درمان قطعی وزوز گوش با سمعک

72

امروز می خواهیم درباره درمان قطعی وزوز گوش و انواع آن صحبت کنیم. لغت وزوز یا Tinnitus از کلمه لاتین Tinnier به معنی زنگ زدن گرفته شده است. وزوز صدای ناخواسته ای است که بدون محرک خارجی توسط بیمار در سر یا گوشها  شنیده می شود. نوع صدای شنیده شده در وزوز ممکن است به صورت ممتد یا مواج و متناوب شنیده شود. دانشمندان وزوز را نشانه ای از بیماریهای گوش ذکر می کند که ممکن است در اثر عوامل مختلف ایجاد شود. در ادامه مهمترین درمان های قطعی وزوز گوش بیان می شود.


 


انواع درمان قطعی وزوز گوش


سمعک


پوششگر


تجهیزات تلفیقی


کاشت حلزون


دیگر استراتژی ها


دارو درمانی


تاثیر ویتامین ها


ورزش کردن


تجریک الکتریکی


بیوفیدبک


سمعک | راهی برای درمان قطعی وزوزگوش


سمعک ها اغلب برای بیماران وزوزی که کم شنوایی مشخص دارند مفید هستند. سمعک های قابل برنامه ریزی فرصت تنظیم الگوی تقویت را برای روند صوتی مطلوب و درمان قطعی وزوز گوش برای ادیولوژیست فراهم می­ کنند. به این دلیل، برای بیمارانی که می­توانند هزینه آن را بپردازند،  سمعک های قابل برنامه ریزی و هوشمند با ویژگی برنامه کنترل وزوز گزینه مناسبی است. دانشمندان این زمینه معتقدند که سمعک برای کنترل وزوز باید بکار برده شود. به دلیل اینکه سمعک با تقویت  اصوات زمینه سبب پوشش وزوز می شود. گزارش اکثر کلینیک­های وزوز حاکی از آن است که سمعکدر بیشتر بیماران مفید می­باشد. گزارش شده است که استفاده  از سمعک سبب آرامش بیماران دارای وزوز می­ گردد.


 


انواع  وزوز گوش و درمان قطعی وزوز گوش


 


برای آشنایی با انواع سمعک نامرئی هوشمند از جمله سمعک اتیکن و سمعک ویدکس … می توانید مقالات سایت تهران صفیر را مطالعه کنید.


 


مزایای استفاده از سمعک گوش


مزایای استفاده از سمعک برای درمان قطعی وزوز گوش شامل موارد زیر است: مزیت سایکوژیکی یا روانی برای فرد استفاده کننده خواهد داشت زیرا توجه بیمار به مشکل شنوایی، از توجه او نسبت به وزوز کاسته می شود و این سبب کاهش استرس و کاهش درک وزوز او می­ گردد. با بهبود شنوایی فرد باعث می شود که فرد درکی درستی از منشا وزوز داشته باشد که مشکل از کم شنوایی است و با رفع کم شنوایی تا حد زیادی وزوز هم قطع خواهد شد. برای کسب اطلاعات در زمینه سمعک و قیمت سمعک می توانید به  مقالات سایت تهران صفیر رجوع کنید.


 


مزایای استفاده از سمعک برای درمان قطعی وزوز گوش


 


پوشش گر


پوشش گر­ها وسایلی هستند که با تولید صدای خاص متناسب با فرکانس وزوز فرد، وزوز را می پوشانند. در تجربیات سایکو اکوستیک، این بدان  معنی است که دریافت یک محرک  صوتی یا تولید محرک دیگر (پوشاننده) به صورت فیزیکی باعث درمان قطعی وزوز گوش و نشنیدن وزوز هنگام استفاده از این وسایل می شود.


 


تجهیزات تلفیقی


وسیله ای که شامل ترکیبی از سمعک گوش و پوششگر می باشد. دارای دو ولوم کنترل مجزا می باشد، که هر کدام دارای یک عملکرد می باشند اکثر بیماران دارار وزوز دارای کم شنوایی نیز می باشند  با استفاده از این وسیله در واقع اصوات تقویت می شوند و پوشش نیز در حداقل سطح مناسب ارائه میشود. هنگام استفاده از تجهیزات تلفیقی، متخصص باید در درجه اول شنوایی را تنظیم کند و سپس پوشش را در حدی که وزوز را بپوشاند تنظیم نماید.


 


سایر وسایل برای بهبود شنوایی در درمان قطعی وزوز گوش


 


کاشت حلزون راهی برای درمان قطعی وزوزگوش


بیمارانی با کم شنوایی شدید تا عمیق دوطرفه اغلب نمی­توانند برای صوت درمانی (یعنی استفاده از اصوات خارجی برای آسودگی از وزوز) پیروی کنند. خوشبختانه، نتایج چندین مطالعه نشان داده که کاشت حلزون گوش برای تعداد زیادی از بیمارانی که تجربه وزوز را قبل از کاشت داشته اند باعث کاهش یا درمان قطعی وزوز گوش شده است. بنابراین کاشت حلزون یک گزینه ماندنی برای بعضی از بیمارانی است که وزوز و کم شنوایی دوطرفه را  تجربه کرده اند.


 


دیگر استراتژی های مدیریت وزوز و درمان قطعی وزوز گوش


 


دیگر استراتژی های مدیریت وزوز


شدت وزوز اغلب با مشکلاتی مثل بیخوابی، نگرانی و افسردگی در ارتباط است. این قبیل موضوعات می­توانند یک چرخه نادرست را شکل دهند که هرکدام یکدیگر را بدتر می­کند. همیشه وزوز نقطه شروع این سیکل نیست. بیشتر بیماران افسردگی، بی خوابی یا استرس را قبل از وزوز تجربه می­کنند.


 


شکل ۱: ارتباط بین ایجاد وزوز و استرس، خستگی و افسردگی


 


 


 


درمان قطعی وزوز گوش میانی


 


دارو درمانی و درمان قطعی وزوز گوش


تعداد اندکی از داروها، به شکل مؤثری برای کاهش شدت یا درک وزوزهای مزمن مؤثر هستند.  توصیه می­شود تجویز داروها برای درمان بی خوابی، اضطراب، افسردگی، ترسها، تمایلات عقده ایی- اجباری یا سایر مشکلات روانی با مشورت متخصصین این زمینه صورت پذیرد. داروهای ضد اضطراب مثل باربتوراتها، بنزودیازپین، پروپرانول و آنتی هیستامین ها نیز درکنترل وزوز مورد استفاده قرار می­گیرند. باربیتوراتها دردرجه اول، به عنوان مسکن می باشند برای بیخوابی موثر می­باشند. داروی انتخابی آنها دیازپام، فلورازپام است، این داروها سیگنالهای آوران سیستم شنوایی را در سطح ساقه مغز یا بخشهای بالاتر در سیستم اعصاب مرکز ی مهار می کنند.


 


برای کسب اطلاع از انواع سمک گوش از جمله سمعک حلزونی به دیگر مقالات سایت مراجعه نمایید.


 


اثر ویتامین ها بر درمان قطعی وزوز گوش


ویتامین ها و از جمله اسیدنیکوتینیک به دلیل اثر گشاد کنندگی عروق و بر اساس این فرضیه که سبب افزایش جریان خون می شوند برای کنترل وزوز توصیه شده اند. گزارشات زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه استفاده از ویتامین A سبب بهبود شنوایی و کاهش وزوز می­گردد. روی نیز برای کنترل وزوز توصیه شده است. این مکمل ها به تنهایی، احتمالا بلندی یا شدت وزوز بیمار را کاهش نخواهند داد. اما مکمل ها می­توانند به حفظ یا بهبود سلامت کلی بیماران که شامل سلامت و عملکرد سیستم شنوایی دوگوشی هم می­شود کمک کنند.دریافت مکمل های غذایی مناسب همچنین می­تواند احساس تندرست بودن را در بیماران بهبود بخشد. بیمارانی که نقش فعالی در حفظ سلامتی­شان دارند احساس می­کنند که کنترل بیشتری بر شرایطشان دارند. این دید مثبت می­تواند در افزایش خوش بینی و نهایتا کاهش شدت وزوز نقش داشته باشد.


 


استفاده از مکمل غذایی برای درمان قطعی وزو گوش


 


تشویق به ورزش کردن در درمان قطعی وزوز گوش


بعضی بیماران به خاطر اینکه ورزش بلندی وزوزشان را افزایش می­دهد، سطح فعالیت فیزیکی­شان را کم می­کنند. این افزایش در وزوز تقریبیا همیشه موقتی است و با افزایش فشار خون در هنگام ورزش در ارتباط است. به خاطر اینکه مزایای ورزش منظم (شامل کاهش استرس، بهبود سلامت قلبی عروقی، تون عضلات، حوصله و الگوهای خواب) بسیار مهمتر از افزایش موقت وزوز است، توصیه می­کنیم که بیماران هنگامی که امکان دارد فعالیت های فیزیکی متنوع را به کار بگیرند.


 


درمان قطعی وزوز گوش غیرمزمن


 


تحریک الکتریکی


یکی از روشهای کنترل و یا درمان وزوز استفاده از تحریک الکتریکی  می باشد که اولین بار توسط  Feldman در سال ۱۳۸۲  مطرح گردید  محل الکترود، نوع الکترود، و نوع جریان الکتریکی مورد استفاده، در میزان موثر بودن وسیله برای کنترل وزوز نقش دارند. اثر بخشی آن کاملا معلوم نیست ممکن است در یک فرد شدت و میزان وزوز را کم کند و در فرد دیگر کاهش ندهد.


 


بیوفیدبک


تکنیکهای بیوفیدبک برای یاد دادن روشهای کنترل استرس به بیمار طراحی شده اند. تکنیک بیوفیدک مشاهده اثرات شل شدن عضلات با استفاده از الکترومیوگرافی (ENG) می­باشد.  الکترومیوگرافی برای ثبت سرعت تخلیه خودبه خودی عصبی عضلانی بکار برده می شود. با استفاده از این روش علایم الکتریکی عضلات به صورت علایم بینایی ظاهر می­شوند و فرد می تواند با استفاده از این علایم به میزان شل بودن عضلات پی ببرد و از آن به عنوان راهنما جهت ایجاد شرایط مطلوب استفاده نماید. هدف نهاییاز تکنیک­هایی بیوفیدبک آن است که بیمار یاد بگیرد چگونه با شل کردن عضلات استرس خود را کم کند.


 


مشخصات انواع برندهای سمعک نامریی را ما در سایت تهران صفیر قرار داده ایم؛ درادامه می خواهیم درباره سمعک فوناک ببیشتر بدانیم. برای درمان قطعی وزوز گوش ، با کلینیک سمعک تهران صفیر تحت مدیریت دکتر ولدبیگی تماس بگیرید.


 


اثر هیپوتیزم روی درمان قطعی وزوز گوش


پرسش های رایج درمان قطعی وزوز گوش


وزوز گوش مشکلی است که هرکس ممکن است به آن دچار شود. این مشکل گاه مقدمه شروع مشکلات شنوایی است و گاه مسئله ای گذرا خواهد بود. بنابراین شناسایی دلیل وز وز گوش و راه های رفع آن ازجمله مسائلی است که می تواند از بروز مسائل بزرگتر جلوگیری کند. در ادامه به مهمترین سوالات در این زمینه پرداخته می شود تا زمینه آشنایی بیشتر با پدیده وزوز گوش و راههای پیشگیری از آن را فراهم سازد.


 


وزوز گوش چیست؟


وزوز یا تینیتوس گوش به صدای اطلاق می شود که در گوش یا سر شنیده می شود. این صدا بدون وجود منبع صوتی خارجی شنیده می شود به همین دلیل عارضه ای آزار دهنده می باشد.


 


دلیل ایجاد وزوز یا سوت زدن مزمن گوش چیست؟


وزوز مزمن به دو دلیل اصلی ایجاد می گردد ۱- کم شنوایی که در بیشتر مواقع سوت زدن گوش بخاطر همین موضوع است و ۲- مشکلات روانی مانند استرس، کم خوابی، اضطراب و …


 


درمان وزوز گوش چیست؟


وزوز گوش اگر به علت کم شنوایی باشد استفاده از سمعک تنها راه درمان آن است اما اگر منشاء آن کم شنوایی نباشد با تغییر سبک زندگی و مشورت با روانپزشک یا متخصص مغز و اعصاب قابل درمان است.


 


نکته اصلی برای حذف وزوز چیست؟


زمان. وزوز گوش اگر ایجاد شود یکی از نکات حیاتی برای درمان آن این است که در اسرع وقت برای درمان آن اقدام شود. وزوز مقاوم به درمان است و اگر زمان بگذرد و اقدامی برای درمان نگردد احتمال از بین رفتن آن کمتر است.


 


آیا استفاده از سمعک برای کاهش شدت وزوز مفید است؟


وزوز معمولا به علت کم شنوایی ایجاد می شود استفاده از سمعک به خاطر برطرف کردن مشکل کم شنوایی و تقویت صداهای که فرد توانایی شنیدن آنها را ندارد و بیشتر مواقع همین صداها باعث وزوز می شود باعث می شود که شدت درکی وزوز کمتر شود.


منبع:


https://tehransafir.com/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d9%88%d8%b2%d9%88%d8%b2/


 

پست های اخیر از کلینیک سمعک تهران صفیر :
 خرید سمعک | کلینیک سمعک تهران صفیر
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.11
 تعویض سمعک
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.07
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب