استفاده از سمعک چه کمکی به ما می کند؟

79

 


ابتدا فرد یا افراد مبتلا به اختلال در سیستم شنوایی، پس از احساس ناتوانی در شنیدن گفتارها و اصوات در جهت استفاده از سمعک مناسب باید به مراکز شنوایی و یا متخصص شنوایی  مراجعه کنند. در این مرحله متخصص یا ادیولوژیست پس  انجام ارزیابی های شنوایی و انجام تست های مربوطه اقدام به تجویز سمعک مورد نیاز کرده که با جلساتی در جهت تنظیم سمعک بعد از تهیه و راه اندازی سمعک خاتمه خواهد یافت.


ارزیابی های شنوایی


شکل کم شنوایی، نوع و میزان کم شنوایی در تجویز نوع سمعک ضرورت دارد. برای مثال برای میزان کم شنوایی خفیف سمعک کوچکتر و برای کم شنوایی شدید تر اندازه سمعک افزایش می یابد. همچنین سالم بودن پردهدصماخ یا پرده گوش از دیگر موارد مهم در تجویز سمعک است. تعداد کانال مناسب برای انتخاب و استفاده از سمعک نیز متاثر از فاکتور هایی همانند میزان و نوع کم شنوایی است.


زمانی برای تنظیم سمعک


پس از خرید سمعک تجویزی با مراجعه فرد نزد متخصص شنوایی برای تنظیم آن اقدام می نماید. در این مرحله ادیولوژیست سمعک را به کامپیوتر وصل کرده و با توجه به میزان شنوایی فرد صدای آن را تنظیم خواهد کرد.


استفاده از سمعک برای یک گوش یا هر دو


استفاده از سمعک در دو گوش کیفیت صدای دریافتی را برای استفاده کننده بسیار بالاتر خواهد برد. در واقع زمانی که از دو سمعک استفاده می کنید شنیدن از دو گوش اتفاق می افتد! و این یعنی شنیدن به صورت طبیعی!  پس زمانی که متخصص شنوایی تشخیص استفاده از دو سمعک را داد مقاومت نکنید! چرا که شنیدن از دو گوش بسیار بهتر از یک گوش است. برای آشنایی با انواع سمعک نامرئی هوشمند از جمله سمعک استارکی و … می توانید مقالات سایت تهران صفیر را مطالعه کنید.


چگونه به سمعک عادت کنیم؟


افرادی که به تازگی از سمعک استفاده می کنند و می دانند که سمعک چیست و چه مزایایی دارد، گاهی تا چندین هفته طول خواهد کشید تا به سمعک تجویزی عادت کنند. همچنین در افرادی که سابقه استفاده از سمعک را نیز دارند ممکن است عادت کردن به سمعک جدید دو تا سه هفته نیز به طول انجامد. اما ما در این مقاله روی صحبتمان با افرادی است که برای بهبود شنوایی خود اقداماتی انجام داده اند و یا تصمیم به مراجعه به کلینیک های شنوایی سنجی دارند. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا چند نکته ضروری در جهت خو گرفتن با این وسیله کمک شنوایی را برای شما بازگو کنیم:


روزهای اول از شنیدن همه صداهایی که در طولانی مدت از شنیدن آن محروم بودید برای شما شگفت انگیز و لذت بخش خواهد بود. فقط باید نیمه پُر لیوان را ببینید (شنیدن راحت تر گفتار ها و دیگر صداها) تا هر چه سریع تر بتوانید به این سیستم شنوایی جدید عادت کنی و شرایط برایتان عادی شود.


در استفاده از سمعک آستانه تحمل خود را بالاتر ببرید


افت شنوایی در یک پروسه زمانی طولانی مدت اتفاق می افتد. شما زمانی که صداها را با استفاده از سمعک برای اولین دفعه می شنوید به یک باره با یک حجم زیاد صدا روربرو می شوید. همچنین صداهای شنیده شده برایتان بلند تر به نظر می رسد. به همین دلیل لطفا تحمل خود را بالاتر ببرید تا به شرایط جدید عادت کنید.


تطبیق با صداها


در ابتدا شما با شنیدن صداهایی با فرکانس پایین مشکل خواهید داشت اما لطفاً عجله نکنید! به خودتان اجازه دهید تا با قرار گرفتن در محیط های جدید و شنیدن مداوم توانایی شنیدن در انواع محیط ها را در خود بالاتر ببرید.


شنیدن صداهای جدید


کاهش یا افت شنوایی در یک باز زمانی طولانی مدت اتفاق می افتد. بسیار از صداها کم کم از قسمت حافظه صداها از بین می رود.شما با قرار گرفتن در محیط های جدید  باعث می شوید که این اصوات در مغز شما دوباره کد گذاری شوند و به مرور زمان مشکلات شنوایی رفع شده و شما بهتر بشنوید.


با سمعک خود کار کنید و طرز کار آن را بیاموزید


به ادیولوژیست خود مراجعه کنید و نزد او سمعک خود را از گوش خارج و داخل گوش قرار دهید. سمعک خود را تمیز کنید. از او بخواهید که چگونه می توانید سمعک خود را در مقابل انواع صداها تنظیم کنید. همچنین از او درباره نحوه برنامه ریزی کردن را برای سمعک سوال کنید.  برای آشنایی با سمعک ناشنوایان می توانید به دیگر مقالات سایت مراجعه نمایید.


استفاده از سمعک در روزهای اول


شما در روز های ابتدایی (۱ یا ۲  روز اول) می توانید از سمعک به مدت دو تا سه ساعت استفاده کنید و بعد از آن زمان استفاده از آن را به تدریج افزایش دهید. در ابتدا می توانید در داخل خانه و پس از گذشت یک هفته در مکان هایی بیرون از خانه نیز استفاده کنید. تا به تدریج و با گذشت زمان بتوانید کل روز آن را بکار بگیرید. افراد زیادی هستند که به سرعت با سمعک خو گرفته و عادت می کنند. اما تعدادی از افراد دیگر در ابتدا، استفاده از سمعک را یک معضل بزرگ برایشان محسوب می شود. همچنین برای این افراد شنیدن صداهایی با حجم زیاد کسل کننده است. پس باید برای رفع این مشکل به تدریج از این وسیله استفاده کنند. برای کسب اطلاع از قیمت سمعک انواع برندها می توانید مقالات سایت تهران صفیر را مطالعه بفرمایید.


کلام پایانی


استفاده از سمعک کمک شایانی به برطرف کردن مشکل کم شنوایی می کند، گفتار را بهتر می کند و توانایی شنیدن همه اصوات محیطی دلنشین مانند صدای امواج دریا ، صدای باران و… را فراهم می کند. همچنین در طرف دیگر با فعال کردن س


اختار های عصبی شنوایی باعث قویتر شدن شنوایی و توانایی های مرکزی شنوایی می شود. سمعک تحولی بزرگ برای افرادی است که کم شنوایی آنها را آزرده است. با تجویز بهترین نوع سمعک های دنیا خود را از این مشکلات برهانید.


:منبع


https://tehransafir.com/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%a8%d9%87-%d8%b3%d9%85%d8%b9%da%a9-%d8%b9%d8%a7%d8%af%d8%aa-%da%a9%d9%86%db%8c%d9%85%d8%9f/

پست های اخیر از کلینیک سمعک تهران صفیر :
 خرید سمعک | کلینیک سمعک تهران صفیر
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.11
 تعویض سمعک
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.07
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب