تکنولوژی کمک شنوایی برای سمعک

39

به منظور درمان کم شنوایی گوش و کاهش  اثرات و مشکلات کم شنوایی تکنولوژی کمک شنوایی ایجاد شده است. که شامل تجهیزاتی مانند تقویت کننده های شخصی، سیستم های ارتباط ازراه دور، سیستم های تقویت کننده در فضاهای بزرگ، سمعک های تلویزیونی و وسایل هشدر دهنده می باشد. تجهیزات کمک شنوایی ممکن است، برای ارتباط بهتر درمکان های بزرگ ودرمحیط های نویزی، به همراه سمعک گوش به کار روند؛ و یا بدون نیاز به یک وسیله کمکی استفاده گردند.


این گونه تجهیزات براساس نیازها وخواسته های استفاده کنندگان و نیز الزام قانون سال ۱۹۹۰ امریکا ساخته شدند. در این قانون دست یابی به ارتباط برای همه افراد دارای ناتوانی یا کم توانی تضمین می شود. این قانون دست یابی به ارتباطات در مکان های زیر را پوشش داده است.


 


  مکان های عمومی وفضاهای باز


  مکان های سکونتی


  مکان های سرو غذا ونوشیدنی


  نمایشگاه ها و مکان های تفریحی وسرگرمی


  مکان های تجمع عمومی


  فروشگاه ها


  مراکز خدماتی


  حمل و نقل عمومی


درمان کم شنوایی گوش با تجهیزات


انواع تجهیزات پروتزی برای درمان


در این بخش به بررسی انواع تجهیزات برای درمان کم شنوایی گوش می پردازیم.


تقویت کننده های شخصی (personal amplifiers)


وسایلی کوچک و قابل حمل که با نیروی باطری کار می کنند، و می توانند در ارتباطات رو در رو و هم چنین به عنوان سمعک های تلویزیونی به کار روند. این وسایل ضرورتا به عنوان سیستم های تقویت کننده کلی عمل می کنند، و ممکن است تاحد ۵۰ dB بهره فراهم کنند. برخی ازاین وسایل دارای تاکید high F هستند. هنگامی که این تجهیزات به همراه یک میکروفون کنترل ازراه دور (سیمی یا بی سیم) بکار برده شوند، در کاهش اثرات نویز زمینه روی درک پیام موثرند.


 


تکنولوژی ارتباط از راه دور (Telecommunication)


همانند تلفن های تقویت کننده و متنی، تقویت کننده های تلفن ممکن است به شکل های زیر موجود باشند:


 تلفن های سخت افزاری


 تقویت کننده های با رسیورسیمی (self-contained)


 تقویت کننده های وصل شده به رسیورتلفن (in-line)


تلفن های تقویت کننده سیمی و بی سیم ممکن است،  تاحد ۵۵dB بهره فراهم کنند. برخی تلفن های تقویت کننده دارای خصوصیاتی از قبیل تاکید فرکانسی بالا یاپایین، ولوم کنترل، زنگ چشمک زن، صدای زنگ بلند، دکمه های بزرگ، گوشی های سازگار با تله کویل و عملکرد چندحافظه ای می باشند. تقویت کننده های In-Line ممکن است، تا حد ۴۰ dB بهره فراهم کنند؛  و برخی از آنها مجهز به تون کنترل شده اند. هدف این دستگاه ها تقویت سیگنال منطبق با نیازها و خواسته های شنونده، می باشد.


سمعک های تلویزیونی (Television Aids)


اینگونه سمعک ها از هردو گونه تکنولوژی تقویت کنندگی و رمزگشایی استفاده می کنند. یکی از انواع این وسایل تقویت کننده ازتکنولوژی فرکانس رادیویی (RF) استفاده می کند. که سیگنال ها را به صورت وایرلس در طول مسافتی تا حد ۳۰۰ feet انتقال می دهد. بعد از سال ۱۹۹۳ در آمریکا زیرنویس بسته (CC) روی همه تولیدات تلویزیون که دارای لامپ تصویر ۱۳ inch یابزرگتر باشند، موجود می باشد. برای کسب اطلاع از مشخصات و انواع برندهای سمعک نامرئی از جمله سمعک زیمنس به دیگر مقالات سایت تهارن صفیر مراجعه نمایید.


تجهیزات هشداردهنده (Alerting Devices)


این تجهیزات شامل محدوده ای از سخت افزارهای الکتروتکنیکال هستند. مثلا هشدار دهنده‌های ساعت‌های زنگی، هشدار دهنده‌ های تلفن، هشدار دهنده بینایی به صورت دود و هشدار دهنده‌ های زنگ جزء این دسته می‌باشند. سیستم های حسی اکوستیکی، الکترونیکی یا القایی به منظورفعال کردن این هشدار دهنده های کمکی به کارمی روند. در انتخاب تجهیزات پروتزی برای درمان کم شنوایی گوش  باید به مزیت ها و محدودیت های وسیله در راستای برآوردن نیازها و سلیقه کاربر توجه کرد. همچنین برای کسب اطلاع از وزوزگوش و درمان صدای گوش می توانید به دیگر مقالات سایت مراجعه نمایید


منبع:


https://tehransafir.com/%d8%aa%d8%ac%d9%87%db%8c%d8%b2%d8%a7%d8%aa-%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%aa%d8%b2%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%da%a9%d9%85-%d8%b4%d9%86%d9%88%d8%a7%db%8c%db%8c/


 

پست های اخیر از کلینیک سمعک تهران صفیر :
 خرید سمعک | کلینیک سمعک تهران صفیر
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.11
 تعویض سمعک
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.07
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب