32

معمولا در تمامی کشورهای دنیا رانندگان کامیون باید حتماً گواهینامه مخصوصی داشته باشند تا به آن ها اجازه رانندگي داده شود.  در کشور ایران، رانندگان باید گواهینامه پایه یک داشته باشند. و داشتن كارت سلامت رانندگان براي اين قشر زحمت كش الزامي است. رانندگان کامیون به صورت معمول ساعت‌های زيادي رانندگي مي كنند كه اغلب در اين ساعات شب هنگام است. پس لازم است که از سلامت کامل برخوردار باشند تا هیچ مشکلی در این زمینه پیدا نکنند. بنابراین نیازمند کارت سلامت هستند.



رانندگی یکی از شغل‌هایی است که می‌تواند به علت عدم تحرک، زمینه‌ساز ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها باشد كه اين مسئله سلامت كارگران را به خطر مي‌اندازد. کار راننده همیشه به‌صورت نشسته است و همین موضوع می‌تواند منجر به بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی شود. حتی ارتعاشات ماشین ممکن است باعث بیماری اسکلتی-عضلانی شود.


اغلب همه این مشکلات به این دلیل ایجاد می‌شوند که رانندگان تحرک بدنی نداشته و به همین علت دچار بیماری‌های مختلفی می‌شوند. علاوه بر این موارد ذكر شده، سوانح رانندگي جاده‌ای مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر است و همین مسئله سبب شده است که صدور کارت سلامت رانندگان اهمیت زیادی داشته باشد چراکه سلامت رانندگان محترم تا حدود زیادی می‌تواند سلامت جاده را تضمین کند.


همان‌طور که همه ميدانيم رانندگان به طور معمول بيشتر زمان خود را در جاده‌ها می‌گذرانند و عدم دسترسی به مراکز پزشکی برای آنان، باعث شده که الزاماً دارای کارت سلامت بوده تا خیال خودشان از بابت وضعیت جسمانی‌شان راحت باشد.


 


نکته قابل توجه اینجاست که افرادي که برای اولین بار به مراکز طب کار و بیماری‌های شغلی مانند مركز تخصصي طب كار سلامت سام پارس در تهران برای صدور کارت سلامت رانندگان مراجعه می‌کنند، باید حتماً در یک‌سری کلاس‌های آموزشی هم شرکت کنند. این کلاس‌ها در خصوص پایه شناسی و درمان بیماری‌های مختلف انجام می‌شود. اطلاعاتی که در این دوره‌ها در اختیار افراد قرار می‌گیرد، توسط یک نرم افزار جامع اینترنتی، وارد سایت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کل کشور می‌شود.


 

پست های اخیر از مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس :
 هر آنچه باید از گاستروانتریت بدانید
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.05.27
 هر آنچه باید از چربی خون بدانيد
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.04.26
 راهکارهایی برای پیشگیری از کمردرد در محیط کار
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.03.23
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب