کاربرد پی آر پی (PRP) در درمان دردهای زانو

102

یکی از تازه‌ترین و جالب‌ترین تکنیک‌های پزشکی ترمیمی، که برای درمان آسیب‌های بافت نرم به کار می‌رود، درمان با پلاسمای غنی از پلاکت (پی‌ آر پی) است. محبوبیت تزریق پی‌ آر پی، به عنوان یکی از جایگزین‌های جراحی، در حال افزایش است، چرا که این روش برای بیماران تمامی مقاطع سنی به خوبی جواب می‌دهد. متخصصان طب فیزیکی چند دهه است که در زمینه پزشکی ترمیمی فعالیت کرده و مجموعه کار ایشان به بسیاری از بیماران کمک کرده است تا بدون درد به زندگی‌شان ادامه دهند.



پی آر پی زانو و ستون فقرات ، یک راه حل طولانی مدت، و حتی مادام‌العمر، برای بیماران است که درمان را از طریق فرایند التیام طبیعی بدن انجام می‌دهد. برخلاف داروهای ضددرد تزریقی قدیمی، تأثیر پی‌آرپی با گذشت زمان از بین نمی‌رود.


درمان با پلاسمای غنی از پلاکت چیست؟


پی آر پی در زانو و ستون فقرات یک روش درمانی بی‌خطر، مؤثر و کاملاً طبیعی است که با التیام مفاصل و بافت‌های نرم آسیب‌دیده دردهای مزمن را تسکین می‌دهد. در این روش نمونه کوچکی از خون خود بیمار گرفته شده و در یک دستگاه سانتریفوژ چرخانده می‌شود تا پلاکت‌ها تغلیظ شوند. سپس محلول به دست آمده به ناحیه آسیب‌دیده تزریق می‌شود.


بیش از 20 سال است که از پی‌آرپی برای درمان استفاده می‌شود. تحقیقات پزشکی انجام شده، مزایای بسیار زیاد پی‌آرپی برای درمان درد مفاصل، آسیب‌های بافت نرم، تخریب دیسک کمر و آرتروز گردن را نشان داده‌اند. این نوع درمان با هدف افزایش توانایی طبیعی بدن برای التیام خود انجام می‌شود.


آیا شما متقاضی مناسب برای این روش هستید؟


هیچ کسی، در هر سن، سطح فعالیت یا وضعیتی که باشد، نباید با درد زندگی کند. ما، در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی پیشگام، از پی‌ آر پی (PRP) برای درمان افراد مختلفی استفاده می‌کنیم، از جمله:


ورزشکاران جوان، آماتور، حرفه‌ای


افرادی که فعالیت‌های فیزیکی مختلف انجام می‌دهند.


کارکنانی که در حین کار آسیب‌ دیده‌اند.


افرادی از رده‌های سنی مختلف که به درد مفصل، تاندون یا رباط مبتلا هستند.


از پی‌ آر پی می‌توان برای آسیب‌های حاد و مزمنی که به دلایل مختلفی از جمله موارد زیر بروز کرده‌اند استفاده کرد:


- درد مزمن پایین کمر


- تنگی کانال نخاعی


- آرتروز زانو


- گردن درد


- پارگی‌های رباط طرفی داخلی (MCL)


- مشکلات حاد و مزمن تاندون‌ها


- آسیب‌دیدگی رباط‌ها و غضلات


- زانو درد


- کیست بیکر


مکانیزم عمل پی آر پی چیست؟


هنگامی که بافت آسیب می‌بیند، پلاکت‌ ها در محل آسیب‌دیدگی جمع شده و شروع به ترمیم آن می‌کنند. ما می‌توانیم با افزایش غلظت این پلاکت‌ها و تزریق مستقیم آن‌ها به محل آسیب، مخلوط قدرتمندی از عوامل رشد را دقیقاً به محلی که به آن‌ها نیاز دارد فرستاده و فرایند طبیعی التیام بدن را تقویت کنیم. این نوع درمان باعث افزایش سرعت، اثربخشی و دامنه ترمیم و همچنین بازیابی سلامت بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود.


برای تهیه داروی پی آر پی مقداری از خون شما (مشابه خونگیری برای آزمایش) گرفته شده و در دستگاه سانتریفوژ با سرعت چرخش بالا گذاشته می‌شود تا پلاکت‌ها از سایر اجزاء خون جدا شوند. سپس محلول غلیظ شده پی‌آرپی به محل آسیب تزریق می‌شود که این باعث آغاز سریع فرایند طبیعی التیام بدن و افزایش قابل توجه قدرت سیگنال‌های آن خواهد شد.


در کلینیک طب فیزیکی پیشگام، درمان پی‌ آر پی(PRP) همراه با اولتراسوند اسکلتی- عضلانی انجام می‌شود. ما با کمک اولتراسوند محل دقیق درد را مشخص می‌کنیم تا بتوانیم به طور مؤثرتری آسیب را التیام بخشیده و درد را تسکین دهیم. از آنجا که در تکنیک اولتراسوند به صورت زمان واقعی انجام می‌شود، پزشکان ما یا دستیاران آن‌ها می‌توانند وارد شدن سوزن به بدن را روی صفحه یک مانیتور مشاهده کرده و از انجام دقیق تزریق مطمئن شوند. در اینجا ابتدا به محل آسیب داروی بی‌حسی موضعی تزریق شده و پس از آن تزریق پی‌ آر پی(PRP) با کمک و راهنمایی اولتراسوند انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که سوزن دقیقاً به محل مورد نظر وارد خواهد شد.


اولتراسوند اسکلتی- عضلانی بخش با ارزشی از درمان‌های ترمیمی ما است که به ما امکان می‌دهد درمان را به دقیق‌ترین و مؤثرترین شکل انجام دهیم؛ استفاده از این تکنیک به ما کمک می‌کند بدون نیاز به حدس و گمان، بهترین درمان ممکن را ارائه دهیم.


درمان چقدر زمان می‌برد؟


این عمل، با احتساب زمان مورد نیاز برای آماده‌سازی و بهبودی، حدوداً یک تا دو ساعت طول می‌کشد. درمان پی‌ آر پی(PRP)، که در یک مطب نیز قابل انجام است، درد را بدون نیاز به قبول ریسک‌های جراحی، بیهوشی عمومی یا بستری شدن در بیمارستان و همچنین با یک دوره بهبودی بسیار کوتاه مدت تسکین می‌دهد. در واقع، بسیاری از بیماران درست بعد از درمان به سر کار یا فعالیت‌های عادی خود برمی‌گردند.


چه نتایجی را می‌توان از تزریق پی‌آرپی انتظار داشت؟


از آنجا هدف درمان پی آر پی رفع درد از طریق التیام آسیب است، معمولاً نتایج آن طولانی مدت هستند. بهبودی اولیه ظرف چند هفته قابل مشاهده بوده و به تدریج با پیشرفت فرایند التیام سطح آن افزایش می‌یابد. تحقیقات و نتایج درمان‌های بالینی نشان داده که تزریق پی‌ آر پی قادر است به طور مؤثری درد را تسکین داده و به بیماران کمک کند به زندگی عادیشان برگردند. آزمایش‌های اولتراسوند و ام‌ آر آی به عمل آمده، هر دو تأیید کرده‌اند که درمان پی‌آرپی قطعاً فرایند التیام را فعال کرده و بافت‌ها را ترمیم می‌کند. به علاوه، درمان بافت‌های آسیب‌دیده، قبل از پیشرفت جدی آسیب‌دیدگی و غیرقابل برگشت شدن عارضه، تا حد زیادی نیاز به جراحی را کاهش می‌‌دهد.


آیا درمان به این روش دردناک است؟


برخی بیماران بعد از تزریق دچار ورم و خشکی یا ناراحتی خفیف تا متوسطی می‌شوند که معمولاً ظرف چند ساعت از بین می‌رود. این حالت یک واکنش طبیعی بوده و نشانه مؤثر بودن درمان است. به مرور زمان، ناحیه آسیب‌دیده شروع بهبود و قوی‌تر شدن کرده و دردتان بسیار کمتر خواهد شد.


به چند جلسه درمان نیاز خواهد بود؟


پزشکی ترمیمی به زمان نیاز داشته و جهت التیام طولانی مدت بافت‌های آسیب‌دیده طراحی شده است. هر چند که اکثر بیماران تنها به یک تزریق نیاز دارند، اما بازتولید کلاژن 4 تا 6 ماه زمان برده و ممکن است به چند مرتبه تزریق نیاز داشته باشید. همچنین، سطح درد و بازیابی عملکردتان 2 تا 3 هفته بعد از تزریق ارزیابی می‌شوند تا مشخص شود که آیا به تکرار تزریق نیاز دارید یا خیر. تعداد جلسات درمان مورد نیاز به سن شما، ناحیه مورد درمان و مقدار دردی که پیش از آغاز درمان تجربه می‌کنید بستگی خواهد داشت.


عوارض جانبی پی آر پی چیست؟


 


تزریق پی‌ آر پی (PRP) بسیار بی‌خطر بوده و در بدترین حالت ممکن تنها دچار کمی درد، خشکی یا تورم شوید. برخلاف سایر درمان‌ها که تا حدودی با خطر عفونت یا واکنش آلرژیک همراه هستند، در این روش به خاطر استفاده از خون خود بیمار، عوارض احتمالی درمان در کمترین حد ممکن قرار دارند.


 


 

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب