روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای

84


تعریف بهداشت حرفه ای


بهداشت‌ حرفه‌ ای‌ علمي‌ است‌ كه‌ از طريق‌ شناسايي‌، ارزشيابي‌ و كنترل‌ شرايط و عوامل‌ زيان‌ آور در محيط كار و ارائه‌ مراقبتهاي‌ پزشكي‌، حافظ سلامت‌ شاغلين‌ كشور مي‌ باشد.
مهندسی بهداشت‌ حرفه‌ ای‌ را می‌توان به‌طور خلاصه علم و هنر تأمین سلامت در محیط‌های شغلی تعریف کرد. مهندس بهداشت‌ حرفه‌ ای‌ کسی است که وظیفه شناسایی، ارزشیابی و حذف یا کنترل عوامل مخاطره‌آمیز شغلی را به عهده دارد.
سازمان بین المللی کار، مهندسی بهداشت‌ حرفه‌ ای‌ را چنین تعریف نموده‌است:تامین و ارتقاء عالی‌ترین سطح سلامت جسمی، روانی واجتماعی برای کارگران همه مشاغل، پیشگیری از بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار، به‌ کارگماردن نیروی کار درمحیط و شغلی که از لحاظ جسمی و روانی قدرت انجام آن را دارد و به‌طور خلاصه تطابق کار با انسان یا ارگونومی که از کلمه یونانی برگرفته شده‌است.
مهندسی بهداشت‌ حرفه‌ ای‌ رشته‌ای است که به محیط کار بر می‌گردد. در واقع متخصصان در این رشته خطرهای بالقوه‌ای که در محیط کار وجود دارد را شناسایی می‌کنند و در مراحل بعد به اندازه‌گیری و ارزیابی این خطرات و کنترل آن‌ها می‌پردازند. البته کسانی که علم بیشتری در این رشته دارند، خطرهای شغلی را نیز پیش‌بینی می‌کنند.


اهمیت بهداشت حرفه ای
نگهداری و بهبود حداکثر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کارکنان مشاغل مختلف از طریق پیشگیری از خطرات تهدید کننده سلامت کارگران، مطالعه شرایط نامناسب محیط کار و اثرات سوء آن بر تندرستی آنان می‌باشد. در شاخه طب کار  کارشناسان بهداشت‌ حرفه‌ ای‌ که دراین زمینه فعالیت دارند، با شناختی که از محیط کار، فرایندهای کاری، خطرات و عوامل زیان‌آور محیط کار، و نیز تاثیراتی که این عوامل بر سلامت شاغلین می‌گذارند، از طریق بررسی، ارزیابی، اندازه‌گیری وکنترل عوامل زیان آور محیط کار، درصدد سالم‌سازی و بهسازی محیط کار برمی‌آیند. بنابراین ازاین طریق باعث کنترل بیماری‌ها، عوارض و آسیب‌های شغلی و درنهایت تامین سلامت شاغلین می‌گردند.

پست های اخیر از مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس :
 هر آنچه باید از گاستروانتریت بدانید
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.05.27
 هر آنچه باید از چربی خون بدانيد
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.04.26
 راهکارهایی برای پیشگیری از کمردرد در محیط کار
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.03.23
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب