مضرات هدفون و هندزفری و ابتلا به کم شنوایی و استفاده از سمعک

76

فاصله استفاده از هندزفری و هدفون تا ابتلا به کم شنوایی بسیار کم است. چرا که استفاده مداوم و مضرات هدفون و هندزفری رابطه تنگاتنگی با ابتلا به عارضه کم شنوایی دارد. گوش دادن به موزیک با تن صدای بلند در طولانی مدت سبب ایجاد کم شنوایی با شدت زیاد خواهد شد. این کم شنوایی غیر قابل برگشت بوده همچنین قابل درمان هم نیست.


 


مضرات هدفون و هندزفری


بر اساس تحقیقات انجام شده در مورد صداهای آزاردهنده، بلند و استفاده و مضرات هندزفری و هدفون، توسط متخصصین، دریافت صداها بلند و استفاده از این وسایل باعث بروز مشکلاتی نظیر، عفونت گوش، آسیب به عصب شنوایی، پیرگوشی ، کاهش حساسیت به صدای بلند و آلزایمر می شود.


همچنین رئیس اداره سلامت و گوش وزارت بهداشت در مورد آمار وحشتناک رو به رشد کم شنوایی در ایران و کل دنیا هشدار داد و تا سال ۲۰۳۰، تعداد کم شنوایان به ۶۳۰ میلیون نفرخواهد رسید.


 


مضرات هدفون و هندزفری و عوارض آن


 


برای آشنایی با سمعک زیمنس هوشمند به بخش مقالات مراجعه نمایید.


 


استفاده از هدفون و هندزفری و عفونت گوش


استفاده مداوم از هندزفری می تواند باعث بروز عفونت گوش خارجی نیز شود. به این دلیل که شما با داخل گردن گوشی هندزفری در واقع جسمی خارجی را درون آن قرار داده اید که این عمل باعث بروز عفونت در گوش خارجی خواهد شد. علائم عفونت گوش به صورت احساس شدید درد در زمان بلعیدن و فشار دادن گوش خواهد بود. اگر این عفونت گوش درمان نشود سبب ترشح مایع در گوش میانی و همچنین باعث بروز چسبندگی نیز خواهد شد. این چسبندگی تاثیراتی بر روی استخوان خواهد گذاشت که در مواردی این اثرات از بین نخواهد رفت.


 


مدت زمان استفاده از هدفون و هنزفری


استفاده روزانه ۵ الی ۶ ساعت از هندزفری و هدفون باعث تضعیف عصب شنوایی خواهد شد. اغلب افراد امروزه با استفاده بی رویه از هندزفری و هدفون که معمولا بیشتر مواقع در زمان گوش دادن به موسیقی آن هم با صدای بلند می باشد باعث می شوند صدای بلند روی عصب و قسمت حلزونی شنوایی اثر منفی بگذارد. یکی از مضرات هدفون و هنزفری ایجاد کم شنوایی فرد در طولانی مدت است.


 


برای کسب اطلاع از انواع سمک گوش از جمله سمعک حلزونی به دیگر مقالات سایت مراجعه نمایید.


 


مضرات هدفون و هندزفری برای گوش


گوش های ما مسئول دو حس حیاتی و ضروری ما با عنوان شنوایی و تعادل هستند. در واقع صداهای شنیده شده از محیط به ما امکان شناخت دنیای اطراف می دهد. همچنین با گفتار، موسیقی، شعر و غیره ارتباط برقرار کنیم. همچنین گوش های ما در حفظ تعادل ما نیز بسیار نقش حیاتی دارند. کار کردن به طور مداوم با آلات موسیقی و یا حتی گوش دادن به اصوات از طریق وسایلی مانند هندزفری و هدفون به شنوایی انسان صدمه خواهد زد.


 


در واقع استفاده از این وسایل برای گوش دادن به اصواتی با تُن صدای بلند باعث بروز صدمات شنواییِ جبران ناپذیر خواهد شد. میزان صوتی که می تواند باعث صدمه رساندن به سیستم شنوایی شود ۷۰ دسیبل می باشد. زمانی که شما از هدفون و هندزفری استفاده می کنید، باعث حذف صداهای اطراف می شوید. صدای پخش شده در هندزفری و هدفون به طور کامل و مستقیم وارد گوش خواهد شد. همین مسئله می تواند برای سیستم شنوایی شما خطر آفرین باشد.


 


تشخیص مقدار اصوات شنیده شده


برای تشخیص مقدار اصوات شنیده شده بیش از ۷۰ دسیبل است یا نه؟ آیا احتمال بروز خطر برای سیستم شنوایی فرد وجود خواهد داشت؟ باید گفتار خود را زمان استفاده از هدفون و هندزفری آزمایش کنیم به این ترتیب زمانی که از این وسایل استفاده می کنیم. اگرشدت گفتار ما بیشتر شد به معنای بالا بودن مقدار اصوات بیشتر از ۷۰ دسیبل است. که همین موضوع هشداری در جهت آسیب رساندن به شنوایی می باشد.


 


 هندزفری و هدفون و ایجاد کم شنوایی


در دانشگاه لیچستر (Leicester) تحقیقاتی در مورد استفاده و مضرات هدفون و هندزفری انجام شده است. طبق گزارشات: زمانی که شما به وسیله هدفون موسیقی گوش می دهید. شدت صوت شنیده شده تا ۱۲۰ دسیبل افزایش پیدا کرد. این مقدار برای سیستم شنوایی انسان بسیار خطرناک است. چرا که حدود شدت اصوات مضر برای گوش انسان ۱۱۰ دسیبل است. زمانی که میزان شدت صوت از حد مجاز بالاتر میرود، غلاف میلین (غلاف میلین یک لایه لیبوپروتئینی است. نقش آن، ایجاد نارسایی بیشتر بر روی سطح تارعصبی می باشد.) از روی سلول های عصبی کنار می رود. از بین رفتن آن باعث عدم انتقال امواج الکتریکی از گوش به مغز می شود. این فرایند باعث کم شنوایی در فرد می شود.


 


چند راهکار ساده اما ضروری برای جلوگیری از کاهش شنوایی در بزرگسالی


برای پیشگیری از این مهم باید به هنگام گوش کردن به موسیقی با هدفون و هندزفری شدت صدای آن کاهش داد. یا زمانی که در کنسرت ها، استادیوم و فضاهای این چنینی قرار می گیرید از گوشی های کاهنده صدا استفاده کنید. از همه مهم تر برای ایجاد تمرکز درهنگام انجام بعضی از کارهای خود که نیاز به تمرکز زیاد هستند، از گوش دادن به موسیقی با هدفون و هندزفری اجتناب کنید.


 


در سایت تهران صفیر برای آشنایی بیشتر با انواع سمعک و برندهای گوناگون، مقالات جامعی نوشته شده است. به عنوان مثال می توانید مقاله سمعک oticon را مطالعه نمایید.


 


مضرات هدفون و هندزفری و پیشگیری آن


سخن پایانی


 


صدای بلند برای سیستم شنوایی مانند سم است و به شدت آسیب می رساند بنابراین استفاده از وسایلی که باعث ایجاد صدای بلند در گوش می شود خطرناک است. به همین دلیل و نیز بازگشت نبودن افت شنوایی متعاقب اسیب ناشی از سرو صدای بلند توصیه می شود در درجه اول از هندفری و هدفون استفاده نشود! و در صورت استفاده با صدای حداقل گوش دهید


منبع:


https://tehransafir.com/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d9%87%d9%86%d8%af%d8%b2%d9%81%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d9%87%d8%af%d9%81%d9%88%d9%86-%d8%aa%d8%a7-%d8%a7%d8%a8%d8%aa%d9%84%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%da%a9/

پست های اخیر از کلینیک سمعک تهران صفیر :
 خرید سمعک | کلینیک سمعک تهران صفیر
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.11
 تعویض سمعک
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.07
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب