88

قطعا سلامتی جامعه کارگری و کارمندان تاثیر بسزایی در ارتقا و رشد صنعت و تولید  همسو با سیاست های نظام خواهد داشت. اما امروزه کارفرمایان با سهل انگاری در این مسئله مهم سلامت این قشر زحمت کش جامعه را به خطر می اندازند.
عوامل موثر بر سلامت کارگران
محیط کار ایمن و رفع عوامل زیان آور شغلی یکی از نکات موثر بر سلامتی کارگران و کارمندان می باشد. وجود مواد شیمیایی در محیط کار برخی کارگران اجتناب ناپذیر است اما استفاده از وسایل حفاظت فردی یکی از راه های حفظ سلامت آنان در مواجهه با این مواد است. عدم توجه به ضوابط نوبت کاری و به کارگیری کارگران در ساعات کاری طولانی و کمبود نیرو که باعث افزایش بار کاری بر دوش کارگران می شود نیز از عوامل موثر بر سلامتی کارگران به حساب می آید.
همچنین یکی از عواملی که باعث به خطر افتادن سلامت کارگران می شود و جزو عوامل زیان آور فیزیکی محیط کار به شمار می رود دما است. در واقع استرس های گرمایی قدیمی‌ترین مواجهة شغلیِ شناخته ‌شده هستند. دماهای بالا یا پایین در محیط کار مختلف سبب بالا و پایین رفتنِ دمای بدن می‌شوند که می‌تواند برای فرد آسیب‌رسان باشد. در مورد این مشکل کارفرمایان با استفاده از وسایل مناسب برای تغییر دما و نیز آموزش روش های جلوگیری و برخورد با سرمازدگی و گرمازدگی به کارگران نیز تا حدود زیادی سلامت کارگران را تامین نمایند.



طب کار و سلامت کارگران
امروزه انجام معاینات بدو استخدام به منظور سنجش توانمندی جسمانی، روانی و اجتماعی شاغل و به کارگیری فرد در کار متناسب با این توانمندی‌ها انجام می‌گردد.  اما گاها در معاینات ادواری کوتاهی می شود. معاینات ادواری یکی از شناخته ترین نوع معاینات شغلی می باشد. این نوع معاینات که نوعی از پیشگیری ثانویه است، با فواصل زمانی معین (اغلب یکساله) انجام می شود. یکی از مهم ترین اهداف معاینات ادواری شناسایی به موقع بیماری های شغلی و مداخله موثر است.
خیانت به سلامت کارگران با کاهش کیفیت خدمات طب کار
کیفیت طب کار یکی از نکاتی است که کمتر به آن توجه شده است. چه بسیار مراکزی که امروزه کمترین هزینه برای انجام معاینات شغلی از جمله معاینات ادواری را دریافت می کنند و بدون توجه به مسئله مهم سلامتی کارگران خدمتی با کیفیت پایین ارائه می نمایند. متخصصین تحقیق وتوسعه وکیفیت معتقدند کیفیت رابطه مستقیم با هزینه دارد . بعبارتی کار دقیق، موثرو علمی قطعا هزینه خاص خود را دارد و از حداقلی نمیتواند کمتر باشد.
به کارگیری کادر مجرب در مراکز طب کار، استفاده از تجهیزات و دستگاه های مناسب و کالیبره شده، انجام آزمایشات بالینی در آزمایشگاه های معتبر که بصورت مستمر با روشهای علمی استاداردسازی میشوند از موارد موثر بر کیفیت خدمات طب کار به حساب می آید.
اخیرا بدلیل مشکلات مالی، سازمانها و شرکت ها بر اساس اطلاعات و اخبار  واصله  که برای بزرگان این رشته محرز شده است، مراکزی اقدام به ارایه خدمات طب کار با مبالغی نموده اند که توجیه علمی و عملیاتی ندارد. قطعا ورود کارشناسان مجرب در ارزیابی عملکرد آنها می تواند مانع از کم فروشی ها و ممانعت از خیانت به سلامتی جامعه کارگری گردد. و از سویی فقط هزینه کمتر ملاک انتخاب پیمانکار در انجام معاینات گردیده است. قطعا کوته نظری کارفرما در حفظ سلامتی کادر تابعه خود خسارت دو چندان را در بر خواهد داشت.
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس در تهران با افتخار و با بهره گیری از کادر مجرب و بهترین تجهیزات به روز و پیشرفته خدمات طب کار را به قشر زحمت کش کارگری و کارمندی ارائه می نماید.


آدرس: تهران، میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، نبش خیابان سپند غربی، روبروی بیمارستان آپادانا، پلاک ۲۰۶ ، طبقه اول
تلفن: ۸۸۹۱۴۹۰۹


پست های اخیر از مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس :
 هر آنچه باید از گاستروانتریت بدانید
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.05.27
 هر آنچه باید از چربی خون بدانيد
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.04.26
 راهکارهایی برای پیشگیری از کمردرد در محیط کار
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.03.23
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب