تنظیم صدای سمعک از ۳ روش کاربردی و سریع

76

 


سمعک ها معمولا دارای دکمه هایی هستند که برای تنظیم صدای سمعک به کار برده می شوند. این دکمه ها به صورت چرخشی یا الاکلنگی هستند و معمولا با شماره یک تا چهار علامت گذاری می شوند. به این ترتیب می توان با استفاده از ای دکمه ها صدای سمعک را کم و زیاد کرد. با توجه به اینکه انواع سمعک ها دارای پیشرفت تکنولوژی شده اند به صورت هوشمند درآمده اند به این معنی که متناسب با صداهای محیط صدا را کم و زیاد می کند به این صورت وقتی که صدا آهسته به سمعک وارد می شود سمعک این صدا را بیشتر تقویت می کند و زمانیکه صداهای بلند به سمعک وارد می شود سمعک این صداها را نه تنها تقویت نمی کند بلکه ممکن است گاها، صدا را کاهش نیز دهد به این صورت سمعک به صورت هوشمند یا اتوماتیک صدا را تنظیم می کند. تعبیه دکمه های برای تنظیم صدا، باعث می شود در زمانیکه فرد بیش از نیاز متعارف به تقویت صدا نیاز دارد و یا زمانیکه صدای سمعک برای او زیاد است می تواند به صورت دستی اقدام به تنظیم آن نماید. 


۳ روش تنظیم صدای سمعک


در ادامه به این سه روش برای کم و زیاد کردن سمعک می پردازیم. 


تنظیم با دکمه های سمعک


همان طور که اشاره شد در این روش با لمس دکمه های که بر روی سمعک وجود دارد می توان صدای سمعک را کم و زیاد کرد. این روش در اکثر سمعک های قدیمی و نیز برخی از سمعک های جدید وجود دارد. البته می توان با تنظیمات اصلی سمعک این دکمه ها را فعال یا غیر فعال کرد.


تنظیم صدای سمعک با ریموت کنترل


بسیاری از سمعک ها دارای لوازمی هستند که برای راحتی استفاده از سمعک، ساخته شده اند. مثلا برای فرد سالمندی که توانایی انجام کارهای ظریف را ندارد ممکن است نتواند به راحتی دکمه های که روی سمعک گوش قرار دارد را لمس و تغییر دهد به همین منظور استفاده از ریموت کنترل که به عنوان یک وسیله جانبی سمعک در دسترس است، می تواند بواسطه داشتن دکمه های بزرگ روی ریموت کنترل به راحتی صدای سمعک را کم و زیاد کرد. البته باید خاطر نشان کرد که تنها سمعک های که توانایی ارتباط بلوتوثی دارند می توانند با این وسایل جانبی جفت شوند و از آنها استفاده نمایند.


نرم افزار تنظیم صدای سمعک


ظهور تکنولوژی در تمام زمینه ها و از جمله سمعک، باعث شده است که سمعک ها را با نرم افزارهای موبایلی مانند نرم افزار سمعک برای اندروید تنظیم و کنترل کرد. بیشتر کمپانی های بزرگ سازننده سمعک، برای تنظیم صدای سمعک نرم افزارهای مخصوصی را تولید و به رایگان در اختیار گذاشتند تا کاربران سمعک با استفاده از این نرم افزار ها و نصب آنها بر روی گوشی های همراه خود بتوانند هر زمانی که نیاز داشتند بدون اینکه به سمعک دست بزنند یا از وسایل جانبی استفاده کنند صدای سمعک را تنظیم و حتی برنامه مورد نظر را تغییر دهند.


توصیه می شود هنگام خرید سمعک تمام اطلاعات مربوط به سمعک ها اعم از تنظیم صدا یا تغییر برنامه و حتی نحوه اتصال سمعک به موبایل را کاملا فرا گرفته تا در صورت نیاز بتوانید به راحتی از سمعک استفاده بهینه تری داشته باشید. 


پرسش های رایج تنظیم صدای سمعک


در ادامه به این پرسش ها پاسخ خواهیم داد. 


تنظیم صدای اولیه سمعک چگونه انجام می شود؟


هر سمعکی بر اساس میزان کم شنوایی هر فردی تنظیم می شود و صدای آن متناسب می گردد. لذا در درجه اول سمعک را بر اساس میزان کم شنوایی با استفاده از کامپیوتر یا به صورت دستی توسط ادیولوژیست تنظیم می گردد. 


آیا فرد استفاده کننده از سمعک می تواند صدای سمعک را تنظیم کند؟


بله. معمولا در بیشتر سمعک ها دکمه های تعبیه شده است که می توان از آن برای تنظیم سمعک استفاده کرد. این دکمه معمولا بر روی سمعک و به صورت فشاری یا الاکلنگی موجود می باشند. 


آیا می توان صدای سمعک را از طریق موبایل کم و زیاد کرد؟


بله. سمعک های هوشمندی که اخیرا تولید شده اند مجهز به این تکنولوژی شده اند تا بتوان از طریق موبایل صدای آنها را تنظیم کرد. برای انجام چنین کاری لازم است نرم افزار مخصوصی روی موبایل نصب شود و از طریق آن نرم افزار، صدای سمعک را تنظیم کرد. 


به چند روش کلی می توان صدای سمعک را تنظیم کرد؟


به جز تنظیم اولیه که توسط ادیولوژیست انجام می شود می توان سمعک را از ۳ طریق تنظیم کرد: ۱- تنظیم از طریق دکمه های تعبیه شده بر روی سمعک ۲- از طریق نرم افزارهای موبایلی و ۳- از طریق ریموت کنترل های که به این منظور ساخته شده اند. 


با وجود هوشمند بودن سمعک ها، چرا باید صدای سمعک را تنظیم کرد؟


اگر سمعکی هوشمند باشد نیازی به تنظیم سمعک ندارد و سمعک به صورت خودکار در محیط های مختلف تنظیم صدای متفاوتی را اعمال می کند. با این وجود در این سمعک ها گزینه تنظیم صدا سمعک، به عنوان آپشن در نظر گرفته می شود که می تواند فعال یا غیر فعال باشد.


 


آیا دکمه های روی سمعک فقط برای تنظیم صدای سمعک هستند؟


خیر. دکمه های روی سمعک برای اهداف مختلفی تنظیم می شوند که این کار توسط ادیولوژیست انجام می شود. این اهداف ممکن است تغییرصدا، تغییر برنامه، ساکت کردن (Mute) کردن سمعک ، تنظیم صدای مخصوص وزوز و غیره باشد.


منبع:


https://tehransafir.com/hearing-aid-adjustment/

پست های اخیر از کلینیک سمعک تهران صفیر :
 خرید سمعک | کلینیک سمعک تهران صفیر
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.11
 تعویض سمعک
کلینیک سمعک تهران صفیر 1399.12.07
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب