تزریق اپیدورال بهترين درمان سیاتیک

43

سیاتیک بزرگ‌ترین عصب بدن استریشه‌های آن از ناحيه کمر منشأ گرفته و در ناحیه انتهای آن و ابتدای لگن به یکدیگر پيوسته و این عصب را تشکیل می‌دهند. این عصب از ناحیه لگن تا انتهای نوک انگشتان پا شاخه‌های آن ادامه دارد.



علائم سیاتیک چيست؟


معمولاً درد سیاتیک به‌صورت یک‌طرفه خود را نشان مي‌دهد. هرچند ممکن است در یک‌زمان در یک طرف و در زمان دیگر در طرف دیگر خود را بروز دهد و معمولاً به صورت دردی که از ناحیه باسن شروع ‌شده و به سمت پاها انتشار پیدا می‌کند خود را نشان می‌دهد.


در برخي موارد درد آن در قسمتی از مسیر حس نشود یعنی ممکن است تمام بیماران درد را از ناحیه لگن و پایین کمر و باسن به سمت پایین تا انتها نشان ندهند، به طور مثال ممكن است در قسمتی از مسیر مانند ساق پا خود را نشان دهند. همچنین نشانه‌های‌ بی‌حسی و گزگز و مورمور می‌تواند از جمله علائم این بیماری باشد.


درمان سیاتیک چیست؟


درمان سیاتیک مبتنی بر اقداماتی است که علت آن را برطرف نمايد. یعنی فشار ازروی دیسک‌های کمر را برداشته و عصب را آزاد کند برای رهایی از این بیماری شما به صورت معمول نیاز به درمان جراحی ندارید و نود و ۹۵ درصد دردهای آن بدون جراحی قابل‌کنترل و قابل برطرف‌شدن می‌باشند.


برخي روش‌هاي درمان سیاتیک که عمدتاً توسط متخصصین طب فیزیکی انجام مي‌گردد عبارتند از:


- دارودرماني و تجويز داروهای ضدتشنج مانند گاباپنتین و نورتریپتیلین و همچنین داروهایی که نقش ضدالتهابی و ضد دردی دارد که دسته اصلی آن داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی است مانند سلکسیب.


- استفاده از پماد روماتکس و رهامین


- درمان خانگی با ماساژ یخ  در قسمت کمر و بر روی باسن يا کمپرس گرم در ناحیه ران پا و ساق پا


- ورزش


- کایروپراکتیک


- طب سوزنی


- تزریق اپیدورال كه بسيار توصيه مي‌شود.


درمان سیاتیک با تزریق اپیدورال


برای تزریق اپیدورال دارو در محل اطراف نخاع تزریق شده تا درد و التهاب ناشی از سیاتیک بهبود یابد. فضای اپیدورال بیرونی ترین ناحیه از کانال نخاع است که خارج از غشاء دورال قرار دارد. به دنبال این تزریق تورم و التهاب اطراف ریشه‌های عصب نخاعی کاهش می‌یابد و در نتیجه آن درد بهبود خواهد یافت.


هدف از تزریق اپیدورال برای درمان سیاتیک تسکین درد و بهبود عملکرد افراد است. در این روش دارو به صورت مستقیم به فضای اپیدورال تزریق شده و در طول آن حرکت می‌کند و ریشه‌های عصب ملتهب یا تحریک شده را پوشش می‌دهد. همانطور که تزریق در کمر بر ریشه‌های عصبی کمر موثر و باعث درمان سیاتیک می‌گردد، تزریق در گردن نیز ریشه‌های عصبی ملتهب گردن را بهبود می‌دهد. 


 


 

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب