آزمایش اعتیاد در معاینات طب کار

46

آزمایش اعتیاد امروزه در بسیاری از سازمان ها، ارگان ها و حتی کارگاه های کوچک جزو معاینات بدو استخدام و طب کار به حساب میرود و ارائه گواهی عدم اعتیاد الزامیست.



آزمایش اعتیاد چگونه انجام می شود؟
این آزمایش به روش های مختلفی انجام می شود. با توجه به اینکه پس از ورود مواد مخدر به بدن نواحی مختلف بدن درگیر می شود، با نمونه برداری از قسمت های مختلف می توان به استفاده از موارد مخدر پی برد. اما برای آزمایش اعتیاد معاینات بدو استخدام و طب کار به صورت متداول از آزمایش ادرار استفاده می گردد.
 روش های مختلفی برای انجام آن وجود دارد که شامل تست اعتیاد ۱۰ گانه و ۵ گانه است. در این تست از نوارهای مخصوصی استفاده می شود که بر روی آن ده یا پنج مربع کوچک وجو دارد که هر کدام نشان دهنده استفاده از یکی از انواع مواد مخدر می باشد. پس از آغشته شدن این نوار به ادرار نتیجه آزمایش مشخص می شود.
البته با آزمایش خون هم می توان اعتیاد را تشخیص داد که دقت بالاتری نسبت به آزمایش ادرار دارد اما به علت هزینه بالا و پیچیدگی مراحل انجام آن برای آزمایش اعتیاد طب کار مورد استفاده قرار نمی گیرد.
جالب است بدانید که با استفاده از نمونه برداری از موی افراد نیز می توان این آزمایش را انجام داد اما استفاده از آن در ایران مرسوم نیست.
اعتیاد به چه مواد مخدری در آزمایش اعتیاد بدو استخدام مشخص می شود؟
مواد مخدر شایع مورد بررسی شامل تریاک، هروئین، حشیش و متامفتامین مانند کراک و شیشه و ترامادول و متادون و کدئین می باشند. که در صورت یافته شدن این مواد معمولا صلاحیت داوطلب جهت استخدام رد می گردد.
در برخی موارد اعتیاد به سیگار با انجام آزمایش ادرار تشخیص داده می‌شود، اما برای اطمینان از وجود اعتیاد به سیگار، تست نیکوتین یا تست تنباکو پیشنهاد می‌شود. اما هدف از انجام آزمایش اعتیاد طب کار بررسی استفاده از دخانیات نیست.


معاینات بدو استخدام در مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس آماده ارائه خدمات طب کار به سازمان ها، ارگان ها و مراکز درمانی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص معاینات طب کار با ما تماس بگیرید.
آدرس: تهران، میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، نبش خیابان سپند غربی، روبروی بیمارستان آپادانا، پلاک ۲۰۶ ، طبقه اول
تلفن: ۸۸۹۱۴۹۰۹-۰۲۱
پاسخگویی ۲۴ ساعته : ۰۹۳۶۵۷۶۲۶۸۶
روزها و ساعات کار: شنبه تا چهارشنبه ۱۶-۸ و پنج شنبه ۱۲-۸


همچنین جهت انجام تست کرونا در منزل در هر ساعت از شبانه روز می توانید با شماره موبایل مرکز تماس حاصل فرمایید.

پست های اخیر از مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس :
 هر آنچه باید از گاستروانتریت بدانید
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.05.27
 هر آنچه باید از چربی خون بدانيد
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.04.26
 راهکارهایی برای پیشگیری از کمردرد در محیط کار
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.03.23
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب