بهترین روش درمان دیسک گردن بدون جراحی

105

دیسک گردن به دنبال بیرون زدگی ماده غضروفی بین مهره های گردنی ایجاد می گردد و یکی از بیماری هایی است که امروزه بسیاری افراد بخصوص افراد میانسال و مسن با آن درگیر هستد. درمان های زیادی برای دیسک گردن تجویز می شود اما بیشتر افراد ترجیح می دهند این بیماری را بدون جراحی درمان نمایند. اما بهترین درمان غیرجراحی دیسک گردن چیست؟ در این مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد.



چه زمانی به ابتلا به دیسک گردن شک کنیم؟
جالب است بدانید که شکایت اصلی بسیاری از افراد مبتلا به دیسک گردن، درد در دست ها است که این مسئله باعث گمراهی بیماران جهت پیگیری بیماری می شود. بسیاری از افراد نیز بعلت درد انتشاری دست چپ شان به جهت پیشگیری به متخصص قلب مراجعه می نمایند و گاها بستری می شوند حال آنکه مشکل آنان دیسک گردن است.  پس بهتر است علائم آن را بشناسید.
از جمله علائم دیسک گردن خصوصا وقتی مزمن می شود، درد دست ها با حالت انتشاری از بالا به پایین و بدون درد گردن است. برخی علایم دیسک گردن  شامل علائم ناشی از فشار بر روی ریشه‌های عصبی و در عده بسیار کمی علایم ناشی از پدیده بسیار خطرناکتر و جدی تر  فشار بر روی نخاع است ( مانند بی اختیاری ادرار و حتی سفت شدن پاها ).
اما علائم شایع دیسک گردن ناشی از  فشار دیسک بر روی ریشه‌های عصبی گردن ، شامل درد انتشار یابنده از گردن و سمت شانه به سمت بازوها و سپس آرنج و خواب رفتگی و مورمور و سوزن سوزن شدن دست ها می باشد. در موارد حاد درد مانع خواب راحت افراد می شود. برخی بیماران دچار احساس كاهش قدرت دست ها، بازوها و یا شانه ها هستند  که البته بعضی از این علائم فقط در معاینه دیده می شود و ازطرف دیگ، بعضی بیماران در اولین بار ممکن است حتی بدون درد گردن فقط متوجه اختلال در حركات ظریف دست ها مثلا در هنگام نوشتن‌ شوند و فقط قدرت دست آن ها ناشی از دیسک گردن کاهش یابد که حتما باید درمان شوند.
به طور کلی اگر شما درد پشت و کتف و نیز درد پشت بازو و یا گزگز و مورمور دست هایتان دارید حتما به دیسک گردن شک کنید .
دیسک گردن چگونه تشخیص داده می شود؟
تشخیص فتق دیسک گردن با یک معاینه فیزیکی کامل گردن، دست‌ها و اندام‌های پایینی شروع می‌شود. پس از معاینه اولیه، برای تشخیص بهتر فتق دیسک گردنی بهتر است از آزمایشات تشخیصی خاصی استفاده شود. با صلاحدید پزشک انجام MRI ، سی تی اسکن، نوار عصب و عضله و میلوگرام انجام می گردد.
روش های درمان دیسک گردن بدون جراحی
خوشبختانه تنها پنج درصد از بیماران مبتلا به دیسک گردن نیازمند جراحی اورژانسی هستند و در بیشتر موارد درمان بدون جراحی صورت می گیرد. در ابتدا توصیه می شود از روش های کم تهاجمی و محافظه کارانه برای درمان استفاده گردد. به همین دلیل به هیچ عنوان در ابتدای درمان به سراغ روش جراحی نمی رویم چراکه روش های درمان غیرجراحی زیادی برای درمان دیسک گردن وجود دارد که بنا به وضعیت بیمار و پیشرفت بیماری توصیه می گردد.
در ابتدا بستن گردنبند طبی و استراحت توصیه می شود و جهت کاهش درد و تورم از داروهایی که اصطلاحا به NSAID معروف هستند تجویز می شود. در برخی موارد فیزیوتراپی موثر واقع می شود و درد را تا حد زیادی تسکین می دهد.
پی آر پی: پلاسمای غنی با پلاکت (پی ار پی) یک روش ایمن، موثر و کاملا طبیعی برای بهبودی مفاصل آسیب دیده است. اما اینجانب صادقانه به بیماران عزیزم می گویم هر چند PRP برای درمان آرتروز و منیسک و رباط زانو و همچنین درد شانه و کتف مناسب است اما این روش را با توجه به مطالعات محدود  برای درمان دیسک گردن پیشنهاد نمی کنم.
اوزون درمانی: اوزون درمانی دیسک گردن به دو شیوه انجام می شود. یکی در کنار دیسک و جهت کاهش التهاب و افزایش قدرت ترمیم و دیگری در اطاق عمل و مستقیم در داخل دیسک گردن . این روش علاوه بر زمان بهبودی کوتاه تر و عوارض کمتر از عمل جراحی مزایای دیگری چون سرپایی بودن، اجرای آن در کوتاه ترین زمان، بدون درد بودن و... را دارا می باشد.
مانیپولاسیون یا کایروپراکتیک: جا اندازی دیسک گردن یا اصطلاح علمی آن مانیپولاسیون ستون فقرات  گردنی اگر در جای مناسب و بجا به کار برده شود بسیار موثر و کمک کننده است اما نباید به عنوان تنها درمان دیسک کمر و دیسک گردن و یا معجزه ای منحصربفرد در درمان دیسک کمر و دیسک گردن به آن نگریست.
استفاده از لیزر: لیزر خصوصا لیزرهای دارای توان بالا اگر به صورت صحیح و در منطقه دارای مشکل مانند محل هرنی دیسک  گردن و یا دیسک کمر به کار برده شوند تاثیرات بسیار مثبتی دارند و می توانند بسیاری از التهاب ها در منطقه درارای ضایعه را کاهش دهند.
طب سوزنی: مکانیزم کارکرد طب سوزنی در کاهش درد و درمان تحریک ریشه عصب، بسیار گسترده و عمیق می باشد و با حدود ۸ مکانیسم یکی از موثرترین درمان های بی ضرر در تمام دنیا جهت کنترل و درمان دیسک گردن مطرح شده است.
بهترین روش درمان دیسک گردن بدون جراحی
در دنیا بهترین درمان دیسک گردن بدون جراحی استفاده از تخت دکامپرشن می باشد . تخت دکامپرشن موجب می شود مهره ها کشیده شود و با یک پدیده واکیوم دیسک کمی به سمت عقب می رود.‌ ابتدا دردهای انتشاری دست کم می شود و سپس درد گردن. از نظر ما درمان قطعی دیسک گردن بدون جراحی استفاده از دکامپرشن تراپی است.
درمان بدون جراحی دیسک گردن در کلینیک پیشگام
کلینیک درد پیشگام از همکاری متخصصان مجرب برای تسکین درد و بهبود کیفیت زندگی بیماران بدون انجام عمل جراحی بهره می‌گیرد. کلیه روش های درمانی یاد شده برای درمان غیرجراحی دیسک گردن با استفاده از بهترین تجهیزات و به کمک متخصصین مجرب در کلینیک پیشگام قابل انجام می باشد.
اگر برای درمان دیسک گردن نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید ما در کلینیک پیشگام پذیرای شما هستیم. متخصصان کلینیک درد پیشگام پس از بررسی دقیق شرایط بیما، نتیجه را به او اطلاع می‌دهند و سپس پیشنهادهای مناسب و مراقبت‌های لازم را با بیمار و یا پرستار وی مطرح می نمایند.
جهت تعیین وقت با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید:
02166576991
02166914650
آدرس: تهران، خیابان ستارخان، خیابان پاتریس لومومبا، پلاک 7 ، طبقه اول
روزهای کاری کلینیک: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۲۱ و پنج شنبه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۳
وقت شما برای ما ارزشمند است لذا قبل از مراجعه حضوری جهت تعیین نوبت با شماره تلفن های کلینیک تماس حاصل فرمایید.

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب