همه چیز درباره معاینات بدو استخدام

71


معاینات بدو استخدام چیست؟
این معاینات شامل چه آزمایشاتی می شود؟
هزینه معاینات بدو استخدام بر عهده کیست؟
چه کسانی در معاینات بدو استخدام مردود می شوند؟
در این مقاله سعی می کنیم به زبانی ساده به تمامی این سوالات و سایر سوالات مشابه پاسخ دهیم.


معاینات بدو استخدام چیست؟
معاینات بدو استخدام به منظور سنجش توانمندی جسمانی، روانی و اجتماعی شاغل و به کارگیری فرد در کار متناسب با این توانمندی‌ها انجام می‌گردد.
اهداف اصلی انجام معاینات بدو استخدام عبارتند از
- تعیین وضعیت سلامت عمومی شاغل
- به کارگیری نیروی انسانی در کار متناسب با توانمندی جسمی، روحی و روانی وی
- تهیه و نگهداری کلیه اطلاعات پزشکی شاغل به منظور ارائه به مراجع قانونی در صورت نیاز
- تهیه اطلاعات پایه در زمینه سلامتی شاغل جهت بررسی های مقایسه ای بعدی در معاینات ادواری
یعنی باید تناسب شغل مورد نظر با متقاضی اشتغال از نظر وضعیت جسمی و روحی وجود داشته باشد . اگر این تناسب وجود نداشته باشد بیمه شده ممکن است به بیماری های شغلی ناشی از محیط کار مبتلا شده و یا در محیط کار دچار حادثه های ناشی از کار بشود. طبق ماده ۹۰قانون تامین اجتماعی ، ازجمله وظایف کارفرمایان قبل ازبه کارگیری افراد انجام معاینات بدو استخدام است.



معاینات بدو استخدام شامل چه آزمایشاتی می شود؟
- معاینه پزشکی: معاینه اولیه پزشکی توسط متخصص طب کار و یا پزشک عمومی انجام شده و اطلاعات اولیه در پرونده فرد ثبت می گردد.
- شنوایی سنجی (ادیومتری): ادیومتری یا شنوایی سنجی به منظور تعیین و بررسی میزان شنوایی افراد صورت می گیرد.
- تست تنفسی (اسپیرومتری): اسپیرومتری جهت بررسی عملکرد ریه، مهمترین، در دسترس ترین و کم هزینه ترین آزمون است. در این تست حجم هوای جا به جا شده بین ریه و محیط بیرون اندازه گیری می شود و که تشخیص بیماریهای ریوی بسیار کمک کننده است.
- بینایی سنجی (اپتومتری): چشم به عنوان يكي از مهم ترين ابزار هاي ارتباطي فرد با محيط پيرامون خويش، نقش مهمي در ادراك و كارايي و حفظ ايمني افراد در محيط‌های شغلی ايفا می‌كند و از ضروری ترین معاینات است.



- نوار قلب: به نمودار ثبت‌شده تغییرات پتانسیل الکتریکی ناشی از تحریک عضله قلب گفته می‌شود. اطلاعاتی که روی الکتروکاردیوگرام ضبط می‌شود نشان‌دهنده امواج الکتریکی محرک قلب است. این امواج نمایشگر مراحل تحریکات قلبی است. در مراکز طب کار و در معاینات بدو استخدام معمولا برای افراد بالای ۳۵ سال انجام می شود.
- آزمایشات خون و ادرار
- تست روانشناسی و تست شخصیت
- کارشناسی پرونده توسط مهندس بهداشت حرفه ای


هزینه های معاینات بدو استخدام بر عهده کیست؟
هزینه معاینات بدو استخدام و آزمایشهای مربوطه بر اساس مصوبه وزارت بهداشت در هر سال تعیین می‌شود. در برخی موارد، هزینه آن توسط کارفرما پرداخت می‌شود، اما در اغلب موارد، خود کارگر تمام هزینه ها یا بخشی از هزینه های آزمایشات و این معاینات را متقبل می‌شود.


چه کسانی در معاینات بدو استخدام مردود می شوند؟
ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانعی برای استخدام افراد نیست. البته لازم به ذکر است که بسته به شغل انتخابی گاها معاینات بدو استخدام متفاوت است.



- عیوب شنوایی در چه حد برای استخدام قابل قبول است؟
در مورد شنوایی اگر آستانه شنوایی در فرکانس  های گفتاری ومحاور ه ای اختلال داشته باشد ممکن است جهت ارائه مجوز کاری و استخدام داوطلب، استفاده از سمعک حین کار الزام گردد.
- عیوب بینایی در چه حد برای استخدام قابل قبول است؟
در زمینه تست های ارزیابی بینایی طب کار می توان به اندازه گیری حدت بینایی یا درجه تیزبینی و ارزیابی میدان بینایی و ارزیابی دید رنگی اشاره کرد. داوطلب استخدام با توجه به نوع کار باید میزان خاصی داشته باشد. اگردید چشم ها کمتر از ۰/۵ باشد مراجعه به چشم پزشک جهت تجویز عینک توصیه می گردد ولی اگر دید چشم ها کمتراز۰/۱ باشد داشتن عینک موقع کار الزامی است
- ابتلا به چه بیماری هایی مانع استخدام افراد می شود؟
در معاینات شغلی طب کار تناسب سلامتی فرد داوطلب را با شرائط مورد انتظار برای کار قیاس می نماییم. بعضی ازمشاغل بدلیل حساسیت بالای کاری، نیازمند فعالیت افرادی سالم و باتوان فیزیکی بالا می باشند که می توان به مشاغل پلیس، خلبانی، غواصی، دریانوردی و… اشاره نمود. لذا تستهای خاص برای مشاغل خاص وجوددارد بنابراین در مشاغل مختلف بنابه مقتضیات شغل و عوامل زیان آور شغلی تست های متفاوتی برای ارزیابی افراد داوطلب احراز شغل طراحی شده است که با صلاحدید متخصص طب کار و بیماری های شغلی قابل انجام است. در صورتی که فرد داوطلب در نتایج آزمایشات بدو استخدام مشکل داشته باشد جهت احراز آن سمت خاص نامناسب تشخیص و اعلام میگردد، اما همین شخص ممکن است جهت استخدام و کار در مشاغل  سبک تر و با حساسیت کمتر مناسب اعلام گردد.
در مشاغل حساس که مواجهات خطرناک بیشتری دارد و به اصطلاح ریسک بالاتری از جهت خطر و آسیب های شغلی دارند بایستی حواس ۵ گانه کاملاسالم داشته و ارگان های حیاتی همچون قلب، گردش خون، مغز و اعصاب، تنفس، کلیه، گوارش، غدد، داخلی و همچنین دستگاه اسکلتی عضلانی کاملا کارآمد داشته باشند و نقص عضو و بیماری در ارگان های فوق الذکر قابل قبول نیست.
خوشبختانه اکثریت مشاغل بدلیل غیرحساس بودن و نداشتن ریسک خطر در حین انجام کار نیاز به انجام تست های ویژه و بررسی های وسیع پزشکی ندارند و بایک معاینه پزشکی توسط پزشک دوره دیده طب کار و انجام بررسی بینایی سنجی ساده (اپتومتری) و شنوایی سنجی ساده (ادیومتری) و آزمایش های پایه سلامتی همچون (قند، شمارش سلول های خون، اوره کراتینین و آنزیم های کبدی و آزمایشات اعتیاد) درخواست می گردد. در صورت هرگونه اشکال در معاینه اولیه طب کار و همچنین آزمایشهای پایه، معاینات تخصصی توسط متخصص و همچنین آزمایش های مکمل درخواست میگردد. و در نهایت اظهارنظر نهایی از جهت تناسب وضعیت سلامتی داوطلب جهت استخدام در شغل، به اطلاع داوطلب و کارفرما و بیمه‌گذار رسانده می شود.
- اعتیاد به چه مواد مخدری در آزمایشات طب کار و بدو استخدام قابل تشخیص است؟



در آزمایشات طب کار معمولا این تست ها از نمونه ادرار داوطلب و در آزمایشگاه های معتبر و مرجع انجام میگردد و از یک تا ده نوع ماده مخدر قابل ردیابی است. مواد مخدر شایع مورد بررسی شامل تریاک، هروئین، حشیش و متامفتامین مانند کراک و شیشه و ترامادول و متادون و کدئین می باشند که در صورت یافته شدن این مواد معمولا صلاحیت داوطلب جهت استخدام رد می گردد.

معاینات بدو استخدام در کدام مراکز انجام می شود؟
معاینات بدو استخدام در مراکز طب کار انجام می شود. طب کار سلامت سام پارس یکی از مراکز معتبر طب کار در تهران می باشد. موقعیت مکانی خوب و سهولت دسترسی به مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس، بهره مندی از خدمات تخصصی بیمارستانی  و مجاورت با شعب تامین اجتماعی ۱۹، ۲۲، ۲۳و ۲۶در راستای تفاهم نامه همکاری با سازمان تامین اجتماعی بعنوان یکی از مراکز مجاز ارائه خدمات بدو استخدام موضوع ماده ۹۰تامین اجتماعی موجب بهره مندی این قشر زحمت کش شده است.
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس با شعار ” تندرستی پیش نیاز شادی و موفقیت میباشد و پیشگیری پیش نیاز تندرستی” سعی در ارائه بهترین خدمات به مراجعین را دارد.
در راستای ارائه بهترین خدمات به اقشار زحمت کش جامعه امکان مشاوره آنلاین و رایگان در سایت طب کار سلامت سام پارس و نیز در تلگرام از طریق ربات تله ویزیت با کد 211879 فراهم گردیده است.
همچنین می توانید قبل از مراجعه به مرکز با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۹۱۴۹۰۹ تماس حاصل فرمایید.

پست های اخیر از مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس :
 هر آنچه باید از گاستروانتریت بدانید
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.05.27
 هر آنچه باید از چربی خون بدانيد
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.04.26
 راهکارهایی برای پیشگیری از کمردرد در محیط کار
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.03.23
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب