افزایش شنوایی و تنظیم وسایل کمک شنوایی

42

 


تنظیم وسایل کمک شنوایی و افزایش شنوایی باعث تنظیم تکنولوژی برنامه ریزی می شود. سمعک ها ابزارهایی هستند؛ که فراهم کننده صدای خوب و با کیفیت و شنوایی مطمئن محیطی و تقویتی هستند. و این دقیقا چیزی است که عموم بیماران این حیطه به آن نیازمندند. البته برخی از افراد اینطور می گویند، که سمعک ها باید بتوانند تمایز گفتار در سکوت و نویز را بهبود ببخشند.


همیشه باید قبل از انتخاب سمعک و انجام پروسه اندازه گیری، اهداف هرگونه تنظیمی بخوبی مشخص شود. باید از ابتدا مشخص شود که نهایتا ارزیابی سمعک چگونه خواهدبود. مثلا وقتی سمعک تراکمی انتخاب می شود که کیفیت صدا مهم باشد. 


ارزیابی و اندازه گیری سیستم شنوایی


در اولین گام هر ارزیابی، برای بدست آوردن فرکانس شروع پروسه تنظیم، باید آستانه شنوایی گوش فرد بدست آید. البته در این مرحله مساله مهم در انتخاب و تنظیم سمعک ، سیستم شنوایی، شنوایی محیطی و فردی می باشد.


ارزیابی سیستم شنوایی


وقتی فردی از سمعک استفاده می کند به عبارتی افزایش شنوایی پیدا کرده است و با تقویتی که سمعک انجام می دهد یعنی هم طراز یک فرد سالم از نظر دریافت صدا شده است. علاوه بر این سمعک گوش باعث می شود که تواناهایی مرکزی شنوایی این افراد هم بهتر و تقویت شوند.


الزامات پردازش سیگنال در تنظیم افزایش شنوایی


مطلوب بودن یک مشخصه بر اساس بسیاری از انتخاب ها تعیین می شود؛ و چگونگی انعطاف پذیری که مشخصه ها باید داشته باشند، تحت تاثیر بسیاری از انتخاب های دیگر قرار می گیرد. سیگنال های آنالوگ در سمعک های دیجیتال، به وسیله میکروفن دریافت می شوند؛ و از طریق پیش تقویت کننده فرستاده می شود؛ و به سری ارقام ۲تایی تبدیل می شوند.


سیگنال های آنالوگ و دیجیتال در سمعک ها


در بسیاری از موارد نیاز است، که برای پردازش مطلوب سیگنال از سمعک دیجیتالی استفاده شود. و در برخی موارد دیگر نیاز به استفاده از سمعک دیجیتال و هوشمند می باشد. امروزه در جهان سمعک های دیجیتال مرسوم وجود دارند. یک امر مهم در مورد سمعک ها این است، که استراتژی های پردازش سیگنال و ویژگی های مناسب به درستی انتخاب شوند.تاخیرات القایی پردازش سیگنال و افزایش شنوایی


برد یا آمپلی فایر  در بیشتر سمعک ها وجود دارد. این مشخصه بین میکروفن و رسیور قرار دارد. پردازش به صورت اعداد و  شامل بی نهایت عدد است، که وظیفه اش اعمال تنظیمات در سیگنال های ورودی به میکروفن می باشد. محاسباتی که در سیگنال دیجیتال انجام می شود، باعث به وجودآمدن تاخیری بین سیگنال ورودی به سمعک میکروفن و رسیدن سیگنال به کانال گوش می شود.


تراکم و انبساط در تنظیم افزایش شنوایی


WDRC از متداول ترین تکنیک های پردازش سیگنال برای ایجاد سیگنال شنوایی در تمام محدوده وسیع سطوح ورودی می‌باشد. سیستم منتخب برای بیمار، سیستمی تقویت کننده و قابل برنامه ریزی است؛ که اجازه اعمال تنظیمات CR را می دهد و باعث افزایش شنوایی می شود. بسیاری از سازندگان پذیرفته اند، عدم وابستگی تنظیمات بهره برای صداهای بلند و آهسته انجام شود. تنظیمات این پارامترها همانند تنظیمات CR است.


انبساط در مشخصه های سمعک


انبساط باعث ایجاد افزایش شنوایی بهره، بعنوان عملکردی از سطح ورودی می شود، و همچنین می تواند برای کاهش صداهای خیلی آهسته یا صداهای ناخواسته انجام شود. سمعک های جدید که در ابزار وجود داند؛ شامل نرم افزارهایی هستندکه بتوان شاخص انبساط را در چندین سطح تنظیم کرد. سازندگان همیشه از انبساط برای کاهش نویز میکروفن استفاده می کنند. این کاهش نویز برای افرادی که در فرکانس های پایین نیازمند سمعک هستند، بسیار کمک کننده است.


تعداد کانال ها در تنظیم وسایل کمک شنوایی


برای فردی که از لحاظ شنوایی دچار آسیب شده است؛ محدوده مفید پویایی اغلب در سرتاسر فرکانس ها تغییر می کند. تعداد کانال های موثر برای تمایز گفتار ۲ تا ۴ عدد می باشد. پس از پذیرش سمعک، ممکن است، کانال های بسیاری برای رفع شکایات دیگر از قابلیت فهم گفتار به وجود آید. این موضوع می تواند شامل مشکل فیدبک اکوستیکی و همچنین صدای خود فرد در زمان قرار دادن سمعک باشد.


پهنای باند و اثر بر افزایش شنوایی


در مقوله پهنای باند، توانایی شنیدن عملکردی بسیار مهم و اساسی تلقی می شود. اخیرا تکنولوژی میکروفن و رسیور، همواره پاسخ فرکانسی نسبتا خوبی از ۱۰۰Hz تا ۱۶۰۰۰Hz فراهم می کنند. از آنجایی که پاسخ فرکانسی سمعک های تجاری در دسترس بین محدوده ۵۰۰Hz تا ۵۰۰۰Hz می باشد. این سمعک ها بهتر  می تواند افزایش شنوایی را ایجاد کند.


مشخصات انواع برندهای سمعک نامریی را ما در سایت تهران صفیر قرار داده ایم؛ درادامه می خواهیم درباره سمعک ویدکس ببیشتر بدانیم.


منبع:


https://tehransafir.com/%d8%aa%d9%86%d8%b8%db%8c%d9%85-%d9%88%d8%b3%d8%a7%db%8c%d9%84-%da%a9%d9%85%da%a9-%d8%b4%d9%86%d9%88%d8%a7%db%8c%db%8c/

پست های اخیر از کلینیک سمعک تهران صفیر :
 خرید سمعک | کلینیک سمعک تهران صفیر
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.11
 تعویض سمعک
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.07
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب