اثرات ناشی از کاهش شنوایی با سمعک

90

شید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که علت کم شنوایی چیست ؟ مهمترین مبحث در کم شنوایی شغلی از دست دادن تدریجی شنوایی است. به علت کم کم از دست رفتن شنوایی، فرد متوجه این موضوع نمی شود؛ لذا به پزشک یا ادیولوژیست مراجعه نمی کند. در ابتدا ممکن است، فرد هنگام تماشای تلویزیون، صدای آن را تا حد زیادی افزایش دهد. یا در محیط های شلوغ و مکان هایی که صدای پس زمینه وجود دارد، در شنیدن صداهای اصلی دچار مشکل شود. اما پس از مدتی قادر به درک یک گفتگو در یک محیط آرام هم نخواهد بود. اغلب افرادی که به کاهش شنوایی شغلی دچار می شوند، در مراحل اولیه نمی توانند، فرکانس های بالا را دریافت کنند، که اگر در این مرحله متوجه کاهش شنوایی خود بشوند؛ و به ادیولوژیست مراجعه کنند، مکان پیشگیری از کمتر شدن شنوایی وجود دارد.


در سایت تهران صفیر به معرفی برندهای گوناکون سمعک و مشخصات آن ها و همچنین قیمت سمعک های مختلف پرداخته ایم.


راه های پیشگیری از کم شنوایی


در زندگی روزمره راه های پیشگیری از کاهش شنوایی تا حدی ساده است، و به همین دلیل افراد زیاد به آن اهمیت نمی دهند، و آنها را نادیده می گیرند. در صنعت و افراد شاغل در کارخانجات و دیگر جاهایی که صدا در محدوده بالاتر از ۸۰ دسی بل قرار دارد، باید تمهیدات دیگری اندیشید. استفاده از محافظ های گوش تا حدود ۲۵ دسی بل از شدت صدا می کاهد، و کارکنانی که در معرض دریافت صدا با شدت زیاد هستند؛ حتما باید از محافظ گوش استفاده کنند. اما این محافظ ها نمی توانند از دریافت ارتعاشات توسط استخوان های بدن و انتقال به گوش جلوگیری کنند. بنابراین مسئولان کارخانجات و اماکن صنعتی پر سروصدا باید سعی کنند، تا جای ممکن از شدت سر و صدا بکاهند.


اقداماتی برای کاهش صدا و درمان کم شنوایی


  در هنگام خرید دستگاه ها و قطعات به میزان تولید صدای آنها دقت شود، و دستگاه هایی که صدای کمتری تولید می کنند خریداری گردد.


  دستگاه های پر سروصدا در مکان هایی که کارکنان نیستند، قرار داده شوند.


  طراحی دستگاه ها و ابزارها طوری باشد که صدای کمتری تولید کند؛ مثلا برای اتصال قطعات از جوش دادن به جای پرچ کردن استفاده شود.


  در دستگاه ها از صدا خفه کن استفاده شود.


  در سطوح مرتعش، مواد میرا کننده بکار رود.


  دستگاه های پر سر و صدا محصور شوند.


  تجهیزات و دستگاه ها به طور مرتب تعمیر شوند؛ تا از صداهای ناشی از فرسودگی و خراجی جلوگیری شود.


  مدت زمان کاری کارکنان نیز باید در محیط پر سرو صدا کاهش یابد؛ یا از برنامه شیفتی برای کارکنان استفاده شود. که بصورت طولانی در معرض صدای بلند قرار نگیرند.


  پیشگیری و آثار سر و صدا نحوه استفاده از تجهیزات شنوایی بخوبی به کارکنان آموزش داده شود.


  افرادی که در محیط های پر سروصدا مشغول به کار هستند، به طور مرتب از لحاظ شنوایی معاینه شوند.


درمان کم شنوایی شغلی و راهکارهای پیشگیری از آن


آشنایی با انواع مختلف برندهای سمعک: سمعک فوناک


اثرات ناشی از کاهش شنوایی بر اثر سروصدا


کم شنوایی ناشی از سروصدا دائمی است. بنابراین فرد کم شنوا برای برقراری ارتباط با خانواده دچار مشکل می شود. فرد قار نیست صداهای هشدار را بشنود، و ممکن است، در خیابان و مکان های پرخطر امنیتش حفظ نشود. حتی بعد از کار و نبودن منبع صدای بلند، فرد صدای وزوز احساس می کند، که این وزوز می تواند استرس زا و آزار دهنده باشد. قرار گرفتن در محیط پر سروصدا اگر منجر به کم شنوایی نشود، ممکن است بیماری هایی مثل فشار خون و دیابت یا افزایش لیبوپروتئین خون ایجاد شود. در مقاله درمان قطعی وزوز گوش به طور مفصل در این زمینه و درمان کم شنوایی سخن گفته ایم.


سنجش و بررسی شنوایی کارکنان در محیط های صنعتی


در محیط های صنعتی و مکان هایی صدای دستگاه ها بیش از حد مجاز است، هنگام استخدام کارگران و کارکنان، تمام افراد باید از لحاظ شنوایی بررسی شوند.  پس از اولین سنجش شنوایی، افراد باید هر ۶ ماه یک بار نیز مورد بررسی و سنجش قرار بگیرند، تا در صورت هرگونه اختلالی در شنوایی بتوان آن را در مراحل اولیه تشخیص داد؛ و از پیشرفت بیماری جلوگیری و برای درمان کم شنوایی آن اقدام مناسب انجام داد. با انجام این کارهای پیشگیرانه، تاحدی می توان از مشکلاتی که  برای فرد پیش می آید، جلوگیری کرد. کارکردن در برخی مشاغل شنوایی افراد را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد، و باعث بروز کم شنوایی شغلی می شود که با عث استفاده از سمعک گوش می شود..


برخی از این شغل ها عبارتند از:


افسران پلیس


کارگران کارخانه


معدنچیان


کارگران صنایع سنگین


متخصصان صنعت سرگرمی


موسیقی دانان کلاسیک و راک


رانندگان فرمول یک


کارکنان کلاب ها


کارگران کشتیرانی


کارگران ساختمانی


کارگران نظامی


کشاورزان


کارگران دریایی


غواصان حرفه ای


آتش نشانان


کارگران هواپیمای غیرنظامی


منبع:


https://tehransafir.com/%da%a9%d9%85-%d8%b4%d9%86%d9%88%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%b4%d8%ba%d9%84%db%8c/

پست های اخیر از کلینیک سمعک تهران صفیر :
 خرید سمعک | کلینیک سمعک تهران صفیر
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.11
 تعویض سمعک
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.07
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب