درمان سیاتیک ؛ شایع ترین علل ناتوانی و درد در دنیا

30

سیاتیک به صورت کلاسیک به دردی گفته می شود که در قسمت تحتانی کمر ی یا باسن ایجاد می شود و در پا انتشار می یابد و با سوزن سوزن شدن پا و ضعف پا همراه است. درد سیاتیک ممکن است به علت فشار دیسک کمر روی این عصب ایجاد شود و یا ناشی از تحریک مهره های جابجا شده در کمر باشد یا حتی اسپاسم عضله پریفورمیس در لگن. جالب است بدانید که بیماران زیادی با درد زانو به پزشک مراجعه می کنند و قصد تعویض مفصل دارند در حالیکه علت اصلی درد آنان سیاتیک است. اما از کجا بفهمیم دردهای ما ناشی از سیاتیک است و چطور می توان بدون جراحی به این دردها پایان داد؟ در این مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد.



علت درد سیاتیک و ارتباط آن با دیسک کمر
درد عصب سیاتیک هنگامی ایجاد می شود که فشار بروی عصب سیاتیک وارد شود. یکی از رایجترین دلایل درگیری عصب سیاتیک و درد ان اختلالات دیسکی مانند بیرون زدگی یا لغزندگی دیسک کمر می باشد دیسک کمر زمانی ایجاد می شود که مواد داخل دیسک براثرفشار های که در طول زمان به صورت تدریجی و یا به صورت ناگهانی به دیسک وارد می شود  دیسک را پاره و یا حتی بدون پارگی تحریک کند  و به عصب سیاتیک فشار وارد کند
هرچند شایعترین علت گرفتگی عصب سیاتیک دیسک کمرمی باشد ولی گرفتگی ماهیچه های لگنی و خصوصا عضله پریفورمیس هم  می تواند با فشار بر روی عصب سیاتیک باعث بروزعلایم  سیاتیک شود (سندروم پریفورمیس). سایر علل درد سیاتیک که شبوع کمتری دارند عبارتند از: عفونت و یا  تومورهای ستون فقرات و حتی تومور عصب سیاتیک
علائم سیاتیک
علائم سیاتیک در افراد مختلف ممکن است به صورت متفاوت بروز کند اما به طور کلی این علائم عبارتند از:
- سوزن سوزن شدن همراه با درد مبهم در ناحیه باسن (معمولا یک طرفه)
- احساس درد شدید در ناحیه ای از پا و یا لگن و بی حسی در ناحیه ای دیگر از پا
- احساس درد پا در ناحیه ساق یا کف پا که گاهی با ضعف همراه است
- درگیری  عصب سیاتیک غالباً با ضعف و بی حسی و خواب رفتگی  همراه است
- درد سياتيك شبیه به گرفتگی و سنگینی در پاها هم توصیف می شود و اغلب می تواند با سوزش و مورمور  همراه باشد و یا حتی ضعف را در پی داشته باشد.
- در بسیاری از موارد دردهای سیاتیکی به زیر  زانو  انتشار دارد . درد سیاتیک که در اثر درگیری دیسک کمر بروز می کند ممکن است با انجام بعضی  فعالیت ها مانند  عطسه، سرفه،  و راه رفتن شدیدتر بشود.
- چنانچه فشار بر روی عصب سیاتیک کمر زیاد  باشد ضعف شدیدی در ساق پا که حتی در اثر عدم توجه می تواند به لاغری عضلات پاها بیانجامد و اختلال درعملکرد روده و بی اختیاری ادرارو مدفوع ایجاد می شود (اورژانس پزشکی)
درمان سیاتیک بدون جراحی
بسیار مهم است که درمان سياتيک از ابتدا توسط یک متخصص طب فیزیکی درمان شود چون طولانی شدن و درمان ناقص آن درد را بسیار شدید . طولانی و برگشت پذیر می کند. روش های درمان غیرجراحی سیاتیک عبارتند از:
دارودرمانی: مصرف داروهای تسکین دهنده  مانند استامینوفن و داروهای ضدالتهاب بدون استروئید مانند بروفن و ناپروکسن  می تواند به درمان کمک کند. آنچه ما در تجربه 15 ساله که بر روی درد سیاتیک در ایران و خارج کشور کسب کرده ایم ترکیب داروهای لیریکا و سلکسیب و ساشه منیزیوم بهترین کارایی برای درمان دارویی سیاتیک را داراست .
تزریق گاز ازن یا اوزون تراپی: این روش درمانی سیاتیک به کمک انرژی فوق العاده ای که ایجاد می کند ، سبب کاهش التهاب در عصب سیاتیک و آزاد سازی آن می شود و بیماران در طی سه تا پنج جلسه درمان ازن می توانند بهبودی فوق العاده ای را تجربه کنند.
تزریق آمپول تحت سونوگرافی: متخصصین طب فیزیکی و فلوشیپ های درد از آمپول های ضد التهابی که زیر سونوگرافی  برای کاهش التهاب عصب سیاتیک استفاده می کنند . این تزریقات تخصصی اغلب هم در کمر و هم درکنار محل خروج عصب سیاتیک در کمر انجام می شود.
فیزیوتراپی و لیزرورمانی: درمان های فیزیوتراپی و استفاده از لیزرهای پرتوان برای برخی دردهای سیاتیک موثر است.
طب سوزنی: درمان سیاتیک بدون جراحی و با کمک طب سوزنی از دیر باز و از چندین هزار سال پیش انجام می شده است. امروزه با کمک جدیدترین تکنیک های غربی  طب سوزنی وارد عرصه نوینی شده است.
مانیپولاسیون: در درمان سیاتیک تکنیک های دستی و انجام مانورهای خاصی که توسط متخصص طب فیزیکی و یا کایروپراکیتیک هم انجام می شود بسیار کمک کننده است. این همان چیزی است که مردم از آن به جا اندازی سیاتیک یاد می کنند و تا درد سیاتیک سریعا کاهش یابد.
تزریقات تخصصی درمان سیاتیک: تزریقات تخصصی مفصلی و عضلانی که روی سیاتیک و مسیر این عصب موجب درمان دراماتیک این بیماری و تسکین دردهای بیمار می شود. پس از آن از تکنیک های جدید و تخصصی جهت رهاسازی عصب به کمک طب سوزنی استفاده می شود.
رادیوفرکوانسی: رادیو فرکوانسی کمک می کند که چسیندگی ها که در عمق قرار دارد باز شود. تقریبا هیچ دستگاهی نمی تواند  مانند رادیوفرکوانسی از روی پوست  و بدون اینکه برای بیمار دردی ایجاد کند چسبندگی ها را باز کند.
تخت های مدرن دکامپرشن : اخرین درمان سیاتیک استفاده از تخت های مدرن دکامپرشن و تزریقات تخصصی عضله پریفورمیس زیر گاید سونو می باشد.

درمان بدون جراحی سیاتیک در کلینیک پیشگام
کلینیک درد پیشگام از همکاری متخصصان مجرب برای تسکین درد و بهبود کیفیت زندگی بیماران بدون انجام عمل جراحی بهره می‌گیرد. کلیه روش های درمانی یاد شده برای درمان غیرجراحی سیاتیک با استفاده از بهترین تجهیزات و به کمک متخصصین مجرب در کلینیک پیشگام قابل انجام می باشد.
اگر برای درمان سیاتیک نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید ما در کلینیک پیشگام پذیرای شما هستیم.

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب