شود و عوارض و تبعات منفی زیادی بر زندگی فرد کم شنوا خواهد گذاشت. لذا در صورتیکه کم شنوایی محرز گردد باید در اسرع وقت برای تهیه سمعک اقدام شود.


اما چه زمانی باید برای شنوایی سنجی مراجعه شود در ادامه مواردی ذکر می شود که در صورت داشتن هر کدام از این موارد باید به کلینیک های شنوایی برای ارزیابی میزان افت شنوایی مراجعه شود.


۱۶ مورد مراجعه برای ارزیابی شنوایی


درد گوش در گوش یا اطراف آن


ترشح از گوش به صورت غیر طبیعی


احساس پری یا کیپی در گوش ها


سرگیجه و احساس گیجی


مشکل شنیدن صداهای آهسته


مشکل شنیدن پچ پچ ، نجوا یا درگوشی


مشکل درک گفتار در شلوغی


بلند حرف زدن بر اساس گفته اطرافیان


بلند کردن صدای تلویزیون یا رادیو


 


درخواست برای تکرار جملات


داشتن سابقه کم شنوایی در خانواده


وجود افراد سمعکی در خانواده


سن بالای ۵۰ سال (چکاپ های سالانه)


کار کردن در محیط های صنعتی و پرسروصدا


 


استفاده از داروهای کلیوی


منبع:


https://tehransafir.com/auditory-clinic/


 

پست های اخیر از کلینیک سمعک تهران صفیر :
 خرید سمعک | کلینیک سمعک تهران صفیر
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.11
 تعویض سمعک
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.07
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب