آلزایمر و افت شنوایی و کارایی سمعک

46

افت شنوایی می تواند باعث افزایش سرعت پیشرفت آلزایمر و حتی منجر به آلزایمر زودرس شود.  این موضوع کاملاً وابسته به میزان کم شنوایی فرد می باشد.  هر چه قدر میزان کم شنوایی فرد شدت بیشتر باشد فرد منزوی تر خواهد شد. همین امر باعث کاهش فعالیت وی شده و در نتیجه سیستم شنوایی اصوات کمتری نیز دریافت خواهد کرد. در نتیجه گوش فعالیت کمتری خواهد داشت، پردازش های کمتری نیز بین سیستم شنوایی و عملکرد مغز رخ می دهد.  همین امر موجب کاهش فعالیت مغز و ابتلا به آلزایمر خواهد شد.


به دنبال دریافت کم اصواتی همانند صدای گفتار و محیط پیرامون به وسیله شخص کم شنوا، قسمت هایی از مغز که از سلول های عصبی شنوایی تشکیل شده اند، نیز تضعیف شده و به تدریج از کار خواهند افتاد. بسیاری از افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند به مرور زمان توانایی انجام پیش پا افتاده ترین کارها را نیز از دست خواهند داد. بنابراین به افراد توصیه می شود با مراجعه به مراکز شنوایی شناسی در جهت تشخیص به موقع افت شنوایی و جلوگیری از بیماری آلزایمر اقدام نمایند.


افت شنوایی در افراد سالمند و آلزایمر


یکی از راههای تقویت حافظه، دریافت و پردازش اطلاعات به وسیله حس شنوایی است. افت شنوایی عارضه ایست که بسیاری از افرادِ بالای ۶۰  تا ۷۰ سال به آن مبتلا می شوند. اکثر سالمندان این تغییر فیزیولوژیکی را به دلیل افزایش سن پذیرفته اند.  به همین جهت اقدامی در جهت بهبود شنوایی خود انجام نمی دهند. همین امر موجب افزایش خطر ریسک درابتلا به بیماری آلزایمرخواهد شد. بر اساس مطالعات بر روی ارتباط موجود بین افت شنوایی و آلزایمر، حتی اختلال در قسمت گوش میانی اغلب باعث بروز افت شنوایی شده است.


همچنین مختل شدن عصب شنوایی نیز در بروز این مشکل نقش بسزایی دارد. خطر ابتلا به آلزایمر در افراد سالمندِ کم شنوا پنج برابر افرادی است که مبتلا به این اختلالات شنوایی نیستند. در این عارضه حتی قدرت پردازش فرد نیز کاهش پیدا کرده تا جایی که فرد اصوات را کم و بیش شنیده اما از درک موضوعی آن عاجز است.


طبق تحقیقات، استفاده از سمعک به تنهایی نمی تواند باعث پیشگیری از ابتلا به دمانس یا زوال عقلی شود.  اما افراد با حضور در اجتماعات کوچک و بزرگ و بیشتر کردن تعاملات خود می توانند شدت آن را کاهش دهند. با ابتلا به افت شنوایی مغز فشار زیادی را متحمل می شود و تمام فرایندهای طبیعی مغز مختل می شود. در نتیجه افراد اختلالات دیگری همچون دمانس و افسردگی را نیز تجربه خواهند کرد. همچنین افرادی که مداومت در امر یادگیری در هر زمینه ایی را دارند نیز به مراتب کمتر دچار دمانس می شوند.


افت شنوایی در افراد سالمند و آلزایمر


دانستی های برند سمعک استارکی


شنوایی شناسی


گوش یکی از حواس مهم انسان است. علاوه بر این نقش مهمی در حفظ تعادل، پردازش های مغز، فعالیت های اجتماعی، مکان یابی دارد. به همین دلیل ضرورت مراجعه به مراکز شنوایی سنجی حداقل سالی یکبار، بیش از پیش ضرورت می یابد. طبق تحقیقات، زمانی که فرد چار افت شنوایی می شود فشار زیادی به مغز وارد می شود. همچنین برای کسب اطلاعات در زمینه سمعک و قیمت سمعک می توانید به  مقالات سایت تهران صفیر رجوع کنید.


 


این عارضه فعالیت های مغز را نیز دچار مشکل می کند. به همین دلیل فرد می تواند در معرض ابتلا به بیماری هایی نظیر دمانس و افسردگی شود.  به بیانی ساده تر زمانی که افراد دچار افت شنوایی می شوند مغز تلاشی بیشتر از پیش انجام می دهد تا این ضعف را بهبود ببخشد، در واقع تلاشی در جهت تنظیم قدرت شنوایی فرد. این فرایند باعث ایجاد فشار در ناحیه مغز خواهد شد، در نتیجه دیگر توانایی های مغز تحت تاثیر قرار گرفته و دچار اختلالات دیگری می شود.


در گزارش منتشر شده از ایسنا، یک از دلایل افزایش بیماران کم شنوا به تاخیر انداختن درمان این عارضه است.  در حال حاضر تعداد کم شنوایان به ۴۶۰ میلیون نفر در جهان رسیده است. از این افراد تعداد معدودی به فکر بهبود این اختلال هستند.برای مطالعه بیشتر به سایت دکتر ولدبیگی مراجعه کنید.


کلام پایانی


افت شنوایی و مشکلات شناختی بسیار باهم در تعامل و ارتباط هستنند.  با افزایش افت شنوایی سیکل معیوبی برای توانایی های شناختی ایجاد می شود.  به دلیل ارتباط موجود بین افت شنوایی و آلزایمر همچنین عواقبی که اختلالاتِ سیستم شنوایی می تواند در پی داشته باشد. باید سالی یکبار برای پیشگیری از این عواقب، برای چکاب شنوایی خود به مراکز شنوایی شناسی مراجعه کنیم. و در صورت محرز شدن کم شنوایی، نسبت به خرید سمعک اقدام متقضی گردد.


خوب بشنوید خوب زندگی کنید


منبع:


https://tehransafir.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d9%85%d9%88%d8%ac%d9%88%d8%af-%d8%a8%db%8c%d9%86-%da%a9%d9%85-%d8%b4%d9%86%d9%88%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%88-%d8%a2%d9%84%d8%b2%d8%a7%db%8c%d9%85%d8%b1/


 

پست های اخیر از کلینیک سمعک تهران صفیر :
 خرید سمعک | کلینیک سمعک تهران صفیر
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.11
 تعویض سمعک
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.07
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب