پرسش های رایج شنوایی دوگوشی

95

شنیدن اصوات عموما توسط دو گوش با فرکانس متفاوت و تأخیر زمانی به کیفیت شنیداری کمک فراوانی خواهد کرد. کسب اطلاع در رابطه با نحوه شنوایی دو گوشی و تفاوت آن با شنوایی تک گوشی و مشکلاتی که در پی آن بوجود می آورد می تواند برای بسیاری از افراد با این مشکل جای ابهام داشته باشد. پاسخ به برخی از سوالات متداول در رابطه با شنوایی دوگوشی می تواند بسیاری را با این مبحث آشنا سازد.


 


شنوایی دوگوشی به چه معناست؟


دستگاه شنوایی هر موجودی و از جمله انسان به نحوی طراحی شده است که برای درک درست صدا، مکان یابی، و نیز کشف صدا درمحیط های شلوغ نیازمند استفاده از ورودی های دو گوش است. لذا به شنیدن از طریق دوگوش، شنوایی دوگوشی اطلاق می شود.


 


مشکلات شنوایی تک گوشی چیست؟


از مهمترین مشکلات افرادی که تنها یک گوش سالم دارند می توان به اختلال در مکان یابی صدا اشاره کرد به این معنی که افراد نمی تواند منبع صدا را تشخیص دهند و برای پیدا کردن منشاء صدا لازم است سر و گردن خود را بچرخانند تا منشاء صدا را پیدا کنند. همچنین این افراد درک گفتار خوبی ندارند و در محیط های شلوغ کلمات را به اشتباه تشخیص می دهند.


 


درمان مشکل کم شنوایی یکطرفه چیست؟


اگر در فردی یک گوش سالم و گوش دیگر شنوایی نداشته باشد در این حالت برای بازگرداندن شنوایی دوگوشی باید از سمعک های کراس استفاده شود. این سمعک های طوری طراحی شده اند که صدای های رسیده به گوش ناشنوا را به گوش سالم انتقال می دهند و به صورت مشکل تک گوشی حل می شود.


 


سمعک های کراس چگونه عمل می کنند؟


سیستم کراس در واقع شامل ۲ سمعک می باشند که یکی روی گوش ناشنوا و دیگری روی گوش شنوا یا سالم قرار می گیرند. سمعک کراس سمعکی است که روی گوش ناشنوا قرار گرفته و صدای رسیده به این گوش را به طرف دیگر منتقل می کند.


 


در مواردی که کم شنوایی دو طرفه وجود دارد آیا مجاز به استفاده از یک سمعک هستیم؟


اگر با وجود کم شنوایی دوطرفه تنها از یک سمعک استفاده شود از توانایی های شنوایی دوگوشی محروم می شویم لذا توصیه می شود برای رفع مشکل شنوایی و بهره مندی از امتیازهای دوگوشی خصوصا شنیدن در محیط های نویزی از سمعک های دوطرفه یا دوگوشی استفاده شود.


 


از کجا سمعک های کراس، یا سمعک های مناسب دوگوشی تهیه کنیم؟


کلینیک سمعک تهران صفیر با مدیریت جناب آقای دکتر ولدبیگی یکی از مراکز معتبر تهیه سمعک های کراس و نیز سمعک های دوگوشی می باشد. در این مرکز متناسب با کم شنوایی، از سمعک های روز دنیا و از برندهای معتبر استفاده می شود.


 


خوب بشنوید خوب زندگی کنید

پست های اخیر از کلینیک سمعک تهران صفیر :
 خرید سمعک | کلینیک سمعک تهران صفیر
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.11
 تعویض سمعک
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.07
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب