درمان سیاتیک با تخت دکامپرشن

91

درمان سیاتیک با تخت دکامپرشن بعنوان آخرین درمان سیاتیک و بعنوان یکی از روش‌های نوین توسط پزشکان متخصص طب فیزیکی مطرح می‌شود. این نوع درمان برخلاف جراحی‌های ستون فقرات روشی مقرون به صرفه و کاملا ایمن است. قبلا از اینکه در خصوص درمان سیاتیک با تخت دکامپرشن صحبت کنیم لازم است مروری بر سیاتیک و علائم آن داشته باشیم.



سیاتیک چیست و چه علائمی دارد؟


عصب سیاتیک که به عنوان بزرگ‌ترین عصب بدن شناخته می‌شود از لگن تا نوک انگشتان پا کشیده شده است، بر اثر برخی مشکلات باعث ایجاد درد معمولا یک طرفه می‌گردد. دردهای سیاتیک از لگن به پاها منتشر می‌شود اما گاهی ممکن است قسمت‌هایی از این مسیر دردناک نباشد.


علل بروز سیاتیک چیست؟


سیاتیک به علل مختلفی ایجاد می‌گردد اما در بیشتر موارد به دلیل فتق یا بیرون‌زدگی دیسک کمر، سرخوردگی مهره‌های ستون فقرات در ناحیه کمر و نیز تنگی کانال نخاعی ایجاد می‌گردد. در موارد نادر نیز سیاتیک به دنبال ایجاد تومور در ستون فقرات و عصب سیاتیک ایجاد می‌گردد. عفونت و ضربه نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل شود.


روش‌های درمان سیاتیک چیست؟


متخصصین طب فیزیکی معتقدند به راحتی و با روش‌های کم تهاجمی می‌توان این بیماری را درمان نمود. برخی از روش‌های غیرجراحی درمان سیاتیک عبارتند از:


- کایروپراکتیک و استوپاتی


- لیزر


- استفاده از تراکشن یا دکامپرشن‌تراپی


- کمپرس سرد و ماساژٰ یخ


- ماساژ با روغن‌هایی مانند روغن زیتون و سیاه‌دانه


- دارودرمانی


- استفاده از پمادهای موضعی


- انجام تمرینات ورزشی جهت کشیدگی و آزادسازی عضلات لگن و نیز تقویت عضلات لگن


طب سوزنی


درمان سیاتیک با تخت دکامپرشن


دکامپرشن‌تراپی یا استفاده از تخت دکامپرشن که بعنوان آخرین روش درمانی سیاتیک نیز از آن یاد می‌شود بعنوان یک درمان مکمل برای سیاتیک به حساب می‌آید.


از تخت دکامپرشن برای کاهش فشار ستون فقرات و درمان بیماری‌هایی مانند دیسک گردن، دیسک کمر، سیاتیک و... استفاده می‌شود. تخت دکامپرشن در ابتدا و انتها دارای قرقره‌هایی است که بدن هنگام استفاده از این روش درمانی بدن بیمار به کمک تسمه‌هایی به تخت فیکس می‌گردد و قبل از اعمال کشش پشت بیمار وسایلی قرار می‌گیرد تا احساس راحتی کند. 


درمان سیاتیک با تخت دکامپرشن روشی بسیار ایمن است. چراکه سنسورهایی که در این تخت وجود دارد میزان مقاومت عضلات نسبت به کشش را اندازه گیری نموده و بسته به میزان مقاومت کشش را کاهش می‌دهد. به همین دلیل احتمال آسیب به صفر کاهش می‌یابد.


چه بیمارانی نباید از تخت دکامپرشن استفاده کنند؟


اگرچه درمان سیاتیک با تخت دکامپرشن بسیار ایمن است اما برخی افراد نباید از آن استفاده کنند. زنان باردار، مبتلایان به پوکس استخوان، بیماران مبتلا به سرطان‌های متاستاتیک و افرادی که در ستون فقرات‌شان ایمپلنت وجود دارد منع استفاده از این روش درمانی را دارند.


 

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب