56

کمردرد بیماری بسیار شایعی که بیش از نیمی از مردم یک بار آن را تجربه می کنند. در بعضی موارد علت کمردرد یک بیماری ساده است و با چند روز استراحت و استفاده از داروهای ساده درمان می‌شود، اما در بسیاری از موارد شاهد کمردردهای مزمنی هستیم که  به درمان‌های کمردرد پاسخ نمی‌دهند و بیمار را مجبور به مرخصی‌های طولانی‌مدت می‌کنند. تشخیص علت آن جهت استفاده از بهترین درمان کمردرد بسیار مهم است. در این مطلب به بررسی علل کمردرد و بهترین درمان غیرجراحی کمردرد می پردازیم.



کمردرد شما از کدام نوع است؟
کمردرد التهابی: اغلب با استراحت تشدید می‌شود و بیمار صبح که از خواب بلند می‌شود، دارای درد شدیدی در ناحیه کمر است. البته در فاز حاد و تحریکی دیسک کمر و حملات آرتروز کمر هم با دردهای مقطعی که صبح تشدید می‌شوند. گاهی علل این نوع کمردرد روماتیسم مفصلی است. کمردرد به علت عفونت نیز دارای تظاهرات التهابی است.
کمردرد عصبی: در این حالت اغلب عصبی شدن و ناراحت شدن فرد موجب اسپاسم عضلانی و ازجمله اسپاسم کمر می‌شود. فراموش نکنید که معمولا همه کمردردها با عصبی شدن تشدید می شود.
تغییرات هورمونی: دلایل کمر درد هرچه باشد در خانم‌ها در دوران عادت ماهانه تشدید می‌شود و بسیاری ممکن است علت کمردرد در زنان را پریود بودن بدانند درحالی‌که این عامل تنها تشدیدکننده است.
کمردردهای شغلی: این کمردردها به علل مختلف از جمله اعمال فشار و نیروی اضافی، ایستادن و نشستن طولانی، ساعات کار طولانی و سایر عوامل زیان آور فیزیکی و روانی محیط کار ایجاد می شوند.
کمردرد در بارداری: اگر دچار کمردرد حتی بصورت خفیف هستید قبل از بارداری به فکر درمان آن باشید تا در این دوره تشدید نشود. چراکه افزایش وزن جنین و تغییرات هورمونی ناشی از بارداری باعث ایجاد کمردردهای شدید در افراد مستعد می شود.
کمردرد هنگام ایستادن: این درد اغلب می تواند به دلیل درگیری المان های جلویی ستون فقرات مانند دیسک و یا المان های عقبی مانند دیسک می باشد.
کدام کمردردها خطرناک است؟
- کمردرد در افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۵۵ سال
- دردی که با فعالیت تغییر نکند و شب هنگام بیشتر شود
- کمردرد در بیماران با سابقه سرطان و روماتیسم و مبتلایان به نقص سیستم ایمنی و ایدز
- کمردرد همزمان با ضعف عمومی، تعریق شبانه و کاهش وزن
- بیماران دارای خشکی کمر یا درد کمر شدید در صبح
- کمردردهایی که درد آن به پا منتقل می شود. این افراد مشکوک به سیاتیک و یا نقص پیش رونده عصبی هستند.
درمان غیرجراحی کمردرد
شاک ویو تراپی: برای درمان اختلال‌های مزمن تاندون‌هاو عضله‌ها، تسکین درد گردن و کمر و نقاط ماشه‌ای به کار برده می‌شود.
کشش ستون فقرات با دستگاه مدرن دکامپرشن چاتاناگا: با این روش هر گونه فشاری روی دیسک‌ها یا مفاصل ستون فقرات آزاد می‌شود و مهره‌ها به جایگاه اصلی خود در امتداد ستون فقرات برگردانده می‌شوند.
تنظيم ستون فقرات به كمك تکنیک‌های دستي یا مانیپولاسیون ستون فقرات: با تنظيم و تطبيق ستون فقرات بسياري از مشکلات ستون فقرات برطرف شده و بیمار به‌ صورت دراماتيك احساس بهبودي خواهد كرد. با توجه به موارد ممنوعيت و موارد مناسب براي انجام اين تکنیک‌ها لزوماً بايد توسط پزشكان متخصص کمر درد صورت بگيرد.
طب سوزني و تحريك الكتريكي با طب سوزنی: يك روش بسيار مؤثر و بی‌خطر در كنترل در كمردرد خصوصاً درد پایین کمر و اندام‌های تحتانی و خصوصاً دردهاي با منشأ سياتيك  می‌باشد.
اوزون درمانی کمردرد: یکی از روش های اصلی و نوین کمردرد استفاده از ازن درمانی می باشد در اوزون تراپی التهاب کم می شود و بافت های صدمه دیده ترمیم می شود.
فیزیوتراپی: استفاده از دستگاه‌های فيزيوتراپي مانند اولتراسوند تحريكات الكتريكي می‌تواند در درمان کمردرد کمک‌کننده باشد.
استفاده از پلاسما وان: پلاسما یک مدل نسبتا جدید در درمان کمردرد می باشد که با مکانیسم های یونتوفورزیس و تولید ازن زیر جلدی و مکانیسم های فراسلولی موجب رضایتمندی تعداد زیادی از بیماران در درمان کمردرد شدید شده است.
چه زمانی برای درمان کمردرد از جراحی استفاده می شود؟
در گذشته شاید جراحی در قدم‌های ابتدایی درمان دیسک بود اما در حال حاضر در دیسک کمر درمان غیر جراحی 90 % راه‌حل است و فقط 10% نیاز به درمان جراحی پیدا می‌کنند.
استفاده از جراحي  در کمردرد تنها در 3 مورد توصيه می‌شود:
- در زماني كه بيمار دارای کمر درد سیاتیک دچار اختلال در كاركرد سيستم ادراري - مدفوعي شود. مثلاً به‌صورت ناگهاني بی‌اختیاری ادرار پيدا كند.
- بيمار دارای کمردرد سیاتیک به‌طور ناگهاني دچار اختلال پیش‌رونده عصب‌های اندام تحتانی مانند افتادگي مچ پا شود.
- بيمار دردي دارد كه به مدت 2 ماه توسط متخصص طب فيزيكي و توان‌بخشی تحت درمان بوده است اما به‌اندازه كافي درد وي كاهش نيافته است.

درمان بدون جراحی کمردرد در کلینیک پیشگام
کلینیک درد پیشگام از همکاری متخصصان مجرب برای تسکین درد و بهبود کیفیت زندگی بیماران بدون انجام عمل جراحی بهره می‌گیرد. کلیه روش های درمانی یاد شده برای درمان غیرجراحی کمردرد با استفاده از بهترین تجهیزات و به کمک متخصصین مجرب در کلینیک پیشگام قابل انجام می باشد.
اگر برای درمان کمردرد نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید ما در کلینیک پیشگام پذیرای شما هستیم.

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب