نقش بیماری ها در معاینات بدو استخدام

116

معاینات بدو استخدام یکی از خدمات در مراکز طب کار به شمار می رود. این معاینات برای تعیین توانمندی یا عدم توانایی جسمانی، روانی و... افراد در انجام شغل مربوطه انجام می شود. برخلاف تصور عموم و نگرانی آنان در رد شدن برخی بیماران در معاینات بدو استخدام، بسیاری از بیماران پس از انجام این نوع از معاینات طب کار در مرکز مربوطه استخدام می شوند.
لازم به ذکر است معاینات بدو استخدام علاوه بر مفید بودن برای مراکز و ارگان ها جهت استخدام افراد توانمند برای شاغلین نیز فوایدی دارد چراکه در صورت عدم توانایی جسمی در انجام شغل مربوطه افراد حین کار با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند. ما در این مطلب نقش برخی مشکلات جسمی بر رد یا قبول شدن افراد در معاینات بدو استخدام را بررسی می کنیم.



بررسی ایدز و هپاتیت در معاینات بدو استخدام
متقاضیان همه مشاغل از نظر ابتلا به بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت بررسی نمی شوند اما بررسی ابتلا به این بیماری ها در برای کادر درمان الزامی است. اگر آزمایش افراد متقاضی شغل های مربوط به درمان در این بیماری ها مثبت باشد ابتدا به پزشکان متخصص از جمله متخصصین عفونی معرفی می شوند تا ابتدا معالجات مربوطه انجام شود و سپس مشغول به کار شوند. متاسفانه با وجود عدم انتقال این نوع بیماری ها هنگام کار و علم به این موضوع هنوز هم مراکزی هستند که مبتلایان به ایدز و گاها هپاتیت را جذب نمی کنند. با توجه به اینکه در بیشتر مواقع مدیران این مراکز از نحوه انتقال بیماری چون ایدز اطلاع کامل دارند تنها فرهنگ سازی بیشتر می تواند چاره این مشکل باشد.
مشکلات بینایی در معاینات طب کار
در معاینات طب کار و بدو استخدام بررسی بینایی بسیار اهمیت دارد. در این معاینات حد بینایی و میدان بینایی و دید رنگی ارزیابی می شود. بررسی بینایی و صدور مجوز در شغل های مختلف متفاوت است اما به صورت معمول در صورتی که دید افراد کمتر از ۰/۵ باشد به افراد توصیه می شود برای تجویز عینک به چشم پزشک مراجعه نمایند و در برخی موارد نیز صدور مجوز به داشتن عینک منوط می گردد.
مشکلات شنوایی در معاینات طب کار
در معاینات طب کار بخصوص معاینات بدو استخدام افراد از نظر شنوایی بررسی می شوند. افراد از نظر فرکانس های محاوره ای و گفتاری بررسی می شوند و اگر در معاینات بدو استخدام مشخص شود این فرکانس ها دچار مشکل هستند احتمال الزام افراد در استفاده از سمعک برای صدور مجوز اشتغال وجود دارد.
معاینات بدو استخدام
برخی مشاغل مانند خلبانی، پلیس، دریانوردی و... به دلیل حساسیت بالای کار نیازمند توان بالای فیزیکی است به همین دلیل مراکز طب کار موظف هستند در معاینات بدو استخدام این مشاغل از تست های خاص برای احراز صلاحیت داوطلبان استفاده نمایند.
اما بیشتر مشاغل به دلیل غیر حساس بودن و نداشتن ریسک خطر حین انجام کار نیاز به انجام آزمایشات ویژه پزشکی ندارند. برای این مشاغل در معاینات بدو استخدام بینایی سنجی ساده (اپتومتری) و شنوایی سنجی ساده (ادیومتری) و آزمایش های پایه سلامتی همچون (قند، شمارش سلول های خون، اوره کراتینین و آنزیم های کبدی و آزمایشات اعتیاد) درخواست می گردد.
در صورت هرگونه اشکال در معاینات بدو استخدام (معاینه اولیه طب کار) و همچنین آزمایشهای پایه، معاینات تخصصی توسط متخصص و همچنین آزمایش های مکمل درخواست میگردد. و در نهایت اظهارنظر نهایی از جهت تناسب وضعیت سلامتی داوطلب جهت استخدام در شغل، به اطلاع داوطلب و کارفرما و بیمه‌گذار رسانده می شود.


معاینات بدو استخدام یکی از خدمات قابل ارائه در مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص کلیه مدیران سازمان ها، ارگان ها و مراکز می توانند با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل نمایند. تلفن مرکز طب کارسلامت سام پارس ۰۲۱۸۸۹۱۴۹۰۹ همه روزه به جز ایام تعطیل پاسخگو می باشد و پاسخگویی ۲۴ ساعته با شماره ۰۹۳۶۵۷۶۲۶۸۶ انجام می شود.

پست های اخیر از مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس :
 هر آنچه باید از گاستروانتریت بدانید
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.05.27
 هر آنچه باید از چربی خون بدانيد
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.04.26
 راهکارهایی برای پیشگیری از کمردرد در محیط کار
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.03.23
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب