تاثیر عوامل محیطی بر قبول سمعک در پیرگوشی

110

در بین گزینه های مدیریت کم شنوایی، اولین گزینه مورد توجه، استفاده از سمعک می باشد. با این حال میزان پذیرش و استفاده از سمعک به طور حیرت آوری اندک است. در بین بزرگسالان با آسیب شنوایی، کمتراز ۱/۴ آنها دارای سمعک هستند.  متوسط سن کاربران جدید سمعک ۷۰ سال می باشد. اگرچه اکثران کاربران سمعک از سمعک شان راضی هستند اما بیشتر بزرگسالان کم شنوا، هم چنان به مخالفت در استفاده ازسمعک ادامه می دهند. ترکیبی از عوامل، کارایی تقویت کننده را تحت تاثیر قرار می دهند. بزرگسالان بیان می کنند که احساس خودشان از کاهش حساسیت شنوایی ، معمول ترین علت خریداری سمعک می باشد. افرادی که استفاده از تقویت کننده را نمی پذیرند، هنوز به اندازه کافی کم شنوایی خود را ضعیف نمی پندارند. در سایت تهران صفیر انواع برندهای سمعک و قیمت سمعک های گوناگون نامرئی هوشمند را می توانید مطالعه نمایید.


عامل دیگری که روی کاربرد سمعک در پیرگوشی تاثیر می گذارد، حمایت اجتماعی می باشد. تشویق از طرف همسر، خانواده، پزشک و ادیولوژیست به طور قوی روی پذیرش تقویت کننده تاثیر می گذارند. برخلاف تصور عموم، هزینه خرید سمعک به عنوان عامل اصلی استفاده نکردن از سمعک نیست. طبق مطالعات، هزینه خرید سمعک، نسبت به عوامل مربوط به شخصیت، سلامت و… از اهمیت کمتری برخوردار باشد. نتیجه یک تحقیق دیگر نشان داد که، نگرش های منفی نسبت به کاربرد سمعک بیشتر در افراد جوانتر رایج است.


تفاوت های شخصیتی مثل اعتماد به نفس، برون گرایی و .. می توانند روی پذیرش سمعک تاثیر داشته باشند. باتوجه به نگرش های منفی، برای افزایش پذیرش سمعک و هم چنین افزایش رضایت کاربران چه باید کرد؟ ادیولوژیست ها باید تاثیر عوامل فیزیولوژیکی، اجتماعی و شخصیتی فرد را روی پذیرش و کاربرد تقویت کننده در نظر بگیرند.


کاندیدهای استفاده از سمعک باید انتظارات واقع بینانه با توجه به مزایا و محدودیت های کاربرد سمعک داشته باشند. ابزارهای مانند مشاوره می توانند برای بررسی انتظارات و بحث با بیمار به منظور تشویق به استفاده ازتقویت کننده، مفید باشند. انتخاب یک سمعک مناسب که راحتی و سهولت تنظیم را تضمین می کند، ضروری است.


برای کسب اطلاع از قیمت سمعک نامرئی و انواع برندهای سمعک به دیگر مقالات سایت تهران صفیر مراجعه نمایید.


علی رغم اثر فراگیر مشکلات شنوایی، اما افراد نسبتا کمی برای مدیریت آن تلاش می کنند. برای مثال کمتراز ۲۰% بزرگسالانی که استفاده از سمعک (که رایج ترین روش مدیریت کم شنوایی می باشد) می تواند برای آنها مفید باشد، آن را خریداری می کنند. در بزرگسالان اغلب، بین زمانی که آنها متوجه اولین مشکلات شنوایی می شوند و زمانی که سرانجام آنها با یک ادیولوژیست مشورت می کنند، سال ها فاصله است. احتمال اینکه بزرگسالان با اولین مراجعه سمعک را خریداری کنند، خیلی زیاد است.  چون شدت کم شنوایی آنها خیلی افزایش یافته و دچار پیرگوشی شده اند یا اینکه آنها تحت تاثیر اصرار اعضای خانواده این کار را انجام می دهند.


مواردی مثل درجه کم شنوایی، سن، جنسیت، وضعیت اقتصادی- اجتماعی، ویژگی های شخصیتی فرد، می توانند  روی قبول سمعک فرد، اثر گذارند. به عنوان مثال، اثرات اجتماعی کم شنوایی درجنسیت های مختلف، متفاوت است. به طورمعمول، زنان حساسیت بالاتری نسبت به مردان دارند،و این حالت ممکن است اثرات منفی کم شنوایی را افزایش دهد.  کم شنوایی می تواند منجربه اختلالات قابل توجه در فعالیت های روزمره شود. یک فرد می تواند به سادگی با بررسی اثرات کم شنوایی روی ارتباطات روزانه به این نتایج پی ببرد. فرد کم شنوا ممکن است برای جبران درست نفهمیدن کلمات، درخواست کند که حرفمان را تکرار کنیم. این کار ممکن است باعث قطع مکالمه و در نتیجه قطع تعاملات اجتماعی شود؛ و متعاقب آن ممکن است روابط بین فردی به چالش کشیده شود.


درمطالعه ای که روی تاثیر نتایج کم شنوایی بر زندگی خانوادگی انجام شده است دریافتند که برخی از افراد ممکن است به منظور تلاش برای حفظ حالت عادی خانواده، نیاز به مراقبت از شنوایی بیش ازحد داشته باشند. افراد با کم شنوایی ممکن است خودشان را به دیگران وابسته ببینند و احساس کنند که مقام اجتماعی شان کم شده است. درنتیجه تهدید احساس شده نسبت به شخصیت اجتماعی، ممکن است منجر به انکارکم شنوایی و رد پیشنهادات برای استفاده ازتقویت کننده شود. مخاطبین ارتباطی نیز ممکن است ازتلاش های مورد نیاز برای تعامل با فرد دارای آسیب شنوایی خسته شوند.  اثرعاطفی کم شنوایی درمان نشده نیز باید درنظرگرفته شود.  با مقایسه بزرگسالانی که از سمعک استفاده می کنند نسبت به آنهایی که ازتقویت کننده استفاده نمی کنند، احتمال گزارش احساس ناراحتی، نگرانی، افسردگی و عصبانیت درافراد بدون تقویت کننده بیشتر است.


سمعک در درمان پیرگوشی


دانستی های برند سمعک نامرئی


همچنین برای کسب اطلاع از انواع سمک گوش از جمله سمعک گوش حلزونی به دیگر مقالات سایت مراجعه نمایید.


کلام پایانی


لطفا برای جلوگیری و مدیریت از مشکلات پدیده ناشی از پیرگوشی ، که معمولا برای افراد بالای ۵۰ سال به صورت تدریجی اتفاق می افتد، بررسی های سالانه شنوایی شناسی را انجام دهید. و در صورت داشتن کم شنوایی از سمعک استفاده شود.


خوب بشنوید خوب زندگی کنید


 


منبع:


https://tehransafir.com/%d9%be%db%8c%d8%b1%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c/

پست های اخیر از کلینیک سمعک تهران صفیر :
 خرید سمعک | کلینیک سمعک تهران صفیر
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.11
 تعویض سمعک
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.07
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب