درمان بد شکلی گوش خارجی و استفاده از سمعک

86

بد شکلی گوش خارجی بر اثر نقص کروزومی و استفاده مادر از داروهای تالامید، عوامل ارثی و سرخچه مادرزادی و غیره می باشد که با جراحی میکروتیا قابل حل خواهد بود. این نوع عارضه مادرزادی طیف وسیعی از اختلالات سیستم شنوایی را در بر می گیرد. از گوش های ناقص با اندازه های کوچک تا فقدان کامل آن. این نقص شکل، اندازه و حتی مکان گوش را تحت تاثیر قرار می دهد. که از اعمال جراحی برای بهبودی کمک گرفته می شود. در کودکانی که با این نوع از نقص متولد می شوند و کم شنوایی انتقالی دارند از سمعک های استخوانی برای افت شنوایی استفاده می شود. در سایت تهران صفیر انواع برندهای سمعک و قیمت سمعک گوناگون نامرئی هوشمند را می توانید مطالعه نمایید.


 


جراحی میکروتیا چیست؟


میکروتیا به بد شکلی ها در ناحیه گوش خارجی اطلاق می شود و در چهار گروه نیز تقسیم بندی می شود. در نوع درجه یک آن اندازه گوش از حالت نرمال کوچک تر و اکثر ساختارهای گوش وجود دارند. در نوع درجه دوم بخش هایی از قسمت خارجی گوش وجود ندارد. در نوع درجه سوم آن، بخش خارجی گوش اصلاً وجود ندارد و نوع درجه چهارم آن که آنتونیا نام دارد کل گوش خارجی به اضافه کانال گوش وجود ندارد. جراحی میکروتیا در رفع بد شکلی ها موثر است.


 


برای کسب اطلاع از انواع سمک گوش از جمله سمعک حلزونی به دیگر مقالات سایت مراجعه نمایید.


 


جراحی میکروتیا چطور است


برای آشنایی با سمعک اینترتون به بخش مقالات مراجعه نمایید.


 


درمان با جراحی میکروتیا


به علت بروز نقص در قسمت خارجی گوش افت شنوایی از درجه متوسط تا شدید وجود دارد. کودکان مبتلا به این عارضه درمعرض ابتلا به عفونت می باشند و باید در جهت درمان عفونت گوش اقدام کنند. همچنین در سنین بالاتر نقص این عضو باعث کاهش اعتماد به نفس در فرد خواهد شد. البته جای نگرانی برای مبتلایان به این عارضه با وجود سه روش جراحی میکروتیا مختلف وجود نخواهد داشت. زمان مناسب برای جراحی ها بین سنین ۵ تا ۸ سال می باشد.


 


آترزی گوش چیست؟


در واقع آترزی گوش “Atresia ear” به فقدان یا بسته بودن مجرایِ گوش اطلاق می شود. از هر ده تا بیست هزار نفر یک نفر به بد شکلی گوش خارجی مادرزادی مبتلا می شوند. آترزی گوش به چهاردرجه مختلف تقسیم می شود. این عارضه علاوه بر منشاء مادرزادی می تواند بعد از حادثه نیز رخ دهد. معمولاً آرترزی یکطرفه و بیشتر مواقع در گوش راست شایع است.


 


انواع مختلفی از سندروم های آرترزی وجود دارد که شایع ترین آن Treacher-Collins است و از دیگر انواع آن می توان به  Mobius-Goldenhar-Pierre Robin-DiGeorge-CHARGE-VATER-Crouzon و غیره اشاره کرد.


 


درمان آترزی


از عمل جراحی میکروتیا برای درمان این اختلال استفاده می شود و اگر بیمار به سندروم دیگری مبتلا نباشد به روال عادی زندگی بر خواهد گشت. گام اول برای درمان، انجام سی تی اسکن است. تا از وضعیت استخوانچه های گوش میانی، عصب صورت، وجود یا فقدان دریچه های گرد و بیضی و همچنین لوله استاش، متخصص آگاه شود و در زمان جراحی صدمه ایی متوجه آنها نشود. پس از آن باید وضعیت شنوایی فرد به طور کامل بررسی شود. در جراحی میکروتیا کانال گوش را بازتر و یا اگر وجود نداشته باشد ساخته می شود. همچنین از سمعک استخوانی یا سیستم BAHA مخفف (Bone-anchored hearing) برای شنوایی کودکان استفاده می شود.


انواع سمعک گوش های استخوانی شامل: سمعک استخوانی تلی و هدبندی، سمعک عینکی و استخوانی کاشتنی


منبع:


https://tehransafir.com/%d8%a8%d8%af-%d8%b4%da%a9%d9%84%db%8c-%da%af%d9%88%d8%b4-%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d8%ac%db%8c/

پست های اخیر از کلینیک سمعک تهران صفیر :
 خرید سمعک | کلینیک سمعک تهران صفیر
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.11
 تعویض سمعک
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.07
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب